וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוסדי שצריך לעמוד ביעדי תשואה חייב להשקיע בשוק ההון"

מאת אתי אפללו

28.4.2009 / 6:59

יעל אנדורן, מנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות: "התשואות על השקעה חלופית לשוק ההון נמוכות; לגבי המוסדיים מדובר במצב לא טוב"



>> "יש השפעה מאוד גדולה היום על השוק, שנגרמת מעודף המזומנים שנמצאים אצל המוסדיים. הגופים מתחילים להזרים כסף, בעיקר לאפיקי המניות, אבל גם שוק ההנפקות מתעורר בגלל זה בתקופה האחרונה" - כך מציינת יעל אנדורן, שעומדת בראש קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, "עמיתים".

אנדורן, שתשתתף בוועידת שוק ההון של TheMarker בשבוע הבא, מציינת שמוסדיים שרוצים לנצל את המשבר ולבנות תיק שייתן להם יתרון תחרותי בעתיד מתחילים לרדת מרמת המזומנים הגבוהה שלהם.



מה דעתך על המחירים שבהם מתבצעות ההנפקות שאנחנו רואים באחרונה בשוק?



"על אף שהמרווחים גבוהים יותר מהמרווחים שבהם היו החברות רגילות לגייס, התשואה המוחלטת נמוכה - מכיוון שריבית הבסיס נמוכה. בחלק מהמקומות, המחירים חזרו למה שהיו לפני המשבר".



האם המוסדיים חוזרים על אותן טעויות של לפני המשבר, למשל שוב לא דורשים ביטחונות?



"היכולת של הגופים המוסדיים להשפיע על הנפקה והתניות פיננסיות באג"ח הן בעיקר בהלוואות לא סחירות. ואולם בינתיים עדיין לא ראינו חברות בשלל דירוגים יוצאות להנפקות, אז אי אפשר לדעת אם מי שהנפיק אלה רק החברות הגדולות".



האם עודף הכסף שקיים בשוק לא יוביל לדעתך לתמחור בחסר של הסיכון?



"בשלב זה יש התאמה מסוימת של הביקוש להיצע של הכסף, אבל איני בטוחה שנראה שוב את התופעות של לפני המשבר, כי המוסדיים כן הפיקו לקחים, וכן יש בהנפקות החדשות בחינה של החברות עצמן ושל הסיכון שטמון בהן. חלק מהסיבה לריבית הנמוכה היא ריבית הבסיס הנמוכה".



כלומר, פישר דוחף את המוסדיים לשוק ההון להלוות כסף לחברות?



"ברור שגוף מוסדי בעל כסף נזיל, שרוצה או שצריך להשיג היום יעדי תשואה, חייב להשקיע בשוק ההון - מכיוון שההשקעה החלופית שלו היא בתשואות מאוד נמוכות. לנו כמוסדיים מדובר במצב לא טוב. היינו רוצים כסף ברמת סיכון נמוכה ותשואות גבוהות, אבל אי אפשר להסתכל על זה במנותק מהשווקים. זה חלק מהתמודדות כללית עם המשבר גם בעולם וגם בישראל".



מה דעתך על פעילות הגופים המוסדיים בהסדרי חוב שמתקיימים כעת עם החברות?



"נקודת הבסיס של המוסדיים שבאים להתמודד עם הסדרי חוב לא פשוטה. החוב מפוזר בין המוסדיים לבין עצמם בין סדרות שונות - וזה לא פשוט. ואולם אנחנו רואים כיום פעילות אקטיווית של המוסדיים, וניסיונות להתמודד עם חברות שיכולות לפרוע חלק מהחוב".



כלומר, עמיתי קופות הגמל יכולים להיות בטוחים שהגופים שמנהלים להם את הכסף עושים הכל בשביל לגבות חזרה את החוב שהלוו לחברות.



"אי אפשר לומר זאת בצורה גורפת, אבל חלק מהמוסדיים משקיעים הרבה בניסיונות להביא את החוב חזרה".



מה דעתך על תוכניות סיוע לשוק האג"ח הקונצרניות?



"צריך לבחון כל תוכנית סיוע בהתאם למצב השוק באותו מועד שבו היא אמורה להיות מיושמת. התנאים בשוק משתנים כל הזמן. לא בהכרח מה שהתאים לפני כמה חודשים מתאים גם לתקופה הזו. השוק מראה שיש יכולת לגייס כסף, וחברות מסוימות יוצאות וזוכות לביקושים. תוכנית שמניחה שיש בעיה בגיוס כסף, כבר מתמודדת עם בעיה שלא קיימת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully