וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חזקיהו: דירקטוריון הפועלים לא קיים חובותיו

שרון שפורר וצבי זרחיה

30.4.2009 / 10:30

בנק ישראל: דנקנר אילץ את זיו להתפטר ולא דיווח לדירקטוריון את הסיבה האמיתית להתפטרות. המינוי של ציון קינן קינן לא תקף

דו"ח הפיקוח על הבנקים, שפורסם היום על פרשת התפטרותו של צבי זיו, מנכ"ל הבנק - על רקע חילוקי דעות עם היו"ר, דני דנקנר, ומינויו של ציון קינן למחליפו של זיו - עוסק ב-3 פגמים עיקריים בהתנהלותו של דירקטוריון הבנק והעומד בראשו - דני דנקנר. על פי הדו"ח, הדירקטוריון לא מילא את תפקידו, מינויו של קינן אינו תקף ויו"ר הבנק, דני דנקנר, אילץ למעשה את צבי זיו להתפטר.

בדו"ח נכתב כי "דירקטוריון בנק הפועלים והיו"ר שלו דני דנקנר לא קיימו לכאורה את חובותיהם כדירקטורים ולא הקפידו על קיום הוראת חוק החברות וניהול בנקאי תקין וכתוצאה מכך נפלו פגמים מהותיים ופרוצדורליים בניהולם התקין של עסקי הבנק ובקבלת החלטות בקשר לחילוקי הדעות שבין יו"ר הדירקטוריון לבין המנכ"ל בכל הקשור למינויו של מנכ"ל חדש. דנקנר פעל לכאורה באופן שלא איפשר למנכ"ל להמשיך בתפקידו ולא הותיר לו ברירה אלא להתפטר בעיתוי שנקבע על ידי יו"ר הדירקטוריון וזאת מבלי שהתקיים דיון והחלטה בעניין זה בדירקטוריון הבנק".

על פי ממצאי הדו"ח, הדיון על התפטרותו של זיו ארך רק כמה דקות, כאשר לדירקטורים לא ניתן המידע הדרוש להם לגבי נסיבות ההתפטרות וחילוקי הדעות עם היו"ר כפי שראוי היה לעשות. הדירקטוריון על פי הפיקוח על הבנקים גם לא דרש את המידע הזה ושימש בעצם תפקיד משני בלבד. הישיבה כולה בה נדון התפטרות זיו ומינוי קינן ארכה פחות משעה. לדברי הפיקוח הנושא של התפטרות זיו לא הובא לידיעת הדירקטורים מספיק זמן מראש ולכן החלטתו על מינוי קינן לא תקפה.

בפיקוח על הבנקים דורשים מדירקטוריון הבנק לפעול באופן מיידי לתיקון הפגמים שנמצאו בהתנהלותו. בפיקוח דורשים מהדירקטוריון לקבל דיווח מפורט יותר מדנקנר באשר לנסיבות שהובילו להתפטרות זיו. כמו גם לגבי השתלשלות הארועים שהובילו להתפטרות המנכ"ל ועיתויה, לקבל דיווח מפורט מהמנכ"ל היוצא - באשר לנסיבות שהובילו להתפטרותו - והשתלשלות הארועים שהובילה לעיתוי ההתפטרות, לקיים דיון מעמיק בכל הנושאים בהם נתגלעו מחלוקות בין דנקנר לזיו, לרבות קצב היישום של החלטות דירקטוריון, לקיים דיון לגבי חלוקת סמכויות בין המנכ"ל ליו"ר ולקבוע כללים ליישום הפרדת סמכויות, לקיים דיון ולבחון מחדש את נוהל עבודת הדירקטוריון ולפעול לקיום הליך תקין בהתאם לכללי ממשל תאגידי נאות.

עוד דורשים בפיקוח על הבנקים כי יתקיים דיון ובחינה מחדש של נוהל עבודת הדירקטוריון בבנק כדי להתאימו למתחייב מהחוק ולפעול לקיום הליך תקין ותקף לאיתור ובחירת מנכ"ל הבנק.

במסגרת זו דורש הפיקוח על הבנקים להקים ועדה לאיתור מועמדים לתפקיד מנכ"ל הבנק שתורכב מ-3 חברים לפחות מתוך הדירקטורים החיצוניים בלבד. הוועדה, דורשים בפיקוח תפעל באופן אקטיבי לאיתור מועמדים פוטנציאליים לתפקיד ותגיש לדירקטוריון רשימה של מועמדים המומלצים על ידה לצורך דיון ובחירת המועמד המתאים ביותר לדירקטוריון. הדירקטוריון, אומרים בפיקוח, רשאי על בסיס נימוקים מפורטים להציע מתכונת חלופית לאיתור ובחירת המועמד המתאים ביותר לתפקיד. על הצעה זו יהיה לקבל אישור מראש מהפיקוח על הבנקים.

תשע פרשיות שונות

העימות בין שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, לבין בנק ישראל, עקב דרישתו של הנגיד סטנלי פישר להדיח את יו"ר הבנק דני דנקנר, אמנם התפרץ בחודש האחרון - אך למעשה בנק ישראל החל להצר את צעדיה של אריסון כבר לפני כמה חודשים. ל-TheMarker נודע כי בנק ישראל סירב לתת לאריסון אישור לעסקה שבמסגרתה היא אמורה לקבל בעסקה משפחתית את מניות אחיה מיקי אריסון באריסון אחזקות - 23.1% מהחברה, המחזיקה ב-20% ממניות הבנק.

אריסון הודיעה על העסקה בספטמבר האחרון, ומאז היא לא יצאה לפועל. אריסון אמרה בעבר כי היא לא קונה את המניות, אלא מדובר בהעברת מניות במסגרת עסקים בין בני המשפחה.

אמנם הבקשה של אריסון לאישור מבנק ישראל לקבל את מניות אחיה בבנק, דרך אריסון אחזקות, התבצעה כבר לפני חודשים, אבל קשה שלא לקשור את הסירוב של בנק ישראל לאשר זאת עד היום לסערה האחרונה האופפת את בנק הפועלים - ולהסיק כי בבנק ישראל לא מעוניינים לראות את בעלת השליטה בבנק מבצרת עוד יותר את אחזקותיה. בשנתיים וחצי האחרונות ביצרה אריסון את שליטתה באמצעות הוצאת לן אברמסון וקבוצת משקיעים אמריקאית מגרעין השליטה, רכישה של אחזקות שלמה נחמה בבנק ורכישות נוספות בבורסה. בקבוצת אריסון ובבנק ישראל סירבו להגיב לדברים.

בשבועיים האחרונים נפגש פישר פעמיים עם אריסון, ודרש ממנה להדיח את דנקנר מתפקידו. בפגישה שתתקים בקרוב צפוי פישר להחמיר את הדרישה מאריסון, ולבקש כי תפטר את דנקנר לאלתר - ולא, הוא ישתמש בכלים העומדים לרשותו ויפעל להדחת היו"ר בעצמו.

עד כה אריסון העניקה גיבוי מלא לדנקנר והצהירה כי היא לא מחפשת לו מחליף, אך ההערכות הן כי בסופו של דבר לאריסון לא תהיה ברירה, והיא תהיה חייבת להיענות לדרישת בנק ישראל ולהדיח את דנקנר - שכן קשה לראות כיצד יתנהל הבנק אם הרגולטור המפקח עליו יסרב לעבוד עם העומדים בראשו.

מי שמוביל את המהלך להדחת דנקנר הוא פישר, שעמדתו קיצונית מזו משל המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. פישר מאמין כי אחרי תשע פרשיות שונות, שהצביעו על כשלי ניהול בבנק, יש לפעול בנחישות להדחת היו"ר. ככל הידוע, בבנק ישראל לא מתנגדים עקרונית למינוי ציון קינן למנכ"ל, כפי שהחליט דירקטוריון הפועלים. עוד פורסם כי בבנק ישראל סבורים כי ההתנהלות של אריסון, דנקנר והסובבים אותם מאותתת על כך שלא אכפת להם מהיציבות של הבנק אלא רק מהאינטרסים האישיים שלהם.

גם דני דנון נחוש

ביום שני קיבל בנק ישראל תמיכה במאבקו באריסון מצד ח"כ דני דנון (ליכוד), ששיגר מכתב אולטימטום לאריסון ותבע ממנה לפטר את יו"ר הבנק, דני דנקנר, עד 7 במאי 2009. דנון איים כי יוביל מהלכים בכנסת שיובילו להדחתו של דנקנר אם לא יפוטר לאלתר, כמו זימונו הדחוף של פישר לוועדת הכלכלה, הגשת הצעה לסדר במליאת הכנסת והגשת שאילתא.

במכתבו לאריסון קרא לה דנון לציית לאלתר להוראות פישר ולהביא לסיום תפקידו של דנקנר. לדברי דנון, בשנים האחרונות הוכיח הנגיד מסירות לכלכלת ישראל, ונראה כי דרישתו להעביר מתפקידו את דני דנקנר נובעת ממידע מהימן המצוי בידו וחפה מכל שיקול זר.

כמו כן הדגיש דנון כי "ממשלות ישראל לדורותיהן ידעו לגבות את המוסדות הפיננסים בשעת הצורך, ולכן יש אחריות ממשלתית ופרלמנטרית לצמיחת המשק ולמניעת משברים שעלולים לזעזע את כלכלת ישראל". דנון הוא אחד המועמדים לתפקיד יו"ר ועדת הכלכלה, לאחר שאתמול הושגה הסכמה שלפיה ראשות הוועדה תימסר לנציג הליכוד בעוד ראשות ועדת חוץ וביטחון תימסר לנציג קדימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully