וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרבות רחוב או קרטל עולמי?

אורה קורן

24.4.2009 / 7:09

מנכ"ל חיפה כימיקלים, נדב שחר, לא לוקח שבויים. השבוע הוא החליט להילחם בכיל בטענה שהיא חלק מקרטל אשלג עולמי - וגרם להשבתת מפעלו בן 800 העובדים. מנכ"ל כיל, עקיבא מוזס, היה מעדיף לסגור את זה בשקט בחדר ישיבות. מעניין איזו משתי הגישות תנצח



>> "כשאנחנו נלחמים, אנחנו הורגים. אנחנו לא לוקחים שבויים" - כך אמר מנכ"ל חיפה כימיקלים, נדב שחר, כשכיהן כמנכ"ל תעשיות מלח ורצה להזהיר יצרן מלח מקפריסין שרצה לפעול בישראל.

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, האשימה אז את תעשיות מלח בהסדר כובל, אף ששחר טוען עד היום שהיא טעתה. זו אולי הסיבה לכך ששחר אינו ממהר לפנות לקן ולבקש ממנה להתערב לטובתו - עכשיו כשהוא מכהן בתפקיד מנכ"ל חיפה כימיקלים, המייצרת דשן לחקלאות על בסיס אשלג, וטוען שכיל היא חלק מקרטל עולמי הגורם למחירו של האשלג להישאר גבוה.



לאחר שלא הצליח להגיע להסכם עם מפעלי ים המלח לגבי מחיר רכישת האשלג נותר שחר ללא חומר גלם - ובחר לחולל דרמה. הוא הפסיק את הייצור במפעלי חיפה כימיקלים, שמעסיקה 800 עובדים, ולאחר כמה ימים פנה לשרים בבקשה להחזיר את הפיקוח על מחיר האשלג.



לגישתה של כיל, מחיר האשלג משקף מחסור עתידי בחומר ועלויות כרייה גדולות. ואולם לאור הודעתן של כמה חברות גדולות בעולם כי יגבירו ייצור, נראה שלא צפוי מחסור. ומה עם המונופול העולמי? "אין כזה דבר", אומרים בכיל. הם טוענים שהחברה הקנדית פוטאש מווסתת את המחירים בשוק, על דעת עצמה, כדי לשמור על המחיר העולמי של האשלג.



ואולם פוטאש מחזיקה פחות מ-20% מהשוק העולמי, וקשה לשער שהיא יכולה לשלוט במחיר המסחר באשלג בכל העולם. לצורך השוואה, חברת דה בירס הצליחה לשלוט במחירי יהלומי הגלם בעולם כשהחזיקה 85% מהשוק. ברגע שירדה ל-45% ממנו התפוגגה שליטתה.



בינתיים, בכיל משדרים עסקים כרגיל, אם כי מאחורי הקלעים ניתן לחוש בחוסר שקט. המנכ"ל, עקיבא מוזס, מוכר כאיש עסקים שקול וענייני, שמעדיף להסדיר מחלוקות עסקיות בחדר הדיונים ולא ברחוב. ומעניין יהיה לראות איזו גישה תנצח במאבק על המחיר.



מעבר לכך קיימת עדיין השאלה הגדולה לגבי קיום הקרטל העולמי. כדאי שרשות ההגבלים, שהכריזה על כיל כמונופול, תערוך בדיקה בעניין עם רשויות מקבילות באיחוד האירופי ובארה"ב. זו הזדמנות לשים את העניין על שולחן ההגבלים הבינלאומי, אולי בפורום ההגבלים של ה-OECD, ולבחון את השלכותיו על הסחר והחקלאות בעולם - במיוחד במדינות מתפתחות.



עקיבא מוזס



תפקיד: מנכ"ל כיל



גיל: 61 מצב משפחתי: נשוי + 5 מגורים: ראשון לציון השכלה: תואר שני במינהל עסקים תפקידים קודמים: עובד בכיל כ-35 שנה



עוד משהו: חי כמה שנים בברזיל ואוהב עד היום סמבה ואת הכדורגל הברזילאי



נדב שחר



תפקיד: מנכ"ל חיפה כימיקלים



גיל: 49 מצב משפחתי: נשוי + 4 מגורים: עתלית השכלה: תואר ראשון בהנדסה



תפקידים קודמים: מנכ"ל אפריקה תעשיות, מנכ"ל תעשיות מלח



עוד משהו: רוכב על אופניים ורץ מרתון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully