וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבנק ישראל רחוקים מפשרה בפועלים

דפנה פפר

27.4.2009 / 16:12

בכיר בבנק ישראל: הנגיד נתן לאריסון סולם לרדת בכבוד. השמצת חזקיהו מיותרת". ועוד: על מעמדו של איתן רף וכמה מילים על המיסים מוזרים

בימים האחרונים נפוצו ידיעות על "נקמתו" לכאורה של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, בבנק הפועלים שסרב לשלם לו 300% פיצוי או לקדמו לתפקיד בכיר. במקביל, בנק ישראל החל לקבל "הצעות" לרדת מהעץ עליו טיפס בדרישתו להדיח את היו"ר דני דנקנר.

העצות התקשורתיות כללו אינספור הסברים – דאגה לשלום הבנק, ליציבותו, להחלפת שלושת ממנהליו המובילים (זיו, דנקנר, קינן), לפגיעה בזכות הקניין של שרי אריסון בעלת השליטה. אפילו ועד עובדי הפועלים, אותו ועד שאפשר בשקט יחסי לפטר 900 עובדים בעבר, הודיע על תמיכתו בדנקנר, קינן ואריסון. ימות המשיח.

אתמול שוחחתי עם גורם בכיר בבנק ישראל. האיש, בשקט נחוש, הסביר: "המאבק נגד חזקיהו חסר תוחלת. הנגיד החליט שדנקנר לא ראוי להיות יו"ר, ובכך נתן גיבוי מוחלט למפקח. המאבק אינו פועלים-חזקיהו אלא פישר-אריסון. טוב תעשה גב' אריסון אם תפנים זאת. חשוב שתבין שבפישר כנגיד לא נלחמים כי שמו המקצועי ידוע היטב וגם יושרו".

איש שיחי המשיך והסביר – "פישר איש הגון ומבין עניין. מוכן לתת לאריסון סולם לרדת בנחת ולהמשיך להצהיר על הערצתה ליכולת המנהיגות של דנקנר. סולם עם שני שלבים: עד סוף 2009 דנקנר פורש, עד סוף 2009 הבנק מאתר מנכ"ל חדש ולא את ציון קינן. שני שלבים תמורת חצי שנה ודימוי של פתרון מכובד. פישר מוכן לשמוע מאריסון מי הם המועמדים ואם יהיו מתאימים יאשרם. "אם צריך", מוסיף הגורם הבכיר, "נזכיר שוב ושוב את ההחלטות השגויות של דנקנר ולהקתו ונדע גם לציין בעיות אשראי קיימות למספר לווים גדולים".

"אל תדאגי", מציין הבכיר, "כל הטורים שנכתבו ואלה שייכתבו על החשש ליציבות הפועלים, וחילוץ ההנהלה, והזעזוע לעובדים עם רמז ללקוחות – מטרידים את הנגיד אך לא ישנו את דעתו שדנקנר חייב לפרוש". חזקיהו כבר מזמן, אולי מלכתחילה, ניגן כינור שני בעניין.

לדברי הבכיר, גם עורכי הדין רמי כספי ויורם ראב"ד "שנרכשו" כשחקני תגבור לייעץ לדירקטוריון הפועלים לא יעזרו מול פישר. חבל על בזבוז הכסף. פישר אינו איש של שקשוקות. הוא ג'נטלמן שמורגל בכללי ברזל. אינו מפחד מיועצים ועורכי דין מכובדים וחבל שבבנק מבזבזים אנרגיות לריק. דווקא עם עורך דין פנחס רובין מצא פישר קשר שיחה נעים.

חילוץ איתן רף

בהקשר לכוונת ביבי ואנשיו להחליף ברבעון הראשון של 2010 את יו"ר דירקטוריון בנק לאומי אומר הבכיר – "ללשכת ביבי ואנשיו בוודאי יש מועמדים רבים, חלקם ראויים, לתפקיד. לנו כיום יש מועמד אחד – איתן רף. אין לנו כוונה להחליפו וביבי יבין זאת וסביר שיניח לנושא. בנק שכ – 10% ממניותיו מוצעות למכירה ע"י 'סרבוס וגבריאל' שיש לו מנכ"לית כגליה מאור שעובדת מצויין עם היו"ר, לא זקוק לשינוי. מקורבי רוה"מ צריכים לחפש מקום אחר לעסוק בו ולא בבנק לאומי". חד משמעי. כל תוספת מיותרת.

רק שבבנק ישראל יש מספר תמימים שמאמינים שביבי ישקול ויבין - והוא לא. מינוי לתפקיד יו"ר לאומי, כיום הבנק המוביל, נחשק על ידי רבים ממקורבי ביבי. כל כך נחשק שפישר עלול להיאלץ לכופף שוב שרוולים ולפתוח בחזית נוספת. בבנק ישראל מודאגים אבל לא חוששים. עדיין.

בליל המסים המוזרים

פקידי האוצר בראשות ביבי ושטייניץ רצים כאחוזי תזזית אחרי בליל רעיונות למיסים מוזרים. מס על אינטרנט, מס סיגריות, מס על טלפונים סלולריים למעביד, מס מוגדל מבעבר על זכיות בלוטו ומע"מ על ירקות כי כידוע רק העשירים אוכלים ירק. גם מע"מ על תיירים לקראת ביקור האפיפיור והשממה שתישאר בענף התיירות אחריו. אם כך למה לא להטיל מיסים נוספים כמו: מס על בנזין, ביקורי רופאים מומחים, תרופות, אכילת שווארמה.

הנה צרור רעיונות נוסף למיסוי: מס על גלידות, אוכל לחיות מחמד, סרטי קולנוע ופופקורן, קלנעיות לקשישים, חברי קיבוצים בהפרטה, הפלגה באניות שעשועים, טיסות צ'רטר, חברי אופוזיציה, אוכלי בננות. ויש עוד.

לידיעת השר הפילוסוף שטייניץ והשר הממונה נתניהו נגיד אך זאת: מספיק עם בליל רעיונות בוסר שלא יניבו הכנסה של ממש. תטילו מס על שווארמה - צריכת הגפילטע פיש תעלה. ירקות אוכלים עניים כי אין להם כסף לבשר, גם אם מומחי האוצר מחזיקים במחקרים שאין לעניים צורך באבות מזון. המלונות יקרים גם בלי מס נוסף.

לעומת אין סוף מיסים מטופשים הנה הצעה לקיצוץ – חיזרו לממשלה של 18 שרים וסגרו 20 משרדי שרים וסגני שרים לענייני כלום. תחסכו בכך הרבה יותר ממס על ליסינג וסלולרי. טפלו בשומני תקציב הביטחון ותמצאו מיליארדים רבים למכביר. אל תתעסקו בזוטות.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים – אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully