וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו סיים קורס טיס

נחמיה שטרסלר

24.4.2009 / 7:09

נתניהו אמר אתמול שכדי לחדש את הצמיחה צריך "להפעיל בבת אחת את כל המנועים שדוחפים את המשק כלפי מעלה", אך בפועל הוא לא הפעיל את כל המנועים - ולבטח שלא במלוא העוצמה



>> ב"ארץ נהדרת" יצטרכו לשנות מעט את הנוסח. לא עוד בלימה, סיבוב ונסיקה. מהיום אמור: בלימה ותנופה. זה שם התוכנית הכלכלית שהציגו אתמול שני הטייסים: בנימין נתניהו ויובל שטייניץ.



קברניט המטוס הוא נתניהו. הוא הרי גם ראש הממשלה וגם השר לאסטרטגיה כלכלית. שר האוצר שטייניץ הוא רק טייס המשנה הצנוע. הקברניט אמר ש"המשק משול למטוס הנמצא בצלילה, ואנחנו צריכים לעצור את הנפילה ולאחר מכן לתת דחיפה כלפי מעלה - וחשוב שבמטוס יהיו שני טייסים".

את דימוי המטוס העתיק נתניהו מבני גאון. ואולם האמת היא שגאון עשה את זה עסיסי יותר. ביוני 1988 הוא אמר על מצבו של קונצרן כור: "מטוס ללא טייס שטס באמצע הלילה, ללא דלק, ללא מצפן וללא ספידומטר".



אלא שהפעם למטוס שלנו יש שני טייסים - ולקברניט אין את רוח הלחימה ואומץ הלב שהיו לו ב-2003. אז הוא הלך על כל הקופה. הוא גם קיצץ בתקציב (השמן מול הרזה), גם הוריד את קצבאות הילדים, גם הפחית מסים וגם ביצע רפורמות.



הפעם כל התוכנית מהולה בפוליטיקה, בהסכמים קואליציוניים ובאי רצונו של נתניהו לחשוף את עצמו לסדרה נוספת של השמצות. גם הוא רוצה להיות "חברתי".



נתניהו אמנם אמר אתמול שכדי לחדש את הצמיחה צריך "להפעיל בבת אחת את כל המנועים שדוחפים את המשק כלפי מעלה", אך בפועל הוא לא הפעיל את כל המנועים - ולבטח שלא במלוא העוצמה.



אמנם נושא התקציב לא הוצג כלל במסיבת העיתונאים, אך כבר עכשיו ברור שנתניהו ושטייניץ לא יקצצו בתקציב. במקרה הטוב התקציב יגדל ב-1.7% לעומת 2008. ואולם משום שבצנרת יש התחייבויות רבות להגדלת ההוצאות (הטייס האוטומטי הידוע) יהיה צורך לקצץ כ-10 מיליארד שקל כדי לשמור על הגידול של 1.7% בהוצאות.



כמו כן יועלו קצבאות הילדים, וילדי ש"ס ימשיכו לא ללמוד מתימטיקה, מדעים ואנגלית. איך זה תורם לצמיחה העתידית, רבותי הטייסים?



גם בעניין הורדת המס יש הרבה הבטחות לגבי העתיד. לא מזמן אמר נתניהו שיוריד את מס ההכנסה באופן מיידי, כי "הפחתת מסים היא כמו דלק סילוני, ואני לא מכיר שום דבר שמעודד יותר את הצמיחה". ואולם עכשיו הוא כבר מהסס. שטייניץ הבטיח שמס ההכנסה ומס החברות יירדו באופן הדרגתי עד 2016 - אבל עד אז מי יודע אם יישאר מספיק דלק במטוס.



את שאר הסעיפים בתוכנית אנחנו כבר מכירים. יש שם הכל. מן הגורן ומן היקב. יש הגדלת ערבות מדינה לגיוס הון על ידי מערכת הבנקאות, יש חבילת סיוע ליצוא ולהיי-טק ויש גם הגדלה של קרן האשראי לעסקים בינוניים. בנקודה זו ראוי להעניק ציון לשבח: אין בתוכנית התערבות בוטה בשוק איגרות החוב, אין דחיית חובות וגם לא מתן עזרה ישירה לטייקונים.



גם בעניין בלימת האבטלה אין כל חדש. שטייניץ אמר שהאוצר מתכוון להיאבק בעובדים הזרים, "שכן בישראל יש כ-400 אלף עובדים זרים שתופסים מקומות עבודה של ישראלים". כך בדיוק דיבר גם רוני בר-און, אך הממשלה החליטה להגדיל את מספר העובדים הזרים בחקלאות.



ויש גם את הרחבת תוכנית ויסקונסין, מס הכנסה שלילי ותוכניות מקיפות להכשרה מקצועית. הכל ישן ומעלה אבק.



ואיך נצא מצניחה לצמיחה? בעזרת הסרת חסמי התחרות, אומר נתניהו. כלומר רפורמות בקרקעות, בנמלים ובחשמל, מה שייצור "מאות אלפי מקומות עבודה". לא פחות.



רגע, אבל מה על הברית עם עופר עיני? הוא יסכים לרפורמה בנמלים ובחברת החשמל? הוא יסכים לקיצוץ שכר במגזר הציבורי? ואהוד ברק יסכים לקיצוץ בתקציב הביטחון?



כלומר, לשני הטייסים שלנו מזומן מזג אוויר סוער במיוחד, מערבולות אוויר, ברקים ורעמים. ל"ארץ נהדרת" יהיו הרבה חומר והרבה עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully