וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנציבות האירופית תקנוס את אינטל בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים; הקנס עשוי להגיע למיליארד יורו

ניו יורק טיימס

30.4.2009 / 13:33

הנציבות טוענת כי אינטל ניצלה לרעה את מעמדה המוביל בשוק השבבים למחשבים אישיים כדי לפגוע במתחרות



רשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, אשר פעלה בקדחתנות בשנים האחרונות כדי לטפל בהפרות של חוקי ההגבלים העסקיים באיחוד על ידי חברות טכנולוגיה, צפויה להטיל את הקנס הגדול ביותר שהטילה אי פעם בגין הפרת חוקי ההגבלים על ענקית השבבים אינטל.

27 נציגיהן של ממשלות האיחוד האירופי יקבעו בשבוע הבא את גודל הקנס שתטיל הנציבות האירופית על אינטל, בגין ניצול לרעה של מעמדה הדומיננטי בשוק השבבים. ההערכות הן כי הקנס שיטיל האיחוד על אינטל יגיע לרמה של מיליארד יורו, או 1.3 מיליארד דולר. בשנת 2008 עמדו הכנסותיה השנתיות של אינטל על 37.6 מיליארד דולר.



ההחלטה תגיע לאחר שבשנה שעברה הטילה הנציבות האירופית קנס שיא בסך 899 מיליון יורו (1.1 מיליארד דולר) על מיקרוסופט, אשר נחקרה גם היא בחשד שניצלה לרעה את ההובלה שלה בשוק מערכות ההפעלה למחשבים אישיים כדי לקדם את דפדפן האינטרנט שלה, ולאחר שיבמ הגיעה להסדר בעקבות אישומים דומים שהוגשו נגדה.



הנציבות האירופית החלה לחקור את החשדות כי אינטל הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים לאחר שמתחרתה AMD הגישה נגדה תלונה בנושא. ב-2007 וב-2008 האשימה הנציבות את אינטל בניצול לרעה של מעמדה המוביל בשוק השבבים למחשבים אישיים, בצורת הנחות שהייתה מעניקה ליצרניות מחשבים כדי לפגוע במתחרותיה והורדת המחירים לרמה הנמוכה ממחירי עלות.



אינטל, מצדה, טענה כי לא עשתה כל רע ושחקירת האיחוד האירופי פוגעת בזכויותיה. "אינטל תמיד פעלה בהתאם לחוק, עודדה תחרותיות והיטיבה עם הצרכנים", אמר אתמול דובר אינטל בלונדון, רוברט מנטה.



מיקרוסופט, חברת התוכנה הגדולה בעולם, שילמה עד כה את הקנסות הגבוהים ביותר שהטיל האיחוד האירופי בגין הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים. בנוסף לקנס שהוטל עליה לשלם בשנה שעברה, שילמה מיקרוסופט קנס בסך 497 מיליון יורו (663 מיליון דולר) ב-2004, לאחר שהנציבות קבעה כי מיקרוסופט ניצלה לרעה את הנתח שלה בשוק מערכות ההפעלה למחשבים אישיים (95%) כדי לפגוע במתחרות קטנות יותר ולקדם את דפדפן האינטרנט שלה, אקספלורר, וקנס נוסף בסך 279 מיליון יורו שהוטל על החברה לאחר שלא צייתה לפסיקה.



"אני אהיה מופתע אם הקנס שיוטל על אינטל לא יהיה גבוה כמו הקנס שהוטל על מיקרוסופט, או אפילו גבוה יותר. שוקי הטכנולוגיה הם תחום שבו הנציבות האירופית זיהתה בעיות חמורות במיוחד של הפרות חוקי ההגבלים העסקיים", אמר הווארד קרטלידג', ראש מחלקת התחרותיות והאיחוד האירופי בפירמת עורכי הדין אולסוונג.



חברת המחקר IDC מעריכה כי נכון לסוף 2008 החזיקה אינטל בנתח של 81.9% בשוק השבבים למחשבים אישיים, לעומת נתח של 17.7% למתחרה הגדולה שלה, AMD. הנציבות האירופית יכולה במסגרת סמכותה לאלץ חברות לוותר על 10% ממכירותיהן השנתיות במקרים של הפרת ההגבלים העסקיים, אך מעולם לא הטילה עונש כה כבד מחשש שתגרום לחברות לפשוט רגל במקום לשנות את התנהלותן העסקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully