וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפעת החזירים מגיעה לבורסה בתל אביב: נסווקס מזנקת ב-40%

פז וייסמן

27.4.2009 / 15:07

חשוב לציין כי למרות העליות המרשימות לאף אחת מהחברות אין לא תרופה ולא חיסון למחלה והחברות נמצאות בשלבי פיתוח בלבד



שפעת החזירים מגיעה לרחוב אחד העם בתל אביב. מחירי מניות חברות הביוטכנולוגיה אשר מפתחות חיסונים זינקו בעשרות ואף מאות אחוזים עקב הבהלה. חברת נסווקס, המפתחת פלטפורמה לפיתוח חיסונים מזנקת ב-42% במחזור מסחר חריג של 12 מיליון שקל, כאשר המחזור הממוצע של החברה הוא 35 אלף שקל ליום.







בעקבות עליות המניה, מנפצת החברה את הבועה הנוצרה בקרב המשקיעים. בהודעה ששחררה לבורסה מבהירה נסווקס כי החברה איננה מפתחת חיסון לשפעת החזירים. אולם גם אחרי פרסום ההודעה מניית החברה עלתה ב-37%. חברת ביונדווקס, המפתחת חיסון אוניברסאלי נגד הזנים השונים של השפעת עלתה ב-486%, במחזור מסחר של 800 שקלים בלבד, משווי שוק של 2 מיליון לשווי של 8 יותר מ-8 מיליון שקל. בשונה מחברות הביוטכנולוגיה הנהנות מעליות שערים, מניות חברות התעופה יורדות - מניית אל על יורדת ב-3.2%.




חברת נסווקס נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 25 מיליון שקל. החברה מפתחת פלטפורמת אדגו'בנטים, שהם רכיבים כימיים אשר משפרים את יעילותם של חיסונים. לפני מספר חודשים החברה קיבלה אישור מהמדען הראשי לקבלת מענק מהמדען הראשי לתקציב של עד 2.4 מיליון שקל, כאשר ההשקעה הכוללת של המשקיעים תהיה 5.4 מיליון שקל, וכאשר משקל המשקיעים הזרים יהיה 30%.



אותה הבקשה של נסווקס מהמדען הראשי למימון מתווספת לרכישה של חברת פרוטאה (Protea) מחממת מיט"ב. נסווקס רכשה את חברת פרוטאה, אשר מפתחת חיסון חלבוני כנגד חיידק הסטרפטוקוקוס פנאומוניה, המכיל כ-90 זנים שונים.



החיידק הינו אחד הגורמים העיקריים לתחלואה ותמותה הנגרמת עקב זיהומים, לדוגמא דלקת קרום המוח ודלקות ריאה, בעיקר אצל ילדים מתחת לגיל שנתיים. שילוב של שתי הטכנולוגיות, הן של נסווקס והן של פרוטאה, יכול להביא לכדי מוצר מצליח בעל פוטנציאל רב. אולם הדרך של נסווקס מפיתוח של אדג'ובנטים לשיפור יעילותם של חיסונים ועד לפיתוח חיסון יעיל נגד שפעת החזירים ארוכה מאוד, היות ולא קיים חיסון למחלה, אותו ניתן לשפר.



גם חברת ביונדווקס, אשר מאחוריה עומדת מפתחת הקופקסון של טבע, פרופ' רות ארנון, מפתחת חיסון נגד כולל נגד מגוון הזנים של וירוס השפעת, ביניהם שפעת עונתית, שפעת העופות וגם נגד שפעת החזירים. אולם לפני שתפתחו ציפיות גבוהות החברה נכשלה בניסויים הקליניים אותה ערכה לפני יותר משנה בעקבות התגלות של תופעות לוואי לחיסון, כתוצאה ממינון גבוה.



ייתכן ורק הדור השני של חיסוני יזכה להצלחה מסוימת. ביונדווקס, הנסחרת בבורסה בתל אביב ברשימת מניות דלות הסחירות, אשר אינן נסחרות בשלב הרצף, אלא רק בשלב הפתיחה והנעילה. החברה הונפקה לפני שנתיים וכיום נסחרת לפי שווי שוק של 8.8 מיליון שקל.



החיסון אותו החברה מפתחת ביונדווקס איננו תוקף כל זן בנפרד, אלא תוקף את הפפטידים המשותפים לכל זני השפעת השונים. פפטידים הם אבני הבניין של החלבונים, מהם בנוי הוירוס. היתרון החיסון אותו מפתחת ביונדווקס הוא בכך שהוא מסוגל להתמודד עם כל הזנים של שפעת ועם כל המוטציות של הוירוס.



היום הוציאה החברה הודעה על קבלת אישור המדען הראשי לתקציב מחקר נוסף בגובה 2.4 מיליון שקל, לפיתוח הדור השני של החיסון. מנכ"ל החברה רון בבקוב אומר ל-TheMarker: "אנחנו עכשיו מחכים לאישור של משרד הבריאות להתחלה של הניסוים לדור השני של החיסון. כעת אנחנו עדיין אנחנו לא יודעים מהו הזן הספציפי של שפעת החזירים ורק כשנקבל את הזן נוכל לבדוק את יעילות החיסון על המחלה. אולם כפי הנראה החיסון יהיה אפקטיווי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully