וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההסדרים: הגברת הפיקוח על חברת החשמל; רשות אנרגיה תוקם עד 2011; גביית חשבון החשמל תופקע מחברת החשמל

אבי בר-אלי

26.4.2009 / 19:16

עוד בין הסעיפים: מינוי ועדה ציבורית לקידום התחרות במשק הדלק וביטול רכש הגז במכרז ה-LNG





הקמת רשות רגולטורית לתחום האנרגיה תמזג את רשות החשמל העצמאית, וכן את רשות הגז הטבעי, מינהל החשמל ויחידת שימור האנרגיה הפועלים כיום במשרד התשתיות. הקמת רשות זו עוגנה בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו, במסגרתו סוכם עוד כי הסמכות לאשר את תוכניות הפיתוח של חברת החשמל תופקע מידיו של שר התשתיות ותועבר תחילה לרשות החשמל, ולאחריה לרשות האנרגיה החדשה שתוקם.



הרעיון להקמת רשות אנרגיה נולד על רקע הביורוקרטיה המכבידה על משק החשמל הפרטי והצורך בסינרגיה גבוהה יותר בטיפול ביצרני החשמל הפרטיים בין הרשויות השונות. רשות זו תרוקן מתוכן מעשי את משרד התשתיות הלאומיות, אולם מועד החלתה המוצע בהצעת חוק ההסדרים הוא ב-1 בינואר 2011.



הגברת הפיקוח על חברת החשמל תיעשה באמצעות מינוי צוות על בראשות מנהל רשות החברות הממשלתיות, ובהשתתפות כלל גורמי הממשלה הרלוונטיים, לשם הגברת התיאום והשקיפות בין כלל הגופים המפקחים על החברה. כמו כן כוללת הצעת החוק מינוי צוות עבודה לבחינת הגדרות מרחב פעילותה של חברת החשמל בישראל. בצוות יהיו חברים מנכ"ל משרד התשתיות, הממונה על התקציבים באוצר, החשב הכללי, יו"ר רשות החשמל והיועץ המשפטי לממשלה.



במקביל, כולל המסמך ניסיון להגברת כושר תחרות היצרנים הפרטיים. הצעת החוק מציעה להוציא מידי חברת החשמל את החזקה על הכספים הנגבים מלקוחות החברה עבור חשמל שנרכש מיצרנים פרטיים ולהעביר את הסליקה לידי חברת ניהול המערכת החדשה. זאת, בעיקר כדי להקל את המגבלות הפיננסיות הכרוכות במעבר כספים זה דרך חברת החשמל (מגבלת לווה בודד למשל). עוד מוצע לחייב את רשות החשמל לפרסם עד ה-1 באוגוסט במלואה את הרגולציה לייצור חשמל פרטי וכן להאיץ את המכרז הממשלתי לרכישת חשמל מיצרנים פרטיים עבור צרכי המגזר הממשלתי.

באשר לשוקי הגז והדלק, כוללת הצעת חוק ההסדרים את ביטול רכש הגז במכרז הבינלאומי להקמת מתקן קליטת ה-LNG (גז טבעי נוזלי) לחופי ישראל. כפי שפורסם ב-TheMarker, בעקבות תגליות הגז ב"תמר" וב"דלית" החלו במשרדי התשתיות והאוצר לדון בצמצום היקפיו של המכרז ולהסתפק בפרסום מכרז קבלני להקמת מתקן אסטרטגי. זאת, תוך ויתור על המתווה המקורי אשר כלל בנוסף גם את חיוב הזכיין לייבא 4 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי מדי שנה תוך התחייבות חברת החשמל לרכישת 25% מן הכמות. עוד כוללת הצעת חוק ההסדרים לפעול להקמת צינור הולכת גז טבעי לירושלים החל בשנת 2011.



הצעת חוק ההסדרים כוללת עוד את חיזוק מעמדה של רשות המים וריכוז סמכויות שרי הממשלה בידיו של מנהל הרשות. כך, כוללת הצעת חוק ההסדרים את הפקעת הסמכות לקביעת מחיר המים מידי שרי האוצר והחקלאות והעברתה לידי מליאת רשות המים; העברת הסמכות לקביעת מדיניות הפיתוח במשק המים ואמות המידה להקצבת המים לידי מנהל הרשות; כמו גם הסמכות להנפקת הרישיונות להפקת מים ולאספקתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully