וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' דן גלאי, יו"ר סיגמא בית השקעות: "טייקוני הנדל"ן כנראה יעמדו בהתחייבויות שלהם"

רז סמולסקי

24.4.2009 / 8:34

לפי גבאי - סיכויי השרידות של החברות השונות תלויים בגודלן, במועדי גיוסי ההון שלהן וברמת הנזילות



אילו חברות נדל"ן ישרדו את המשבר הנוכחי ואילו לא יצליחו בכך? לפי פרופ' דן גלאי, יו"ר סיגמא בית השקעות, התשובה תלויה בגודלן ובמועדי גיוסי ההון שלהן, כאשר מצבן של החברות הגדולות יחסית ושל אלה שגייסו הון עד 2006 משופר יחסית לאחרות.



"הבעיה היא שהנדל"ן שקנו החברות משמש להן ביטחון מול החוב שהן גייסו בבורסה. לכן, ברגע שהנדל"ן מאבד מערכו - הבטוחה המועמדת מול החוב נפגעת", מסביר פרופ' גלאי. "לחברה שמצליחה לשלם את החוב ממקורות אחרים אין בעיה, אבל לחברות אין נזילות. זאת, מאחר שלמעשה הן לא יכולות לממש את הנכסים שלהן כי שוק הנדל"ן בעולם קופא, או שהן יכולות למכור נכסים בהפסד", הוא אומר.



אילו חברות נחשבות ליציבות יותר?



"כאלה שהיו להן מלאים קודמים של קרקעות והן בונות למעמד הבינוני. מבחינה כלכלית המצב של החברות האלה סביר, למעט בעיית נזילות ומימון בחברות קטנות. לחברות שבונות דירות לאלפיון העליון יש בעיה, כי השוק הזה נעלם. זה שוק שנסמך מאוד על יהודים מחו"ל אבל הגל הזה פסק לחלוטין והביקוש לדירות אלה צנח. יותר מזה, הרבה מהקונים רוצים למכור ואז נוצר עודף היצע של דירות לאלפיון העליון".



אתה חושש שקריסה של חברה או כמה חברות תשפיע על הבנקים?



"קרוב לוודאי שזה לא יקרה, כי לא מדובר בחברות גדולות, ורוב הנכסים שלהן לא בישראל. זה יכול להשפיע על בנקים בחו"ל וליצור להם הפסדים, אבל זה לא ישפיע על המערכת הבנקאית כאן. לא יהיה אפקט דומינו, כי השוק מבחין בין החברות הגדולות לקטנות.



אתה דואג למצבם של הטייקונים?



"כנראה שהחברות הגדולות של הטייקונים יעמדו בתשלומי החזרי החוב ב-2009-2010. סביר להניח שבעוד שנתיים, שוק איגרות החוב ישתפר ויהיה קל יותר למחזר חוב. מי שיש לו נכסים טובים, יצלח את המשבר, אולי עם שריטות או חבטות. מי שלא, כנראה יגמור את דרכו העסקית.



"החברות הגדולות יציבות יותר כי יש להן יותר מזומן והכנסות, ויש להן פיזור של נכסים, שמקטין את הסיכון. בהרבה מקרים, הן קנו את הנכסים במחירים טובים לפני השיא. קרוב לוודאי שהחברות שיקרסו הן הקטנות יותר, בעיקר אלה שנמצאות בקשיי נזילות. הן ניצלו את התיאבון בשוק ההון ונכנסו לנדל"ן בעיקר ב-2006-2007. הן גייסו כסף בשוק ההון וקנו באמצעותו נכסים ביוקר, ולכן מצבן רעוע יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully