וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לומדים בקפה

מאת תמר טרוים

23.4.2009 / 14:02

בעמותה "נקודת מפנה" מוצאים דרכים מקוריות ומושכות לשיקום נוער במצוקה. למשל פתיחת בית קפה שכל עובדיו הם בני נוער והקמת תיאטרון לשחקנים צעירים בלבד



בית הקפה רינגלבלום בשכונה ד' בבאר שבע שקט ונעים. המקום מעוצב ויפה כמו כל בית קפה בתל אביב. גם התפריט נראה מזמין. לכאורה - בית קפה רגיל לחלוטין.



כך מעוניין לצייר אותו נועם הורוביץ, המנהל, שמסביר כי "המקום נבנה מתוך מחשבה על הקמת בית קפה שיהווה מקום בילוי לסטודנטים הרבים פה, וגם לבני המקום. הושקעה הרבה מחשבה בעיצוב ובתפריט, ואין דבר מבחינת הלקוחות שיעיד כי מדובר במשהו אחר". "המשהו האחר" הוא העובדה כי בית הקפה הוקם בסיוע ובעידוד של פרויקט נקודת מפנה, על מנת להעסיק, להכשיר ולתת מסגרת חינוכית וטיפולית לבני נוער משכבות מצוקה בבאר שבע.

הורוביץ, המשתייך לקהילה העירונית קמה - קהילה של צעירים שבחרו לגור בנגב ולעסוק בחינוך וברווחה - מספר כי הרעיון מאחורי הפרויקט היה לאגד את כל הידע שהוא וחבריו צברו במהלך עבודתם. "כשהסתובבנו במועדוני נוער נתקלנו תמיד באותה הבעיה - הנערים היו נעלמים. הם היו מגיעים פעם אחת ונעלמים לחודש. גילינו שהם נאלצים ללכת לעבוד שעות ארוכות ובשכר מינימום, ולכן הם לא מגיעים לפעילויות שלנו. הבנו שצריך להעניק להם מסגרת עבודה שתשלב גם חינוך וגם לימוד של מקצוע פרקטי".



הורוביץ אומר כי אף שהרעיון נראה מבטיח, ההתחלה היתה קשה: "זה פרויקט שדרש משאבים רבים והקמה של תשתית מסובכת". בפרויקט הושקעו חצי מיליון שקל, שהגיעו מתרומות. את התפריט בנה השף ניר צוק בהתנדבות. "אין ספק שזה שווה כל שקל", אומר הורוביץ. "אני רואה את בני הנוער מגיעים, עובדים ומרגישים שזה שלהם ולגמרי בשבילם, ולא עוד בית קפה".



חיבור בין עסקים לקהילה



נקודת מפנה היא פרויקט קהילתי לעידוד נוער בסיכון לתעסוקה וליזמות. הפרויקט הוקם על ידי עמותת אשלים השייכת לג'וינט ישראל, ובשיתוף עם הבנק הבינלאומי. "החיבור עם הבנק נוצר על ידי ארגון "מתן", המחבר בין עסקים לקהילה", מספרת עינת ארוך, המנהלת המקצועית של נקודת מפנה מטעם עמותת אשלים. הפרויקט התחיל ממיזמים עסקיים שבהם עובדים בני נוער, שמחייבים אותם לעבודה קבוצתית וללימודים. מדובר בנוער בעייתי שנפלט ממסגרות שונות וכאן נותנים לו את האפשרות להתפרנס וללמוד מקצוע.



הפרויקט מפעיל תשעה מיזמים עסקיים ובהם קייטרינג גוונים ברמת השרון; מאנצ'יס - מפעל המייצר ומוכר 1,000 כריכים ביום ללקוחות קבועים, בעיקר לארגונים גדולים בחיפה; והאחרון שבהם הוא קפה רינגלבלום שהוקם רק באחרונה וכבר נוחל הצלחה.



מיזם נוסף של הפרויקט הוא "המרתף" - תיאטרון שמופעל בירושלים ובו בני נוער עם כישרון במה לומדים משחק, ומעלים הצגות בפני קהל. הקהל מקבל הצגה מקצועית לכל דבר ואינו יודע מי עומד מאחורי ההפקה ומה הרקע של השחקנים. התיאטרון נוסד ב-2006 וגויסו עבורו מורים ואנשי תיאטרון מקצועיים. השחקנים עוברים מבחני קבלה והכשרה במשחק, בפיתוח קול, בליצנות ועוד. למשל, בסוף החודש יציגו בני הנוער את ההצגה "פאוסט" במסגרת פסטיבל ירושלים לאמנויות.



"המטרה היא לתת לבני הנוער האלה אופק מקצועי ביחד עם תהליך של שיקום", אומר חגי אהרוני, מנהל התיאטרון. "חלק גדול מהשיקום נובע מכך שהם לומדים תיאטרון מקצועי ולמעשה הכישרון שלהם מקבל הכרה".



בתיאטרון משתתפים 15 בני נוער בני 22-16, שמגיעים שלוש פעמים בשבוע לשיעורים וכמובן לחזרות.



"חשוב לזכור שלא מדובר בנוער רגיל שהולך לחוג אחר הצהריים. הרבה פעמים מדובר בנערים שצריכים לפרנס את עצמם וגם ללמוד בבית הספר ולהגיע לתיאטרון. מבחינתם זה אובדן שעות עבודה. אבל הם עדיין מגיעים, מתוך רצון והכרה בחשיבות של התיאטרון", מוסיף אהרוני.



בסיומה של התוכנית, שאמורה להימשך שש שנים, יוכלו הנערים להשתלב בעבודה מקצועית בתיאטרון.



לדברי אהרוני, גם הוא חווה תהליך של למידה במפגש עם בני הנוער. "אני רואה אותם מגיעים אחרי יום קשה מאוד ומצליחים להתרכז ולבצע את המטלות", הוא אומר. "זה מדהים אותי. אני חושב לאן אפשר להגיע עם תעצומות נפש שכאלה".



"מטרת הפרויקט כולו היא להעמיד את בני הנוער על הרגליים תוך קבלת תמיכה חברתית וקהילתית", אומרת מרית גילת, אחראית על הפרויקט מטעם הבנק הבינלאומי. התוכנית פועלת זו השנה השלישית, והיא מיועדת להמשיך עוד כשנתיים. העלות הכוללת של כל התוכניות שמפעילה נקודת מפנה היא 20 מיליון שקל על פני חמש שנים. הבנק נותן מחצית מהכסף, והמחצית השנייה מגיעה מעמותת אשלים.



"גילינו שהתוכנית הזו מצומצמת מדי ומאפשרת מתן עזרה למספר מועט מדי של בני נוער", אומרת ארוך, "אז הקמנו עוד כמה מערכים שבהם נוכל לעזור להם". כך הקימו בנקודת מפנה את NFTE - תוכנית המלמדת בני נוער כיצד להקים עסק קטן. כחלק מהתוכנית, אוספים קבוצה של בני נוער ומעבירים אותם קורס מינהל עסקים, שבמהלכו הם נדרשים להציג רעיון למיזם ולממש אותו הלכה למעשה. הקבוצות נפגשות במסגרות שונות, למשל בהוסטלים שבהם שוהים בני הנוער. בסיום הקורס יש תחרות ארצית בין 26 הקבוצות הפזורות בישראל, והזוכה מגיעה לתחרות בארה"ב.



בנוסף, מפעילה העמותה את תוכנית "דרך המלך", שבה מנטורים ומלווים מבוגרים מדריכים את בני הנוער בשילובם התעסוקתי, החל בכתיבת קורות חיים וכלה בהדרכה מעשית במקום העבודה.



"250 מתנדבים מעובדי הבנק מלווים את בני הנוער. נוצרו קשרים בין המתנדבים לנערים והם נעשו משפחה שנייה עבורם", מספרת גילת. ארוך מוסיפה כי "בניגוד לעמותות חברתיות אחרות, אשלים ונקודת מפנה זוכות לסיוע ממשלתי. משרדי הממשלה השונים תומכים בתוכנית מבחינה תקציבית, ואף מפנימים לתוכם תוכניות העשרה שמציעה העמותה". כך, את ההכשרה למורים שידריכו בבתי הספר לנוער בסיכון מעבירה העמותה, והתוכנית עוברת לאחר מכן לחסותו המלאה של משרד החינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully