וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף המונופול של יבואני הרכב: היבוא המקביל ייכלל בחוק ההסדרים

מאת דניאל שמיל

24.4.2009 / 7:09

הסדרת היבוא המקביל תוביל לכך שדגמי מכוניות מסוימים יוצעו על ידי כמה סוכנים, דבר שיביא להגברת התחרות ולירידת מחירים



>> חוק ההסדרים, שאמור להגיע להצבעה בכנסת במאי, יכלול תקנות שיסדירו את היבוא המקביל של כלי רכב לישראל. המהלך יוביל לכך שדגמי מכוניות מסוימים יוצעו על ידי כמה סוכנים, מה שעשוי להביא לתחרות וירידה במחירים.

התנאים ליבוא סדיר עדיין לא ברורים, אך כנראה שהיבואנים החדשים יידרשו להתקשר עם סוכן גדול בחו"ל ויוכלו להביא מכוניות בתקינה אמריקנית או אירופית. ייתכן שהיבואנים החדשים לא יחוייבו להחזיק באולם תצוגה.



התהליך לפתיחת השוק לייבוא מקביל התחיל ב-2002, כשבוטלה הדרישה לבלעדיות של יבואני הרכב, כך ששני יבואנים של אותו המותג יכולים ליבא אותו לישראל אם שניהם נמצאים בקשר ישיר עם היצרן.



הדבר לא קורה בפועל, בגלל האינטרסים של היצרנים עצמם. בפועל, גם כשבוצעה החלפת יבואן - כמו במקרה של קיה ב-2008 - בחר היצרן ביבואן יחיד. על כן, מקובל לחשוב שהיבוא המקביל יתבצע דרך סוכני משנה של היצרן.



השלב הבא בפתיחת השוק היה בהקמת ועדה בינמשרדית, ב-2004, שהמליצה על דרישות טכניות ופיננסיות מיבואנים מקבילים. בין ההמלצות: היקשרות עם סוכן באירופה שמחזור המכירות שלו עולה על 5 מיליון יורו ו-2,500 מכוניות, ונמצא בקשר ישיר עם היצרן.



הוועדה המליצה לאפשר יבוא גם מחברות ליסינג והשכרה בחו"ל. צעד שיכול להעניק יתרון לנציגות המקומיות כמו דן רכב, נציגת אוויס, ושלמה, נציגת סיקסט. התקינה של המכוניות צריכה להיות אירופית והיבואנים צריכים גם להקים אולם תצוגה בתל אביב.



משרד התחבורה יוזם הקלות. אפשר יהיה לייבא מכוניות גם בתקינה אמריקנית וכנראה שתבוטל חובת אחזקת אולם תצוגה.



בענף הרכב התייחסו אתמול בספקנות ליוזמה החדשה. וציפו לתשובות לשאלות רבות ביחס לתקנות הייבוא המקביל. כמו מי אחראי לתת שירות, האם המכוניות יקבלו אחריות יצרן וכמובן - האם המחירים יהיו תחרותיים.



בענף מעריכים כי היבוא המקביל יביא לתחרות מוגברת בשוק רכבי היוקרה, המגיע לישראל ביבוא אישי. שכן ההסדרה תועיל בעיקר לעשירונים העליונים. בפלחי השוק הפופולריים יותר, אפשר יהיה לרכוש עודפי מלאי ולנצל הזדמנויות, אך לא ברור אם תהיה שם תחרות לאורך זמן. היבואנים נהנים כיום ממחירי רכישה נוחים מאוד, בשל המיסוי הגבוה, התחרות והעובדה שישראל היא שוק מבודד, יקשה על היבואנים המקבילים.



ההערכות האופטימיות הן שהתחרות תפסיק את תופעת הסבסוד הצולב (העלאת מחירים ללקוח כדי לממן את ההנחות לציי הרכב) ותאפשר מבחר גדול יותר במחירים נמוכים יותר. בכיר בענף הרכב העריך באחרונה כי היבוא המקביל יכול להגיע ל-10% ממכירות הרכב בישראל תוך חמש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully