וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק דין תקדימי קובע: מתי יכול בנק לסגור חשבון של חברה שעלול לשמש להלבנת הון

הילה רז

30.4.2009 / 18:03

השופט בנימין ארנון מבית המשפט מחוז מרכז קבעי כי ניתן לסגור חשבון בנק אם קיים חשד מבוסס להלבנת הון



מהם הקריטריונים המאפשרים לבנק לקבוע כי חשבון בנק המתנהל באחד מסניפי הבנק משמש להלבנת הון? באיזה מקרים יכול הבנק לסגור חשבון בנק זה, בניגוד לעמדת הלקוח? בפסק דין תקדימי שניתן השבוע בבית המשפט מחוז מרכז דן השופט בנימין ארנון בסוגיות אלו.



השופט דן בתביעה שהגישה חברת קפלן שיווק בשר נגד בנק איגוד. קפלן שיווק בשר, מעסיקה 120 עובדים, והמחזור השנתי שלה עומד על 120 מיליון שקל.



החברה עתרה לבית המשפט בבקשה שיוציא צו הצהרתי לפיו החברה מנהלת את חשבון הבנק שלה בסניף ראש העין כדין, וכי פעולותיה בחשבון אינן אסורות לפי הדין. החברה ביקשה מבית המשפט שיאסור על הבנק לסגור את חשבונה ולאפשר לה להמשיך לנהל בו פעילות מלאה.



הבנק מצידו טען כי בין השנים 2002-2005 התאפיינה פעילות החשבון ביתרות חובה קטנות יחסית או ביתרות זכות בסכומים קטנים. הבנק הסביר כי החל מחודש מרץ 2008, החלה בחשבון החברה פעילות בלתי אופיינית בהיקף נרחב, כאשר בחשבון החברה הופקדו סכומים בגובה של 300 אלף שקל בממוצע, מספר רב של פעמים, ממקור אחד עיקרי, והוא חברה העוסקת באשראי חוץ בנקאי.



סכומים אלו הועברו מחשבון הבנק באיגוד, לחשבונות אחרים של קפלן שיווק בשר, המנוהלים בבנקים אחרים. הדבר העלה חשד בבנק כי חשבון החברה מהווה צינור להעברת כספים מחוץ לבנק אל המערכת הבנקאית.



לטענת קפלן, הסיבה העיקרית שהבנק סגר לה את החשבון היתה יתרת הזכות ופעילותה העסקית המצומצמת שמנעה מהבנק אפשרות לחייב את החברה בריבית ועמלות שנהוג לגבות מלקוחות עסקיים. החברה טענה כי הבנק אינו יכול לסגור את חשבונה כל עוד הוא ביתרת זכות, והחברה לא הפרה את תנאי ההסכם בינה לבין הבנק.



הבנק טען כי לחשבון הבנק של קפלן הועברו סכומים גבוהים, ממקור אחד שאינו קשור בפעילות העסקית השוטפת האופיינית לחברה, ומיד לאחר העברות הללו, הועברו הכספים לחשבונותיה של קפלן בבנקים אחרים. פעולות אלה, הסביר הבנק, חסרות היגיון עסקי ובנקאי, ולכן הבנק חשד כי מדובר בפעילות הקשורה להלבנת הון. הבנק הסביר כי דרש הסברים ממנהלי החברה, אך הגרסאות הסותרות שקיבל, חיזקו את החשד.



השופט ארנון מקבל את עמדת הבנק וקובע מתי יכול בנק לסגור חשבון של חברה שיש לו חשד כי משמש להלבנת הון. לדברי השופט "העובדה שההעברות הכספיות שבוצעו אל ומאת חשבונה של המבקשת כללו סכומי כסף גבוהים במיוחד, ובעיקר כשמדובר במספר לא מועט של העברות בנקאיות, בצירוף העובדה שהופקדו בחשבונה של החברה בבנק סכומי כסף גדולים שמקורם בחשבונותיה של החברה בבנקים אחרים לצורך העברתם בסמוך להפקדתם אל חברת גיא מתכת בע"מ שעיסוקה בתחום מימון הלוואות חוץ, כאשר לכך מתווספת גם העובדה כי חשבונה של החברה בבנק שימש כ'צינור' להעברות חריגות ובלתי מוסברות של כספים הנעדרות כל הגיון עסקי, כלכלי או בנקאי התואם את פעילותה של המבקשת בחשבון הבנק אצל המשיב או את ציפיותיו של המשיב לגבי פעילותה בחשבון זה על סמך היכרותו את המבקשת ועסקיה - כל אלה יוצרות את התשתית העובדתית הרלוונטית לסגירת חשבון החברה בבנק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully