וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפעת החזירים מכה בשווקים - ירידות בבורסות אסיה ואירופה; הדולר מתחזק; מניות התעופה צונחות

רונית דומקה

27.4.2009 / 11:53

מותם של 103 אנשים במקסיקו והכרזת מצב חירום בארה"ב מעוררים חששות לפגיעה בכלכלה ובשווקים



התפשטותה של שפעת חזירים בסוף השבוע הנחיתה מכה נוספת על הכלכלה ברחבי העולם. בורסות אסיה ננעלו בירידות שערים - הונג קונג ירדה ב-2.7% וטייוואן ב-3%; בבורסות אירופה נרשמות כעת ירידות - לונדון יורדת ב-1.1% ופרנקפורט משילה 1.7%. במקסיקו דווח על מותם של 103 אנשים מהשפעת בשבוע האחרון. בארה"ב נערך אמש תדריך בבית הלבן, שבו יצאה הודעה רשמית על הכרזת מצב חירום בריאותי במדינה.



הענף שצפוי להיפגע בצורה הקשה ביותר כתוצאה מהמגפה הוא ענף התיירות, ובשל כך צונחות היום מניות מגזר התעופה בעולם: אייר צ'יינה צנחה ב-12.8% בהונג קונג, מניית בריטיש איירוויס יורדת ב-8% בלונדון ולופטהנזה הגרמנית נופלת ב-11% בפרנקפורט.



ה דווקא מתחזק היום מול מרבית המטבעות המרכזיים בעולם. מול ה מתחזק הדולר ב-0.5% לרמה של 1.317 דולר ליורו; מול הליש"ט מתחזק הדולר ב-0.9% לרמה של 1.455 דולר לליש"ט. מול הין נחלש הדולר ב-0.5% לרמה של 96.65 ין לדולר. המטבע שצונח היום, כצפוי, באופן חד, הוא הפזו המקסיקני, שנחלש ב-2.2% מול הדולר לרמה של 13.635 פזו לדולר.



מחיר הנפט הגולמי יורד גם הוא ב-4.5% למחיר של 49.2 דולר לחבית במסחר האלקטרוני בניו יורק. מחיר הזהב, המשמש מקלט עבור משקיעים בעיתות משבר, רושם עלייה קלה של 0.2% ונסחר ב-916.1 דולר לאונקייה.



בכירים בענף התיירות בעיר ניו יורק הביעו אתמול את חששות מהפגיעה במגזר, לאחר שראש העיר דיווח על התפרצות שפעת החזירים גם בשטח העיר. מבדיקת מרכזים רפואיים בניו יורק עלה, כי תלמידים מקומיים נדבקו בנגיף שפרץ במקסיקו השכנה. במקביל, גם במדינת אוהיו דווח על חשד לחולים. בעלי עסקים בניו יורק חוששים כי התפשטותה של שפעת החזירים בעיר תפחיד את התיירים ותבריח אותם מהעיר. הדאגה הזו מוצדקת: איטליה, פולין, ונצואלה והונג קונג כבר הוציאו אזהרה לאזרחיהן לא לנסוע לארה"ב.

החששות מהתפשטות שפעת החזירים גם לאסיה, בה חזירים מהווים חלק משמעותי מהתזונה באזורים מסויימים, הובילו לכך שמדינות האיזור נוקטות באמצעי זהירות מראש: בנמל התעופה נריטה שבטוקיו החלו להיערך לזיהוי שפעת החזירים בקרב נוסעים המגיעים ממקסיקו. הזיהוי ייעשה באמצעות מדידת חום גופו של כל נוסע עם נחיתתו.



גם בהונג קונג וטייוואן מתכננים למדוד את חום גופו של כל אדם שיגיע מאיזורים בעולם בהם התגלתה שפעת החזירים, ולהכניס את מי שחום גופו גבוה לבידוד, עד שמצבו ישתפר. ממשלות רוסיה והפיליפינים הגדילו לעשות ואסרו על יבוא בשר חזיר מארה"ב ומקסיקו - על אף שלא ניתן להידבק בשפעת החזירים דרך אוכל.



הנפגעת העיקרית משפעת החזירים היא כמובן מקסיקו, שבה התגלה הנגיף. הרשויות במקסיקו דיווחו הלילה כי מניין המתים כתוצאה משפעת החזירים עלה ל-103. בשבץ הכריזה הממשלה במקסיקו על מצב חירום, וביקשה ממסעדות, ברים ומקומות בילוי אחרים, כמו גם בתי ספר, להישאר סגורים, במסגרת מאמציה לבלום את התפשטות המחלה.



עם זאת, הממשלה לא הורתה על הפסקת העבודה כליל, ומקומות עבודה אחרים יישארו פתוחים, על מנת שלא לפגוע בכלכלה, שמצבה מעורער גם כך על רקע המשבר הכלכלי העולמי. הכלכלה המקסיקאית צפויה להיפגע מירידה ביצוא בעקבות הוירוס, וגם מעצירת זרם התיירים, שבשנה שעברה הזרימו 13.3 מיליארד דולר לכלכלה המקסיקאית.



בתוך כך הודיע הבנק העולמי כי ייתן למקסיקו הלוואה בסך 205 מיליון דולר על מנת לסייע לה להתמודד עם השלכותיה של המגפה. בבנק העולמי חוששים כי שפעת החזירים תתפשט גם למדינות מוכות עוני שיזדקקו לסיוע נרחב יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully