וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלמן-אלדובי: תוכנית "בלימה ונסיקה" מעוררת חשש להתפרצות אינפלציונית מעבר ליעדי בנק ישראל

TheMarker

26.4.2009 / 15:43

דן הלמן: "עם השקת התוכנית, החששות לאינפלציה מבית גדלו ויוצרים כר פעולה להתפרצות אינפלציונית מעבר ליעדי בנק ישראל (עד 3%)"



"התוכנית, גם אם אינה מקורית במיוחד וגם אם היא קשה לביצוע, יש בה בכדי לסייע למשק לצאת מהמיתון. ברם, להיקפה הגדול של התוכנית, עשרות מיליארדי שקלים, יש מחסור בטווח הבינוני והוא הגברת קצב האינפלציה", כך אומר היום דן הלמן, מנכ"ל הלמן אלדובי קרנות נאמנות.



ארה"ב, בריטניה, יפן ומדינות אירופה נוקטות כבר כמה חודשים במדיניות של הזרמת כספים מאסיבית לכלכלות לצורך הבראתן, טוען הלמן. "הזרמת כסף יוצרת אינפלציה ולכמויות כאלו גדולות של כסף יהיו השלכות אינפלציוניות לא פשוטות במדינות הללו. נוסיף לכך את העובדה כי מחירי הסחורות הגיעו לשפל ב-2008, מאז שהחלו להישמע תחזיות לסיום המיתון אנו רואים בהם שינוי מגמה. כלומר, עוד לפני השקת התוכנית המקומית, היה חשש לעליית מדרגה בכל הקשור לאינפלציה בישראל שמקורה מחו"ל", דברי הלמן.



על פי נתוני בנק ישראל, ברבעון הראשון של 2009 צמחו אמצעי התשלום במשק (1M) ב-20% ל-86.2 מיליארד שקל. כלומר, גם ישראל היא בין המזרימות, מציין הלמן. "גידול כה חד בכמות המזומן במשק יש בה בכדי לתרום לעליית מחירים במשק. כעת, עם השקת התוכנית, החששות לאינפלציה מבית גדלו ויוצרים כר פעולה להתפרצות אינפלציונית מעבר ליעדי בנק ישראל (עד 3%)", מתריע הלמן.



"למשקיע השמרן הבוחן חלופות השקעה יש בעיה אמיתית", מסביר הלמן. "מחד גיסא, בקרן כספית או באג"ח ממשלתי קצר התשואה לפדיון הינה אפסית או שלילית (תלוי בגובה העמלות של הלקוח). מצד שני, איגרות החוב הארוכות לא מספקות תשואה לפדיון גבוהה מספיק ביחס לסיכון", טוען הלמן. לדוגמא, למרות רכישות בנק ישראל, העקום ממשיך להיות תלול ומי שהשקיע באג"ח ממשלתי ארוך הפסיד מתחילת החודש בין 2%-4% (תלוי באורך האיגרת). באג"ח הממשלתיות עם המח"מ הבינוני-קצר (מח"מ של כשנתיים), הפער בין האיגרות השקליות לאיגרות הצמודות עומד על כ-1.5%. לאור העובדה שמדד אפריל צפוי להיות גבוה, סביב 1%, פער של כ-1.5% אינו מספק", מציין הלמן.



לדברי הלמן, "הבעיה היא כי התשואה לפדיון הצמודה לטווח הנ"ל הינה סביב האפס, ומבחינה פסיכולוגית זו פעולה שקשה לעשותה (להשקיע במכשיר אשר מניב בדיוק 0% תשואה לשנתיים)". לכן, המסקנה לפי הלמן היא, כי על המשקיע הסולידי להגדיל חשיפה לאפיק הצמוד, כאשר מרבית החשיפה הינה באמצעות אג"ח ממשלתי בעל מח"מ בינוני-קצר, והוספת רכיב של אג"ח של חברות בעלות דירוג גבוה, במטרה לשפר את התשואה לפדיון.



בהלמן אלדובי מציינים היום כי התוכנית מכילה את כל העקרונות הנכונים: הגדלת האשראי במשק בצורה אחראית, כלומר, באמצעות גופים שמומחים במתן אשראי קרי הבנקים. עידוד המשק המקומי ומנועי הצמיחה שלו באמצעות מענקים לתעשיות עתירות ידע ולגופי ייצוא. בנוסף, כפי שנוהג נתניהו תמיד, הגדלת הליברליזציה במשק באמצעות רפורמות מבניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully