וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצלו מאשמת קרטל

אורה קורן

27.4.2009 / 7:00

דו"ח הממונה



>> שנים ראינו איך הבנקים הגדולים מעלים עמלות, אך אלה הכחישו תיאום ביניהם. עכשיו הגיעה חקירת רשות ההגבלים ועשתה סדר בדברים: הבנקים התרגלו להעביר ביניהם מידע פנימי שלא היה גלוי לציבור, התנהלות שהובילה לייקור עמלות בשיעור דומה. זה אמנם לא תיאום על פי הגדרת חוק ההגבלים, אבל זה מעיין תיאום לפי הפרשנות הרווחת בציבור.

רשות ההגבלים העסקיים עשתה עבודה מרשימה באיתור מסמכים המעידים על העברת מידע בין הבנקים (בשיחות טלפון), שיקולי הבנקים (להרוויח בלי להיראות היקרים ביותר) ודרכי פעולתם (על ידי בדיקת מחירונים חדשים ועתידיים של המתחרים).



הרשות קבעה, שהבנקים עברו על החוק בכך שיצרו ביניהם הסדר כובל, המוגדר כ"הסדר בין מנהלים עסקיים העלול לפגוע בתחרות". הנוהג הממושך של החלפת מידע בין בנקים נראה מעין הסדר שכזה. בנוסף, המידע לא רק שהיה עלול לפגוע בתחרות, כהגדרת החוק, אלא נראה שפגע בה בפועל, משום שהעמלות התייקרו עקב שיחות הבהרה בין האחראים על תמחורן. הבנקים ניצלו מאישום ביצירת קרטל, מפני שלא נתפסו מסמכים המעידים על תיאום בפועל של העלאת עמלות משותפת שיכלה להוביל לענישה פלילית.



סביר, שהבנקים ינסו לערער על הקביעה, המאפשרת הגשת ייצוגיות נגדם במיליארדי שקלים. ייתכן שיתעקשו, כי אין הוכחות להסדר בפועל ביניהם. ייתכן, שבהמשך ינסה כל בנק להוציא עצמו בנפרד מהקביעה, מאחר שההוכחות להעברת המידע משתנות מבנק לבנק. עם זאת נראה כי הראיות עומדות בפרשנות הסבירה לחוק ולרוחו.



פרסום הממצאים על ידי הרשות אמנם לא מבטיח שמחר הבנקים יתחילו להתחרות בהורדת עמלות, אבל אולי זו תהיה נקודת מפנה בהתנהלותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully