וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המדינה משקיעה מיליון שקל בכל דוקטור - ואז הוא עוזב"

מאת גיא גרימלנד

28.4.2009 / 7:31

מה גורם לאדם לעזוב עבודה עם משכורת יפה ולפעול להשבת מדענים ישראלים הביתה?



>> לפני ארבע שנים הבין רמי לוטם שמשהו לא תקין ביחס של המדינה למדעניה. כשמשפחתו עקרה לבוסטון ללימודי הפוסט-דוקטורט של אשתו במכון MIT, הוא החל לעבוד באזור בחברת ייעוץ למכשור רפואי, ושם לב לתופעה מדהימה: אלפי מדענים ישראלים רוצים לחזור לישראל, אך אין להם לאן לחזור - לא מבחינה כלכלית ובעיקר לא מבחינה מקצועית.



"הבעיה העיקרית שמעיבה על המדענים הישראלים היא לאו דווקא רמת השכר בישראל - אף שגם זו חשובה - אלא היעדר תשתיות מחקר שיאפשרו להם להמשיך בפעילותם גם מישראל", הוא אומר.

"25% מאנשי הסגל הישראלים עובדים בחו"ל, ובסך הכל מדובר באלפי מדענים. זהו סימפטום לבעיה של חוסר תכנון במחקר ופיתוח. אנו מעריכים שישראל משקיעה כמיליון שקל בכל דוקטור בתחום מדעי החיים, ולאחר מכן הוא עוזב את ישראל".



לוטם הקים עם ד"ר שמוליק הס וד"ר גיל בלנדר את עמותת ביואברוד. המטרה: לסייע לחוקרים ומדענים ישראלים לחזור למדינתם. כיום רשומים בעמותה 650 מדענים ואקדמאים בכירים מחו"ל בתחומי מדעי החיים, הרפואה והמדעים המדויקים. עד היום חזרו באמצעותה לישראל כ-50 מדענים.



העמותה מפעילה את אתר BioAbroad.org.il, המכיל משרות פנויות, מידע על ישראלים בכירים בחו"ל וחדשות ומידע בנושא החזרה הביתה.



בנוסף, העמותה מקיימת אירועים מקצועיים וחברתיים המפגישים את הישראלים בחו"ל עם בכירים מישראל.



"גדלתי בבית של נתינה לזולת - אבי רופא ואמי מורה. הרגשתי שניתנה לי הזדמנות להפנות את ניסיוני מהעולם העסקי כדי לעזור לעתיד ישראל", אומר לוטם. "אני מאמין שאין לנו ארץ אחרת, ולכן יש לשמור על המוח הישראלי".



הדברים שמרגשים אותו הם מכתבים מאנשים שפעילות העמותה עזרה להם למצוא עבודה בישראל. עם זאת, חווה לוטם רגעים קשים, בעיקר לאחר המשבר הכלכלי, שהקשה על גיוס התרומות.



באחרונה החליט לוטם לעזוב את עבודתו ולהתרכז בניהול העמותה. "אני מתפרנס מחסכונות, והמלגה שאשתי מקבלת מספיקה לקיומנו", הוא מספר. "יכולתי להרוויח טוב, אבל צברתי הרבה ידע שחבל לזרוק אותו. לא כל המדענים רוצים לחזור מחר לישראל, ולכן צריך לשמור עמם על קשר".



***שם: רמי לוטם גיל: 42 מגורים: בוסטון (עד אוגוסט) מצב משפחתי: נשוי + 3 עיסוק: לשעבר עובד בחברת ייעוץ למכשור רפואי להוריד את הכובע: הקים את עמותת ביואברוד להשבת מדענים ישראלים למדינה, ובאחרונה עזב את עבודתו כדי להתמסר לניהולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully