וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בעזים יוצאת לדרך

צבי זרחיה

27.4.2009 / 7:00

חוק ההסדרים



>> הקרב על חוק ההסדרים יוצא לדרך, ובמשרד האוצר מודעים לכך שנוסח הצעת חוק ההסדרים שנשלח בסוף השבוע למשרדי הממשלה לא יהיה הנוסח שיאושר במליאת הכנסת בקריאה השנייה והשלישית ב-15 ביולי.

עד אז ינסו חברי הכנסת להוציא מהחוק כמה מה"עזים" שהוכנסו אליו - סעיפים שהסיכויים להעברתם קלושים, ושאותם נוהג משרד האוצר לכלול בהצעת החוק מדי שנה. מדוע? מפני שתמורת הסרתם הוא מגייס את תמיכת חברי הכנסת בשאר הגזירות. כך יקרה גם השנה, כשחלק מהגזירות יוחזרו למגירות אגף התקציבים עד השנה הבאה. ההצעה החוזרת ונשנית לבטל את הקמתו של בית החולים באשדוד היא רק דוגמה לכך.



הקרב נגד חוק ההסדרים מספק לחברי הכנסת תחמושת למאבקם בממשלה ובאוצר. ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), הנמנית עם חברי הכנסת המורדים במפלגתה, המתנגדים להצטרפות העבודה לקואליציה, אמרה אתמול: "חוק ההסדרים החדש והכוונה לקצץ קיצוץ עמוק בתקציב ולרסק את השירותים לאזרח מעידים כי בנימין נתניהו, שכשר אוצר ב-2003-2004 הטיל גזירות, לא השתנה". לדבריה, "יש להיערך למאבק נחוש בכנסת ובממשלה נגד התוכניות, שיפגעו קשות בעניים ובמעמד הביניים".



חברי הכנסת אינם היחידים שנלחמים בחוק. הלוביסטים המייצגים את אילי ההון, בעלי העניין, קבוצות הלחץ, הארגונים החברתיים, הארגונים הכלכליים, שדולות הנשים ועוד גופים יפעילו בתקופה הקרובה לחצים כבדים על השרים, חברי הכנסת ופקידי המדינה.



הסיכויים של בעלי האינטרסים לשכנע את חברי הכנסת לתלוש גזירות מחוק ההסדרים גבוהים, מכיוון שמדובר בכנסת חדשה ומפני שרוב חברי הכנסת בוועדת הכספים חדשים ואינם מכירים את החומר היטב. הם ייחלצו למען השכבות החלשות שייפגעו מהחוק - ולעזאזל כמה מהרפורמות שיניעו את גלגלי המשק.



עם זאת, בהסכמים הקואליציוניים התחייבו המפלגות השותפות לקואליציה - ישראל ביתנו, ש"ס, העבודה, הבית היהודי ויהדות התורה - לתמוך בהצעת המדיניות הכלכלית של הממשלה ובתקציב 2009-2010. לפיכך, חברי הכנסת יתקשו להצביע על חוק ההסדרים כרצונם.



למרות זאת, בכנסת יתנהל מאבק קשה עד ההצבעה הסופית. הצעת חוק ההסדרים במשק תוגש להצבעה בקריאה הראשונה ב-15 ביוני. סעיפי החוק יפוצלו בין ועדות הכספים, הכלכלה, החוקה, העבודה והרווחה, הפנים והחינוך, והן אמורות לסיים את הכנתם להצבעה בקריאה השנייה והשלישית בתוך חודש. ב-15 ביולי תתבקש הכנסת לאשר סופית את חוק ההסדרים - יחד עם חוק התקציב ל-2009-2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully