וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון מוסלמי אמריקאי דורש הקפאת הסכמי סחר של ארה"ב עם ישראל

מאת רוני לינדר-גנץ

23.4.2009 / 8:03

לטענת הארגון, ישראל מפירה את הקניין הרוחני של ארה"ב - בין השאר בתחום התרופות. בישראל מודאגים מחדירת שיקולים פוליטיים למחלוקת המקצועית עם ארה"ב



>> תעשיית הפארמה (תרופות המקור) העולמית, שהחברות שפועלות במסגרתה נוהגות לטעון כי על ישראל להקשיח את חוקי הקניין שלה, מקבלת חיזוק בלתי צפוי: ארגון מוסלמי אמריקאי, המכונה IRMep, הגיש אתמול עתירה דחופה למשרד הסחר האמריקאי (USTR) בדרישה להקפיא מיידית את הסכמי הסחר החופשי (FTA) עם ישראל.



הארגון טוען כי בישראל מבוצעים הפרת זכויות קניין רוחני ופשעים שונים. זו הפעם הראשונה שבה ארגון עם מניעים פוליטיים מובהקים מעורב בסוגיה מקצועית בין המדינות בתחום התרופות.

בעתירה מצוין כי בשלוש השנים האחרונות הופיעו משרד הבריאות הישראלי ויצרני התרופות הישראליים ב"רשימה השחורה" של משרד הסחר האמריקאי, "בשל מעשים שעלו ליצרניות התרופות בארה"ב מיליארדי דולרים". בנוסף, מתובלת העתירה בשלל טענות נגד ישראל על הפרת קניין רוחני אמריקאי בתחומים שונים, כגון נשק והתעשיות ביטחוניות, וכן האשמות פוליטיות מובהקות כגון מימון התנחלויות באמצעות יצוא יהלומים לארה"ב.



בישראל לא מקלים ראש בעתירה: כבר כיום מפעיל הממשל האמריקאי, בעידוד ענקיות התרופות, לחץ על ישראל להקשיח את חוקי הקניין הרוחני שלה, ועתירה כזו לא תיתקל שם בהכרח בזלזול. תעשיית הגנריקה הישראלית, ובראשה ענקית הגנריקה טבע, מאיימת על תעשיית הפארמה האמריקאית והעולמית במיוחד בימים של משבר כלכלי, הדוחף ממשלות רבות להרחיב את השימוש בתרופות גנריות - הזולות משמעותית מתרופות המקור.



"משרד הסחר האמריקאי מחויב להשיב לכל עתירה, ועתירה נוספת כזו עלולה לחזק את עמדתו", אמר בכיר באחד ממשרדי הממשלה המעורבים בנושא. "זה פותח אפשרות מסוכנת להפוך את המחלוקת שלנו עם משרד הסחר האמריקאי לפוליטית, בנוסף להיותה מקצועית". לדברי הבכיר, "בשורה התחתונה, הרוח הגבית שנותן הארגון הזה עלולה להפעיל לחץ על ישראל, ובשורה התחתונה לקדם חקיקה שתייקר את התרופות בישראל".



לפי החוק האמריקאי, על משרד הסחר לפרסם בתוך 45 יום אם יפתח בחקירה נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully