וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר רפאלי מתקלפת, אך החקלאות גוועת

דוד גינזבורג

27.4.2009 / 7:00

משק המים



>> בשבועות האחרונים אנו נחשפים לקמפיין עתיר ידוענים מתקלפים, דוגמת בר רפאלי, נינט טייב ומשה איבגי, שמספרים לנו עד כמה חשוב לחסוך בצריכת המים הביתית שלנו. ואולם הקמפיין האמיתי במשבר המים הוא שעון החול.

הבצורת, לעומת נזקי טבע אחרים שמתרחשים ביום מסוים וגורמים לנזקים ישירים ברורים, היא נזק מתמשך שלא ניתן לראותו ביום אחד, ופגיעתו רחבה. כמות המשקעים הממוצעת בשנים האחרונות בישראל נמצאת במגמת ירידה מתמדת, נתון שהשפעתו מהותית על החקלאות ועל תושבי המדינה.



המגזר החקלאי הוא המגזר היחיד שנפגע ישירות ממשבר המים, מכיוון שהחקלאים ייאלצו לצמצם השנה את תפוקתם ובכך תיפגע הכנסתם, זאת בנוסף לפגיעתו של המשבר הכלכלי העולמי שממנו סובל הענף, כמו ענפים אחרים. המשבר העולמי פוגע קשות בייצוא החקלאי והצרכנים האירופים, שהיו רגילים לקנות את גידולי הפרימיום הישראליים, אינם ממהרים לשלם סכומים נכבדים בעבור אותם פירות, פרחים וירקות איכותיים.



הבצורת המתמשכת הביאה את החקלאים והחקלאות לתרום רבות למאבק במשבר המים. חדשות לבקרים אנו שומעים על רעיונות ותוכניות לצמצום המים לחקלאות, כאילו שהחקלאות לא חשובה דיה. מעטים יודעים כי כבר כיום, יותר ממחצית מכמות המים שצורכת החקלאות בישראל הם מים ממוחזרים (מושבים). מים אלה דורשים טיפול מתאים שבלעדיו הם היו יוצרים בעיה של זיהום קשה של הקרקע, הנחלים והים. דרך הטיפול במים המושבים היא הכרח שהחקלאות למדה להשתמש בו בשנים האחרונות, ובכך חסכה, בעידן זה של חוסר במים, מים שפירים בהיקפים משמעותיים ביותר והביאה למניעת זיהום הסביבה במי קולחים. מדובר בחיסכון משמעותי, שאמנם אינו מספיק לאור המשבר מולו אנו נמצאים - אך גם מסע גדול מתחיל בצעד אחד קטן.



יש גם לזכור שהחקלאות פיתחה טכנולוגיות נוספות, כמו שיטת ההשקיה בטפטוף, שהביאה לאורך שנים לחיסכון בצריכת מים ויכולת הפקת יבולים גבוהים ואיכותיים בחקלאות, ועוד טכנולוגיות רבות שחוסכות מים.



הפתרון החשוב ביותר למשבר המים הנוכחי ולבצורת הקשה הוא השקעה בטכנולוגיות חדישות לחקלאות ובהתפלה משמעותית של מי ים. הממשלה חייבת להתגייס ולהפעיל תוכנית חירום. לגורמים המקצועיים בישראל אין ספק שהדרך הנכונה ביותר להתגבר על הבצורת ומחסור המים במדינה היא להתפיל מים בהיקפים משמעותיים. במידה שתוכניות ההתפלה יתממשו, החקלאות תוכל להמשיך ולמלא את תפקידיה החשובים ולייצר את היבולים החקלאיים בהיקפים הרצויים - שיאפשרו מגוון של מוצרים חקלאיים גדול במחירים נוחים, והענף ישמש מקור תעסוקה חשוב באזורי הפריפריה.



הכותב הוא מנכ"ל חברת הביטוח קנט, המתמחה בביטוח נזקים בחקלאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully