וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפתקאות דני דנקנר באלרן השקעות

מאת יורם גביזון

28.4.2009 / 6:59

בכובעו הנוסף, יו"ר בנק הפועלים הוא גם בעל מניות בחברה שקיים ספק גדול לגבי המשך קיומה כעסק חי ושמסובכת בהלוואות מבנק לאומי ■ המסלול שעברה אלרן השקעות מגלה דפוסים בעייתיים בניהול החברה





למרות האופטימיות של בעלי המניות בחברה באשר לסיכוייה לעבור לרווח תפעולי, נאלצה DTH להתממן בין היתר באמצעות הלוואות בעלים של 9.5 מיליון יורו הנושאות ריבית שנתית של 30% שקיבלה מבעלי המניות האחרים, כמו חברת ליוורמור של נעם לניר וקרן RP שבבעלות איש העסקים פיטר קלנר ורוני יצחקי.



DTH היתה אמורה לפרוע לפני שבועיים את ההלוואות, הניתנות להמרה למניותיה לפי שווי חברה של 67 מיליון יורו, כך שהתמיכה הכספית העצומה שהעניקה אלרן השקעות ל-DTH לאורך השנים עשויה להסתיים בדילול חלקה של החברה ובהעברת נתח משמעותי מאחזקתה לבנקים.



אלרן השקעות מקיימת יחסים סבוכים עם לניר ועם יצחקי גם בעסקי הנדל"ן, המרוכזים בחברה הבת אלרן נדל"ן ובחברה הנכדה אטלס נכסים. אלרן נדל"ן מכרה בדצמבר 2007 לליוורמור 8% ממניותיה של אטלס נכסים תמורת 111 מיליון שקל. שוויין של מניות אלו כיום הוא 14 מיליון שקל, כך שייתכן שהחברה האם, אלרן השקעות, לא צריכה לצפות להרבה רצון טוב מצדו של לניר בכל הקשור ל-DTH.



יכולתה של אלרן נדל"ן לפרוע את התחייבותיה ב-2009 בהיקף של 83 מיליון שקל, תלויה בקבלת התמורה על מכירת יתרת אחזקתה באטלס נכסים (9.1%) בתמורה ל-13.7 מיליון ליש"ט. התמורה אמורה להתקבל עד אמצע יוני, אלא שבינואר הודיע רוני יצחקי, אתו נוהל המו"מ על מכירת האחזקה באטלס, כי אינו רואה את עצמו כצד בעסקה וציין כי ההסכם למכירת יתרת האחזקות נחתם עם חברה קפריסאית שמוחזקת על ידי קלנר.



השווי הנוכחי של מניות אטלס הוא 16 מיליון שקל, כך שאם התמורה לא תתקבל, עלולה אלרן נדל"ן להיתקל בקשיים בכל הקשור לעמידה בהתחייבויותיה.



לניר אינו היחיד שנכווה בעסקי הנדל"ן של קבוצת אלרן. קרן מרקסטון רכשה מאלרן השקעות ומאלרן נדל"ן 24% ממניותיה של אלרן נדל"ן בתמורה ל-80 מיליון שקל ב-2007. השווי הנוכחי של המניות שבידי מרקסטון הוא 2.8 מיליון שקל. הקריסה בשוויה של אלרן נדל"ן קשורה למשבר הכלכלי העולמי, אך נובעת כנראה גם מהחלטות ההשקעה הגרועות של החברה, שנכנסה לשוקי נדל"ן לוהטים כמו רוסיה ותאילנד זמן לא רב לפני קריסתם.



אלרן נדל"ן הפסידה 220 מיליון שקל ב-2008, לאחר שביצעה הפרשות לירידת ערך השקעותיה ברוסיה בהיקף של 95 מיליון שקל, בספרד ב-11 מיליון שקל ובתאילנד ב-24 מיליון שקל. החברה עלולה לאבד את אחזקתה (37%) בשותפות עציון גבר, שמפעילה את פארק האטרקציות עיר המלכים באילת, לאחר שהעמידה לרשותה הלוואות בסכום של 47 מיליון שקל וערבויות ב-31 מיליון שקל.



עציון גבר, שהפסידה 44 מיליון שקל ב-2008, אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות להן התחייבה כלפי בנק לאומי, שממנו לוותה 62 מיליון שקל, נכון לסוף 2008. הבנק רשאי להעמיד את האשראי לפירעון מיידי החל ב-30 באפריל.



דנקנר הוא גם מכר ותיק של בנק לאומי, שהעמיד ב-97' לרשות תעשיות מלח, שהיתה בעבר בשליטת משפחת דנקנר, הלוואה של 1.4 מיליארד שקל לצורך רכישת חלקה בגרעין השליטה בבנק הפועלים.



לאומי גילה אורך רוח כלפי קשייה של תעשיות מלח, ובינואר 2005 אף העמיד לרשותה הלוואה של 1.1 מיליארד שקל לצורך מימון המשך אחזקתה בגרעין השליטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully