וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הרכב 2010: הצרכנים ירוויחו, יבואני היוקרה יפסידו

מאת דניאל שמיל

27.4.2009 / 8:39

הרפורמות הצפויות בענף הרכב בשנה הבאה מבטיחות להביא עמן מכוניות זולות ובטוחות יותר ואוויר נקי יותר. המדריך המלא לשינויים הצפויים בענף



>> "איך אנחנו נערכים לשינויים בענף הרכב? אנחנו לא נערכים. אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות. כל המידע שמגיע אלינו זה ספקולציות" - אומר בכיר בענף.

נראה כי אותו בכיר משקף היטב את חוסר הוודאות בקרב יבואני הרכב, לקראת ארבע רפורמות שונות בענף שיישומן יתחיל, ככל הנראה, ב-2010. לאחר שהענף יסיים ללקק את הפצעים מהירידה התלולה במכירות שצפויה ב-2009 ומשינוי מבני מהותי בענף, שבו חלק מהיבואנים החלו לתת אשראי לחברות הליסינג וכך לסכן את ההון שלהם, יצטרך שוק הרכב להסתגל לכללי משחק שונים ב-2010.



חלק מהרפורמות אינן חדשות (פתיחת השוק לתחרות - יבוא מקביל) וחלקן חדשות יותר (מיסוי ירוק). בינתיים הפרטים עדיין מעורפלים. עם זאת, בשלב זה אפשר כבר לשרטט תמונה כללית של השינויים בענף ולהעריך מי יהיו המרוויחים והמפסידים וכיצד ישפיעו השינויים על הצרכן הפרטי.



יבוא מקביל: חברות הליסינג ירוויחו



הרפורמה: פתיחת ענף הרכב לתחרות בין כמה יבואנים המוכרים מכוניות של אותו יצרן. כיום נהנה כל יבואן מבלעדיות בשיווק המותג שלו. היבוא המקביל אמור לשבור את המונופול ולהביא לתחרות גם במחירים של כל דגם.



מתי זה יקרה: משרדי האוצר והתחבורה מתכננים לצרף את תקנות היבוא המקביל לחוק ההסדרים. אם יאושרו בכנסת, תחל היערכות לקראת פתיחת השוק, שתתרחש ב-2010.



ההשפעות על הענף: התקנות החדשות מתבססות על מסקנות ועדה פנימית של משרד התחבורה ועדיין לא ברור אם הן יכללו דרישות כמו הקמת אולם תצוגה ומה ההון העצמי הנדרש. גם הדרישות לרשת מוסכים ושירות למכוניות לא ידועות עדיין, ויש להן השפעה רבה על היכולת של גורמים שונים להיכנס לתחום היבוא המקביל.



בשנים האחרונות מתכננים כמה גופים כלכליים להפוך ליבואנים מקבילים, כמו שלמה שמלצר, בעל השליטה בקבוצת שלמה, משפחת בליליוס, הבעלים של אוטו-חן, משפחת נוימן המפעילה את רשת מוסכי אלון וכן כמה מתווכי יבוא אישי. בענף מעריכים כי היבוא האישי ישפיע על ציי הרכב ורכבי היוקרה. בתחום ציי הרכב נראה חברות ליסינג או חברות המחזיקות בבעלותן צי רכב גדול, שרוכשות מלאי עודף של סוכני רכב (דילרים) מאירופה או מארה"ב. ההערכות הן שיבוא מקביל רציף ומסודר לא יהיה כדאי, בשל המחירים הנמוכים שבהם רוכשים היבואנים הקיימים את המכוניות.



בתחום רכבי היוקרה, שם שולי הרווח גדולים יותר, צפויות לקום כמה סוכנויות שישווקו מכוניות יוקרה שונות במחירים תחרותיים. למעשה, מדובר בהסדרה של היבוא האישי ובאישור להחזקת מלאי. אחת הבעיות עמן יתמודד היבוא המקביל הוא חוסר שיתוף הפעולה מצד יצרני הרכב. ד"ר קיי סיגלר, סגן נשיא ב.מ.וו שביקר באחרונה בישראל, אמר כי חברתו לא תעביר מאגרי מידע ליבואנים מקבילים, דבר שעלול להקשות על הטיפול במכוניות אלה. סיגלר הזהיר גם כי יבוא מקביל עלול להביא לזיופים וגניבות.



המרוויחים: חברות הליסינג ומתווכי היבוא האישי.



המפסידים: יבואני מכוניות היוקרה.



הצרכן הפרטי: יוכל לרכוש מכוניות יוקרה במחירים נוחים יותר.



שווי שימוש רציף: יביא לתחרות מחירים



הרפורמה: שווי השימוש, המשפיע על משתמשי הליסינג, מתבסס על קבוצות מחיר. הצורך לתת הנחות לחברות הליסינג גרם לכך שמחירי המכוניות נקבעים בטווח העליון של הקבוצה, וכך נפגע הצרכן הפרטי שלא נהנה מתחרות על המחירים. שווי השימוש הרציף, שייכלל במסגרת רפורמת המיסוי הירוק, ייקבע לפי שיעור קבוע ממחיר הרכב. כך יהיה תמריץ ליבואנים להציע מכוניות במחירי מחירון נמוכים יותר ללקוח הפרטי ואף לחברות הליסינג.



מתי זה יקרה: עם יישום רפורמת היבוא המקביל. תאריך היעד הנוכחי הוא ספטמבר, אך ייתכן שהרפורמה תידחה ל-2010.



ההשפעות על הענף: לאחר שנים של מחירים אחידים, נראה תחרות מחירים בענף. מותגים מסוימים יציעו מחירים תחרותיים כדי להגדיל את נתח השוק שלהם; מותגים אחרים יוכלו לקחת פרמיה בזכות השם והמוניטין שלהם. ההערכות הן שהרפורמה תגדיל את נתח השוק של מכוניות קטנות וזולות, שבשיטת הקבוצות מחירן היה קרוב מאוד לאלה של המשפחתיות. גם בסגמנט המכוניות המשפחתיות התחרות צפויה לגדול, עם מלחמת מחירים אמיתית גם על הלקוח הפרטי. בנוסף, המכוניות צפויות להגיע לישראל באבזור עשיר יותר.



המרוויחים: יבואני המכוניות הקטנות והזולות יחסית, כמו סמל"ת (יבואנית פיאט), מכשירי תנועה (יבואנית סוזוקי) וטלקאר (דייהטסו).



המפסידים: ככל הנראה חברות הליסינג, שלא יוכלו לקבל הנחות בשיעור דומה לזה של כיום.



הצרכן הפרטי: ייהנה ממחירים טובים יותר ומתחרות אמיתית, וייתכן שגם ממבחר גדול יותר של דגמים וגרסאות.



מיסוי ירוק: בדרך לאוויר נקי יותר



הרפורמה: רפורמת המיסוי הירוק תיתן יתרון מיסויי לכלי רכב המזהמים פחות. הקריטריונים לזיהום הם פליטה של חמישה גזים מזהמים, ולפיהם נקבע "ציון ירוק". כדי להעניק את ההנחות (בסכום של עד 21 אלף שקל), יעלה שיעור המיסוי על רכב בישראל. מכיוון שההנחות הן בסכום קבוע מראש, אך העלאת המס היא יחסית, מכוניות יקרות יספגו העלאות מחירים. שתי טכנולוגיות יזכו לעידוד מיוחד: המס על מכוניות היברידיות ייוותר 30%; על מכוניות שלא מזהמות כלל (חשמליות) יוטל שיעור מס של 10% בלבד.



מתי זה יקרה: תאריך היעד הוא ספטמבר 2009, אך התקנות עוד לא הוגשו לוועדת הכלכלה וייתכן כי תחילת היישום תידחה ל-2010.



ההשפעות על הענף: הרפורמה תיתן יתרון נוסף למכוניות קטנות עם מנוע בנזין, המזהמות פחות. רכבי שטח מזהמים יתייקרו וכך גם דגמי הדיזל השונים, שכנראה ייעלמו לגמרי משוק הרכב בישראל. העלאת המס באופן יחסי תעלה את מחירן של מכוניות היוקרה. תנאי המיסוי הנוחים של מכוניות חשמליות יקלו על חדירתן לישראל.



המרוויחים: יבואני מכוניות קטנות, יבואני המכוניות ההיברידיות וחברת בטר פלייס.



המפסידים: יבואני רכבי יוקרה ויבואנים של יצרנים אירופיים, המתמחים במכוניות דיזל.



הצרכן הפרטי: ייהנה מאוויר נקי יותר בזכות ריבוי הרכישות של מכוניות פחות מזהמות.



תקן בטיחות ישראלי: הסיניות מתרחקות



הרפורמה: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יוזמת תקן בטיחות מינימלי למכוניות הנמכרות בישראל. ב-2010 תחויב כל מכונית להימכר עם מערכת יציבות, ולאחר מכן תהיה חובה למספר מינימלי של כריות בטיחות, בתחילה ארבע ואחר כך שש.



מתי זה יקרה: 2010.



ההשפעות על הענף: רוב היבואנים יוכלו לעמוד בתקני הבטיחות החדשים. עם זאת, יש מכוניות שלא מצוידות בבקרת יציבות (מסחריות, למשל), ולא ברור אם יצרנים מסין ומהודו יוכלו לעמוד בתקן החדש.



המרוויחים: היבואנים המייצגים יצרנים מבוססים, שהתקן יקשה על התחרות בהם מצד יצרני רכב חדשים מהודו ומסין.



המפסידים: יבואנים מכוניות סיניות והודיות, שהתקן יקשה עליהן את החדירה לישראל.



הצרכן הפרטי: ייהנה ממכוניות בטוחות יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully