וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא להלאים את קרנות הפנסיה

מאיר חת

27.4.2009 / 7:00

שוק ההון



>> שלמה סבירסקי מציע "לבחון מחדש את ההחלטה האומללה של 2003 - להפריט את קרנות הפנסיה" ("להלאים את הקופות וקרנות הפנסיה", TheMarker, 21.4). הצעתו מתבססת על ההפסדים שנגרמו לחוסכים בקרנות הפנסיה ועל כך ש"הרגולטור הממשלתי כשל בפיקוח על חברות הביטוח ובשמירה על כספי החוסכים".

אין ספק שרוב המשקיעים המוסדיים כשלו בניהול כספי החוסכים בשנת המשבר האחרונה, אף שאין להתעלם מכך שקשה היה להתגונן מפני משבר שכמותו לא התרחש בשווקים הפיננסיים זה עשרות שנים. נכון גם שהרגולציה לא הותאמה במועד לשינויים במערך הניהול של המשקיעים המוסדיים העיקריים בעקבות דו"ח ועדת בכר.



למרות שני אלה, מסקנתו של סבירסקי בדבר הצורך לבטל את ההפרטה ולהחזיר את קרנות הפנסיה לניהול ציבורי היא מוטעית. הכותב משבח, אם כי בלשון רפה, את התקופה שבה היו קרנות הפנסיה בניהול ההסתדרות. כדאי להזכיר כי בניהול ההסתדרות צברו הקרנות גירעונות אקטואריים עצומים שהיו מביאים אותן תוך שנים לא רבות לחדלות פירעון. ההסדר של 2003 כלל, בנוסף להפרטה של קרנות הפנסיה החדשות, גם הבטחת כיסוי הגירעון העצום של הקרנות הישנות, שלא הופרטו.



סבירסקי טוען כי "ההפרטה לוותה במסע הכפשות נגד ההסתדרות, שהואשמה בניהול כושל ואף מושחת". את העובדה שניהול ההסתדרות היה כושל מוכיחים הגירעונות העצומים שצברו הקרנות. אחד ממרכיבי הניהול ההסתדרותי שתרמו לכישלון הקרנות היה הסדרים שנעשו עם קבוצות עובדים והבטיחו להם פנסיה בתנאים שבהם היה ברור כי צבירת כספי המבוטחים לא תוכל לכסות את ההתחייבויות שהקרנות קיבלו על עצמן.



יש צורך לברר היטב את הסיבות לכשלים הניהוליים והרגולטוריים שתרמו להחרפת המשבר; יש לתקן את החוק כדי שיובטח שבדירקטוריונים של החברות המנהלות קרנות פנסיה וקופות גמל יהיה רוב של דירקטורים חיצוניים בעלי כישורים מתאימים; יש להגדיר את סוגי ההשקעות המותרים לקרנות ולקופות ואת חלוקתן לפי רמות סיכון; וגם רשויות הפיקוח על גופי החיסכון טעונות חיזוק. יש לעשות את כל אלה בהקדם, אך חזרה למצב שקדם ל-2003 תהיה טעות חמורה.



חזרה למצב שבו הושקעו כמעט כל כספי הצבירה באג"ח ממשלתיות מועדפות תהיה פגיעה קשה בסיכויי התפתחותו של שוק ההון, שאחרי שיתאושש המשק מן המשבר יחזור להיות מכשיר חיוני לגיוס הון ממשקיעים מקומיים וזרים.



הכותב הוא סגן יו"ר ICC ישראל ובעבר היה יו"ר הבורסה והמפקח על הבנקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully