וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיביתם את האור? אל תכבו את המצפון

מאת ירון כהן צמח ואבי בר-אלי

24.4.2009 / 7:09

זה נהדר שישראל הצטרפה אתמול ל"שעת כדור הארץ". אך הציבור לא יצמצם את הצריכה מעצמו; נדרשים ערבויות מדינה, קמפיין ציבורי וחשוב מכל - מנהיגות מחויבת



>> כיביתם אתמול את האור? יופי. הדלקתם בחזרה? ברור. ומה עכשיו? תתחילו לחסוך? תתחילו להביא בחשבון את כדור הארץ כשתרכשו פלאזמה חדשה לסלון? תתחילו ליסוע בתחבורה ציבורית? אם כן - מטרת האירוע אמש הושגה. אם לא, הרי שלא עשיתם דבר.



אתמול הוחשכו שש ערים בישראל בהפרש של 10 דקות בין האחת לשנייה. המטרה לא היתה לחסוך בחשמל, אלא סמלית: להבליט את היכולת של כל אחד ואחת להשפיע על צריכת האנרגיה ועל מצב כדור הארץ.

השנה ישראל הצטרפה בקול תרועה סבירה לאירוע שנערך מאז 2007 ברחבי העולם ושמטרתו היא העלאת המודעות הציבורית להתחממות כדור הארץ. בשנה הראשונה השתתפו בפרויקט כיבוי האורות 2.2 מיליון אוסטרלים בסידני; שנה לאחר מכן השתתפו בו 370 ערים, בהן תל אביב, ו-50 מיליון תושבים בעולם הצביעו איכות הסביבה.



בשנה שעברה, השתתפותה של תל אביב בלבד הביאה לחיסכון של 20 מגה-ואט בשעה אחת. אלה נתונים יפים ביחס לעולם, אומרים בחברת חשמל. אך גם הם מכירים בכך שהאירוע הוא סמלי ולא יותר מכך ומספרים כי הקימו ועדת היגוי לאיכות הסביבה שדנה בעידוד הציבור לחיסכון בחשמל. "זה גם האינטרס שלנו שהציבור יצרוך חשמל באופן מושכל ולא בזבזני", אומרים בחברה.



זה לא מספיק



לפרנסי המדינה ברור כי צמצום התנדבותי הוא לא מספק. ב-18 בספטמבר 2008 אושרה החלטת ממשלה 4095 להתייעלות אנרגטית שקבעה יעד לצמצום 20% מצריכת החשמל המשקית הצפויה ב-2020. כלומר, צריכה של 64 מיליארד קווט"ש במהלך 2020 במקום תחזית הצריכה של 80 מיליארד קווט"ש, ולעומת צריכה של כ-50 מיליארד קווט"ש במהלך 2008. הכיצד?



70% מהחיסכון אמורים לנבוע מרגולציה (קביעת תקנות מחמירות באשר לשיווק מזגנים, מקררים ומכונות כביסה או עיגון הבנייה הירוקה בחוק התכנון והבנייה), והיתרה - במכרזים לצמצום צריכה ע"י חברות מתמחות.



אבל בסיס לשינוי נובע ממודעות קהל הצרכנים. בהיעדר קמפיין מאסיווי הקורא לצריכת חשמל חכמה, לנוכח מערכת חינוך חסרת אונים, והיעדר מנהיגות ממלכתית מחויבת - אין סיכוי להטמיע ערכים אלה בציבור.



באשר למכרזים, אלה נדרשים במחויבות ובהתגייסות של גופים ממלכתיים בהם משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות, בתי חולים ומערכת הביטחון. אבל גם כשאלה יירתמו סוף-סוף למשימה - יעמוד חסם המימון בפני המדינה, שכן הגופים המממנים לא יודעים כיצד להתמודד עם מכרזי התייעלות אנרגטית במימון היזם תמורת תמלוגים מהמדינה ((B.O.T.



בענף התשתיות מעריכים כי העמדת ערבות מדינה למכרזים אלה בסך של 100-200 מיליון שקל לשנה - ולמשך 3 שנים בלבד, היתה מסייעת בהחדרת המודל הפיננסי החדשני לשוק, ומאפשרת לו לפרוץ באופן עצמאי.



בהחלטת הממשלה אמנם השכילו להכיר בחשיבותה של קרן הבטחת אשראי שכזו - אך תיקצבו אותה ב-7.5 מיליון שקל בלבד. כל שנותר בידי חסידי ההתייעלות האנרגטית, הוא להביט בעיניים כלות ב-2 מיליארד השקלים אותם אישרה המדינה לחברת החשמל בתום הליך מזורז של חצי שנה בלבד - ואשר תגבה אותם מהציבור בשנתיים הקרובות לשם הקמת שלוש תחנות כוח חדשות במסגרת "תוכנית חירום" אחרת למשק החשמל.



שעה של רווח תודעתי לעיריות



בינתיים, עד שתוכניות הממשלה לצמצום בצריכת האנרגיה יתממשו, אין ברירה אלא להתמקד במודעות הציבור. שעת ההחשכה היא נהדרת, אם היא באמת תצליח לייצר מודעות רבה יותר לאיכות הסביבה. אבל כמו תמיד באירועים סמליים, החשש הוא בעיקר מטרמפיסטים.



העיריות, למשל, בהן אלה שבהן כיבו תאורת רחובות אמש, לא עושות כל שביכולתן כדי לשמור על הסביבה. רשויות בודדות אכן מתאמצות לטפח פארקים וגנים, אבל רובן מתקשות בביצוע מטלות פשוטות יותר - כמו שמירה על נקיון הרחובות והחופים.



כך למשל, בעוד שהחוק מחייב מחזור של 25% מהפסולת, הרשויות מיחזרו ב-2005 - השנה האחרונה בה פורסמו נתוני מיחזור של המשרד להגנת הסביבה - כ-17% מהפסולת בלבד. בתל אביב הסתפקו ב-7% ובדימונה - באחוז בודד.



*



השתתף בהכנת הידיעה: ליאור דטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully