וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופע המיתוג של ביבי ויובל

איתן אבריאל

23.4.2009 / 18:07

10 פעם אמרו היום ראש הממשלה ושר האוצר "בלימה ותנופה", אבל על הפרטים שכחו לדבר. איתן אבריאל מסרב להתרשם

לראש הממשלה נתניהו מיוחסת הבנה בכלכלה ופיננסים, ולשר האוצר יובל שטייניץ מיוחסת הבנה בלוגיקה ופילוסופיה. אלא שהבוקר, במסיבת העיתונאים שבה הציגו את התוכנית הכלכלית החדשה שלהם, נראו נתניהו ושטייניץ כמו זוג מנהלים-שותפים של משרד פרסום בינוני: השניים עסקו רק בשיווק, מיתוג ויחסי ציבור.

ובמיתוג כמו במיתוג: לא פחות מ-10 פעמים - כך ספרנו - חזרו השניים על השם שקיבלה התוכנית, "בלימה ותנופה". זהו המותג הראשי. לאחר מכן, הם חזרו לא פחות מ-10 פעמים על ערכי המותג: "יצירת מקומות עבודה, ויצירת צמיחה, עבורכם. אתה, את, אתם האזרחים. זה לא תוכנית לכלכלה, אלא עבורכם, הציבור". יותר מרבע השעה הראשונה של הצגת התוכנית, למשל, לא דיברו נתניהו ושטייניץ מילה אחת על התוכנית. בהמשך, כאשר הציג את התחומים שבהם הוא מבקש לבצע רפורמות, לא התאפק נתניהו ויצר אפילו מותג-משנה, כמו בהגדה של פסח. איך נזכור ששלושת הרפורמות יהיו בקרקעות, בנמלים ובמשק? "פסח, מצה ומרור" (וזה אפילו לא ראשי התיבות הנכונים).

אבל מה עם המוצר עצמו? מה עם התוכנית הכלכלית? איך היא נראית? על השאלות האלה לא קיבלנו הבוקר תשובות מספקות. תוכנית "בלימה ותנופה" (כן, גם אנחנו נרתמים למבצע המיתוג) הוצגה בדרמטיות בלשכתו של ראש הממשלה (ולא במשרד האוצר), אבל באותה נשימה שמענו שאלה רק הקווים הכלכליים בלבד, שחלק מהתוכנית עדיין בשלבי גיבוש ("מתקדמים") וחלקים אחרים עדיין בדיונים.

אין הערכות, אין גזירות, אין פרטים

וממה ששמענו - אין הפתעות. בתחום האשראי יקצה האוצר ערבויות של 12 מיליארד שקל לבנקים בתנאים נוחים. סכום של 2 מיליארד שקל יוקצה לאשראי בנקאי חדש, בעיקר עבור היי-טק ותעשייה (אין פרטים, אין מנגנון). יצואנים יקבלו סיוע של 6 מיליארד שקל, והקרן לעסקים קטנים תוכפל ותקבל עוד 2.6 מיליארד שקל. רפורמות, כאמור: במנהל מקרקעי ישראל, בנמלי הים ובמשק החשמל. איך? מתי? כמה? האם יש מו"מ עם העובדים? על זה לא נאמרה אף מילה.

בתחום המסים היו נתניהו ושיטייניץ מעט יותר מדויקים, אבל גם כאן היה ספין: המסים על יחידים ירדו מ-46% היום ל-39% ב-2016, ואילו מסי החברות ירדו באותה תקופה מ-26% ל-18%. זה יפה וחדש, אבל הירידות של 2009 ו-2010 כבר קבועות בחוק, והחידוש הוא המשך התוכנית עד לתחנה סופית בהחלט ב-2016. ההצהרה של השניים כי "המסים ירדו כבר השנה" - נראית לכן מעט ריקה. ולסיום: שטייניץ דיבר על תשתיות, כבישים, ביטחון, עובדים זרים - יחד עם שאר המהלכים המוכרים מכל תוכנית כלכלית שהוצעה בעשרו האחרון.

מה לא היה במסיבת העיתונאים? לא היתה הערכת עלויות, לא היו פרטים על שום מהלך, ולא דובר אפילו על הדברים שכבר דלפו לתקשורת. אף מילה על המע"מ על פירות וירקות, אף מילה על קיצוץ שכר או הקפאתו בסקטור הציבורי, אף מילה על גזירות. מאיפה יבוא הכסף לכל הדברים האלה? "הרוב זה ממילא רק ערבויות", עונה שטייניץ.

בכלכלה, כמו בהרבה דברים אחרים, השטן נמצא בפרטים. בלעדיהם לא נוכל לעדת אם יש בתוכנית ממש, ובעיקר - מה הסיכוי שהם יתקבלו בממשלה ובכנסת ויהפכו בסופו של דבר למעשה בשטח. לכן, הצגת התוכנית הכלכלית היום היא לא יותר מפרומו לתוכנית האמיתית. מי שציפה למשהו אחר - מאוכזב.

התחושה היתה שבנימין נתניהו יודע מה הוא עושה, ושהוא מודע היטב לכך שהוא מוכר עכשיו: מוכר ביטחון, מוכר מצב רוח טוב, מוכר אופטימיות, מוכר את התחושה ש"יש טייס במטוס". הוא עצמו אמר את זה כאשר הדגיש ש"ודאות וציפיות" הן גורם מרכזי בכל תוכנית כלכלית. את זה הוא אולי יצר: יש מותג. מעתה הוא רק צריך להביא את המוצר, את הסחורה עצמה. הוא צריך להוכיח שבבית הספר של נתניהו ושטייניץ - יש אמת בפרסום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully