וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערוץ 24 המתחדש שקוף שזו קשת

מאת אופיר בר-זהר

23.4.2009 / 14:02

בעוד ש-MTV זכה לעדנה בתחילת דרכו, נאלץ ערוץ המוסיקה הישראלי להמציא את עצמו מחדש במרתון שידורים רצוף וממושך, שמושך אליו לא מעט אש מצד מקורות בתעשייה. כשהאולפן שקוף, קל לראות את הביקורת



ערוץ המוסיקה הישראלי, ערוץ 24, עבר דרך שונה למדי מזו שעברה ענקית המוסיקה האמריקאית MTV. ערוץ MTV בגלגולו הראשון הושק לראשונה ב-1981 ונהנה מהפריחה בשידורי המוסיקה ומתקופת הקליפים המושקעים. רק לקראת סוף שנות ה-90 השתנה המיקוד לתוכניות בידוריות ולריאליטי, ולאורך התקופה פיתח הערוץ מותג חזק שהתפשט למדינות רבות.



ערוץ 24 הישראלי, לעומתו, לא רווה נחת: הוא החל את שידוריו ביולי 2003, אך מעולם לא נהפך לערוץ נצפה במיוחד או לכזה שקובע את סדר היום. עורכו הראשון, איש התקשורת והמוסיקה יואב קוטנר, הצהיר עם השקתו כי "הערוץ הוא הזדמנות לתת במה מכובדת להרבה סגנונות של מוסיקה שכיום אין להם כל ביטוי בכלי התקשורת".

ואכן, בשנותיו הראשונות נחשב הערוץ איכותי, בעל קול ייחודי, הנותן במה לסגנונות רבים שלא בהכרח מגיעים מהזרם המרכזי. ואולם הערוץ לא הצליח לתרגם איכות זו להכנסות, והסב לבעלי המניות הפסדים של כ-60 מיליון שקל. בסוף 2007 עזב קוטנר את הערוץ ובמקומו מונה למנכ"ל דן תדמור, ששימש עד אז מנכ"ל ועורך ראשי של קבוצת ירחוני "ידיעות אחרונות".



לפני כמה חודשים נפל דבר: קשת, זכיינית הטלוויזיה המובילה בישראל האוחזת במותגים כמו "ארץ נהדרת", "האח הגדול" וערוץ ביפ, רכשה 44% ממניות הערוץ. התגובות בשוק היו אמביוולנטיות: מצד אחד, מובן שרכישה זו נותנת סיכוי נוסף לערוץ הכושל. קיומו של ערוץ מוסיקה חי ובועט שנותן במה לאמני ישראל המתחילים והמבוססים הוא אינטרס ברור של האמנים ושל חברות התקליטים. מהצד השני, נשמעו קולות המלינים על כך שערוץ 24 נהפך לערוץ התומך של קשת ושרבים מתכניו קשורים לתוכניות של ערוץ 2. כן נשמעו קולות על הקשחת התנאים לאמנים ולחברות תקליטים בעקבות כניסת קשת לחברה.



"כשקשת קוראת, האמנים באים"



"אם ערוץ 24 יהיה חזק כולם ירוויחו ממנו - המוסיקאים, חברות התקליטים, כולם", סבור העורך הראשי החדש של הערוץ, אורי סלעי. הערוץ נמצא בימים אלה בעיצומה של השקה מחדש. הזכיינית החלה את ההשקה לפני כחודש, בהשקעה של כ-10 מיליון שקל ברבעון, והיא משדרת מאז שידור חי רצוף מהאולפן השקוף בנמל תל אביב.



מקורות בשוק מסכימים עם עמדתו של סלעי: "בערוץ שאף אחד לא רואה אותו, ממש לא משנה מה משדרים", אומר בכיר בתעשייה. לדבריו, בימיו של קוטנר כמנהל הערוץ הוא התאפיין באיכות גבוהה, שודרו תוכניות דוקומנטריות ומגזיניות, אבל כמעט שלא צפו בו. "עכשיו זה סניף של קשת, וכשקשת קוראת, האמנים באים", מוסיף הבכיר.



מנכ"ל הערוץ צביקה ליבליך, אשר משמש גם סמנכ"ל שיווק בקשת, אמר עם השקת הערוץ כי "עד כה הערוצים הייעודיים כמעט נכחדו תחת ההפסדים הנצברים, וערוצים ייעודיים אחרים כלל לא קמו, מסיבות כלכליות. אנו נעשה את המיטב כדי שערוץ 24 יצליח לעמוד על רגליו". לדבריו, "זה ערוץ מפסיד שנלחם על החיים שלו. אנו מאמינים בהשקעה בתוכן טלוויזיוני ומאמינים שבתוך כמה שנים, לקראת 2011, נצליח לאזן אותו".



השידור הרציף מהאולפן השקוף יימשך לפחות עד יום העצמאות ולאחר מכן יעבור הערוץ לשידורים רגילים של תוכניות ורצועות קבועות. "אנחנו בוחנים אפשרויות להשאיר את האולפן השקוף גם לאחר יום העצמאות", אומר סלעי. "נגישות האולפן, העובדה שקל להגיע אליו ולגעת בו, זה חשוב ועובד". סלעי מסביר כי "קרתה בעולם תופעה שאני חושב שהאינטרנט אחראי לה: ערוצי מוסיקה הפסיקו להיות רלוונטיים. אף אחד לא צריך לחכות שהקליפ החביב עליו ישודר, כולם בודקים מה קורה ב-YouTube. אין כל תקנה היום לערוצי קליפים - ולראיה, לערוצי הקליפים יש אפס רייטינג בישראל".



עם זאת, באותו משפט מבהיר סלעי כי גם אם ישודרו בערוץ תוכניות ספציפיות, הוא לא צפוי לשנות את פניו בדומה ל-MTV. לדבריו, "MTV זיהו את המגמה ופנו לריאליטי. אנחנו לא נלך על זה מכל הסיבות שבעולם, וגם מהסיבה הכלכלית. אנחנו חייבים (רגולטורית, אב"ז) שהערוץ יוקדש למוסיקה ישראלית ורואים בזה יתרון. אני חושב שהאולפן השקוף הוכיח שאפשר להפוך את המוסיקה למעניינת וכיפית. אין לי בעיה עם המגבלות".



על השאלה כיצד ייקבע אילו קליפים ישודרו, עונה סלעי כי "יש לערוץ רשימת שידור. פעם בשבוע יש ישיבה שבה אנו צופים בקליפים שהגיעו במהלך השבוע. אנו מאמינים שצריכים להיות סטנדרטים, שהרמה חשובה". בנוגע למגוון השידורים ולמתן במה לאמנים צעירים, אומר סלעי כי "שירים טובים ייכנסו גם אם הם של אמנים לא מוכרים. בנוסף, תהיה תוכנית שבועית שתחשוף את הקליפים החדשים".



עובדים בהתנדבות



פעילים נוספים בשוק המוסיקה מייחלים להצלחת הערוץ. אחד מהם אומר: "אני לא נביא, אבל כרגע נראה שהם עושים את כל המאמצים כדי שהערוץ הזה יעבוד ושאחוזי הצפייה וההתעניינות בו יעלו". לדבריו, מדובר בפלטפורמה חשובה במיוחד מאחר ש"כיום, הנוער לא חשוף לשירים אלא לתוכניות ריאליטי ולטלנובלות".



בנוגע להקשחת התנאים לאמנים ולחברות התקליטים על ידי קשת אומר הגורם: "אף אחד לא כופה דבר. מה שמבקשים עכשיו מכולם זה לבוא לקראתם - לעבוד בהתנדבות או בחצי תשלום". המקור הסביר כי הוא יכול לקבל את הדבר בתקופה הראשונית. לדבריו, "אני בעד לעזור אם אחר כך יתחילו לשלם כראוי, זה אמור להיות מקור פרנסה. כמו בכל עסק, צריך להשקיע כדי שבעתיד נוכל לקבל חשיפה. נכון שעכשיו התמלוגים נמוכים מאלה שנהוגים בשוק, אבל כדי לקדם משהו ולבנות אותו, צריך להקריב ולתת. צריך לעשות את כל המאמצים, בנורמות המקובלות, כדי שהערוץ יעמוד על הרגליים".



מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד, חשדן יותר כלפי כוונות קברניטי הערוץ: "ניפגש עם הבעלים החדשים, אנשי עסקים שמנסים להרים ערוץ קיים מאשפתות. אבל נראה שתוך כדי כך מנצלים באופן ציני את האמנים". בן דוד מסביר כי באולפן השקוף "החתימו את האמנים המבצעים - שיש להם זכות לקבל תמלוגים בגין שידור הביצועים - על שורה של טפסים שבהם הם מוותרים על הזכות הזאת". בן דוד אומר כי לא מדובר בזכויות יוצרים שאקו"ם משלמת, אלא בתשלום על זכויות מבצעים שחברת אשכולות מעבירה לאמנים. לדברי גורמים בקשת גם בעיות שלא נולדו היום עולות עם שינויי הבעלות, והחברה נמצאת במשא ומתן עם כמה גופים.



סלעי אומר כי "בתחום הזה מעורבים הרבה גופים גדולים עם אינטרסים רבים, וזה יוצר מאבקי כוח ושליטה. צריך למצוא דרך להבטיח שהצופים לא ייפגעו ושהאמנים יקבלו תמורה הולמת".



מערוץ 24 נמסר: "אנו מקיימים משא ומתן עם כל הארגונים היציגים. האמנים יקבלו את התמלוגים על פי ההסכמים שייחתמו, מבלי לגרוע מהם דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully