וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביי ביי אמריקן פאי: אייקונים אמריקאים אמיתיים בסכנת הכחדה - גם מזה מישהו יימצא דרך לעשות כסף

מאת דפנה מאור, מיכל רמתי, אשר שכטר ונמרוד הלפרן

1.5.2009 / 8:59

השור של וול סטריט, מכונית השברולט ותמונת הפולארויד הם חלק מהאייקונים האמריקאים הגדולים שהמשבר מאיים להכחיד ■ AIG חזרה ל-1980- 29 שנה אחורה; ההכנסות ב-2008- 11.1 מיליארד דולר ■ מריל לינץ'- הפר של וול סטריט הרכין ראש: נמכר לבנק אוף אמריקה



>> יש דברים שקשה לדמיין את העולם בלעדיהם, ובכל זאת, הם נעלמים. בתרבות האמריקאית לא חסרים סמלים שמלכו ונעלמו - ונשכחו מהלב. קולנוע הדרייב-אין, הבאפלו, הפונוגרף ואחרים. בזירה העסקית והכלכלית בארה"ב נמצאים כיום כמה מהאייקונים בעלי המשמעות הכלכלית הגדולה ביותר של המאה ה-20 בסכנת הכחדה. המשבר הכלכלי פגע אנושות בשתיים מן התעשיות הכי אמריקאיות: תעשיית הפיננסים ותעשיית הרכב. שתיהן נהפכו לא רק לשם נרדף לארה"ב, אלא גם כיכבו בתרבות האמריקאית כסמל לנעורים (תעשיית הרכב) וכסמל להתגשמות החלום האמריקאי שבו כל אדם מוכשר שעובד קשה יכול להתעשר (תעשיית הפיננסים).



גם סמלים קטנים יותר נפלו, כמו רשת חנויות האלקטרוניקה סירקט סיטי, שפשטה את הרגל בתחילת השנה. AIG, ג'נרל אלקטריק, מריל לינץ', פולארויד, ג'נרל מוטורס וסמלים אמריקאיים אחרים הם בין חברות הענק הנמצאות על פי תהום. חלקן יעברו את המשבר ויחזרו לככב, חלקן ישרדו, אך יאבדו את מעמדם וחלקן פשוט ייעלמו.



נפילת האייקונים היא תופעה תרבותית, שהולידה תעשיית מזכרות משלה. לאחר קריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ניתן היה למצוא באתר המכירות הפומביות אי-ביי כוסות מעוטרות בלוגו הבנק שנלקחו מסניפיו. ואולם יש שני סמלים אמריקאיים שזוכים כעת דווקא לפריחה - וול-מארט ומקדונלד'ס, שחרתו על דגלן את המחיר העממי של מוצריהן ולכן זוכות לשגשוג בזמן משבר כלכלי.



AIG



ענקית הביטוח שנפלה בשל תאוות הבצע של מאות עובדים



>> היקף הסיוע שנתנה ממשלת ארה"ב ל-AIG - לשעבר חברת הביטוח הגדולה בעולם - הגיע עד כה ל-180 מיליארד דולר, מה שכנראה הופך אותה לסמל האמריקאי הגדול ביותר שנפל קורבן למשבר האשראי הנוכחי.



בשנים האחרונות נכנסה החברה לתחומי פעילות חדשים בשוק נגזרי האשראי, בעיקר מכירת חוזי CDS (credit default swaps), המשמשים להעברת סיכוני אשראי ולביטוח נגד חדלות פירעון של אג"ח. בשל קריסת שוק משכנתאות הסאבפריים והמשבר בשווקים, שהובילו לזינוק במחיר חוזי ה-CDS, רשמה AIG הפסדי ענק.



ב-17 בספטמבר 2008 חילץ הבנק הפדרלי את AIG בראשונה, והלווה לה 85 מיליארד דולר בתמורה ל-80% ממניותיה, מתוך חשש כי קריסתה תוביל לקריסה של המערכת הפיננסית העולמית. המפליא הוא שלנפילת AIG אחראית חטיבה בת 377 עובדים בלבד מתוך 116 אלף עובדי החברה, שמכרה יותר ויותר חוזי CDS. ואולם במארס 2009 החליטה AIG להעניק לעובדי החטיבה בונוסים בסך 165 מיליון דולר על "הישגיהם" ב-2008, החלטה שהביאה לסערה ציבורית בארה"ב, שכללה אף איומים ברצח נגד בכירי AIG. לאחר שקיבלו העובדים את הבונוסים, מרביתם החזירו את המענק מחשש לחייהם.



מריל לינץ'



הפר של וול סטריט הרכין ראש: נמכר לבנק אוף אמריקה



>> ב-14 בספטמבר 2008, חצי שנה לאחר קריסת בנק ההשקעות בר סטרנס - אחד מחמש האושיות הגדולות של וול סטריט - רעדה האדמה פעם נוספת: בנק ההשקעות הידוע מריל לינץ', הפר הגאה של וול סטריט, נאלץ להרכין ראש ולהודיע על מכירתו לבנק אוף אמריקה. יומיים לאחר מכן קרס מתחרהו ליהמן ברדרס כליל. גולדמן סאקס ומורגן סטנלי, היחידים שנותרו מבין חמשת בנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט, נאלצו להפוך לחברות אחזקה בנקאיות כעבור זמן קצר, במהלך שחתם עידן של צמיחה ארוכה בוול סטריט.



כמעט 70 שנה קודם לכן, בפברואר 1929, צ'רלס מריל, מייסד בנק ההשקעות הידוע מריל לינץ' (על שמו של מריל ושותפו, אדמונד לינץ'), חש כי הספקולציות שאירעו בשווקים היו מוגזמות וחיסל כמעט את כל תיק המניות של חברת ההשקעות שלו.



באוקטובר 1929, עם קריסת שוק המניות, התבררה תחושתו כנכונה, ומריל קנה לעצמו ולחברה שייסד תהילה רבה, שהחזיקה מעמד עשרות שנים, עד למכירתה לקבוצת הפיננסים בנק אוף אמריקה בתחילת 2009. גם במשבר הזה היו שראו את הנולד, אך לא היו אלה העומדים בראש מריל לינץ', ליהמן ברדרס או בר סטרנס.



קודאק



התמונה נשארה, הפילם נשרף: המניה חזרה אחורה 50 שנה



>> ב-1885 המציא ג'ורג' איסטמן את סרט הצילום, המצאה מהפכנית שהולידה לא רק את הקולנוע, אלא את האפשרות להדפיס ולהפיץ תמונות באופן המוני. עד היום, הביטוי "רגע של קודאק" שנטבע בקמפיין פרסום בשנות ה-70, מסמל את הרגעים המושלמים של החיים לאמריקאים רבים. סדרת סרטי הצילום הצבעוני שלה, הקודאכרום, הונצח אף בשיר הידוע של סיימון וגרפונקל כחלק מתרבות האמריקנה.



באופן אירוני, קודאק פרצה דרך גם בתחום שהביא לנפילתה: הצילום הדיגיטלי. בשנות ה-70 המציא אחד ממהנדסי קודאק, סטיוון ששון, את המצלמה הדיגיטלית, ובשנות ה-80 את החיישן הראשון המסוגל לקלוט יותר ממגה-פיקסל. בסוף שנות ה-90, כשהמצלמות הדיגיטליות היו ללהיט, סרטי הצילום של קודאק נהפכו מיותרים. קודאק הפסיקה לייצר מצלמות פילם, והפסיקה כמעט כליל את ייצור הפילם ב-2004, והחברה הוצאה ממדד דאו ג'ונס, לאחר 74 שנה.



הקריסה הגדולה בשוויה אירעה בשלהי בשנות ה-90, כשהמניה נפלה מכ-80 דולר לפחות מ-40 דולר. ואולם במשבר האשראי צנח שוויה לפחות מ-5 דולרים, ובאחרונה נסוגה 50 שנה אחורה בבורסה, לכדי חברה ששוויה כמיליארד דולר בלבד.



ג'נרל אלקטריק (GE)



מהחברה הגדולה בארה"ב למאבק על דירוג האשראי



>> ענקית התעשייה האמריקאית הוותיקה ג'נרל אלקטריק - שדורגה בתחילת העשור בראש רשימת החברות הגדולות בעולם של מגזין העסקים האמריקאי "ביזנסוויק" וששווי השוק שלה התקרב בשלב מסוים לחצי טריליון דולר - היא אחת הנפגעות העיקריות במשבר הכלכלי העולמי.



GE, שנוסדה לפני 117 שנה, היא היצרנית הגדולה בעולם של מנועי סילון, טורבינות לתחנות כוח, ציוד הדמיה רפואי וקטרי רכבת, ובבעלותה נמנית גם רשת הטלוויזיה NBC. ב-2008 צנחה מניית GE בכ-60%; לאחר החרפת המשבר הודיעה GE על גיוס 12 מיליארד דולר בהנפקת מניות ועל מכירת מניות בסך 3 מיליארד דולר לוורן באפט; והזרימה ל-GE קפיטל, זרוע המימון שלה, 9.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2009.



באותם ימים, הסתבר בדיעבד, היה בהנהלת GE חשש של ממש ליציבות החברה. "מאז קריסת ליהמן ברדרס כל חודש הוא כמו שנה", סיפר מנכ"ל GE ג'פרי אימלט, בראיון החודש. לקראת סוף פברואר הודיעה GE על הורדת הדיווידנד השנתי למשקיעים - לראשונה מאז 1940 לפחות - בניסיון לשמור על דירוג האשראי המושלם שלה. ואולם החששות התממשו ו-GE איבדה את דירוג האשראי AAA לראשונה מאז 1956 לדרגת AA פלוס, בגלל חשש לחוסנה של GE קפיטל.



ג'נרל מוטורס (GM)



ענקית המכוניות דירדרה את מעמד הפועלים יחד אתה



>> ב-101 שנות קיומה, GM היתה לאחד הסמלים התרבותיים הגדולים של ארה"ב. החברה הוקמה כחברת אחזקות עבור ביואיק הצעירה, ובמהרה יצאה למסע רכישות שהעניק לה, בין היתר, את אולדסמוביל, פונטיאק וקדילאק. ויליאם דוראנט, שהקים את החברה, איבד את השליטה בה כעבור שנתיים והקים חברה משלו - שברולט. כשהצליח להשתלט על החברה מחדש, שילב גם מותג זה בחברה.



במשך 77 שנה החזיקה GM בתואר יצרנית המכוניות הגדולה בעולם (במונחי מספר יחידות שנמכרו), עד שלאחר מאבק ממושך הכריעה אותה טויוטה, בסיוע היעילות היפאנית והשינוי בהרגלי הנהיגה שהבריח את הצרכנים מהמכוניות האמריקאיות זוללות הדלק.



ואולם מותגי GM היו לסמל האמריקאיות עצמה. היא הונצחה בלהיטים כמו Bye Bye, Miss American Pie, כיכבה במרוצי מכוניות ובאינספור סרטים. היא סימלה את עושרה של ארה"ב, את עלייתו של המעמד הבינוני ואת תרבות הפרוורים בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה. שקיעתה, לעומת זאת, מסמלת את הידרדרותם של הפועל האמריקאי והמעמד הבינוני - שעשויות להיות הקורבנות הגדולים של המשבר הנוכחי בכלכלה האמריקאית.



פולארויד



תמונת האינסטנט מתה: תחי התמונה הדיגיטלית



>> בתרבות האינסטנט האמריקאית, פולארויד היתה אחד האייקונים הגדולים ביומיום של האמריקאים. פולארויד, שהוקמה ב-1937 על ידי אדווין לאנד, הציגה בראשונה ב-1948 את מצלמות האינסטנט שהפיקו תמונות שפיתחו את עצמן בתוך דקות ספורות. ריבועי הקרטון הקטנים של פולארויד כיכבו בתרבות הפופולרית לא רק כאמצעי צילום ותיעוד, אלא ביצירות אמנות של דיוויד הוקני; בשירי פופ כמו "Hey Ya" של אאוטקאסט ("shake it like a Polaroid picture"); "PC וורלד" הכתיר את הדגם מ-1965 כאחד מ-50 הגאדג'טים הגדולים בהיסטוריה.



ב-1975 הגיעה פולארויד למכירות של יותר ממיליארד דולר, ונהנתה מצמיחה ברווחים של יותר מ-20% בשנה. ואולם בשנות ה-90 החלה קרנה לדעוך בשל התחרות מול מצלמות משוכללות יותר. פולארויד ניסתה להישאר רלוונטית בהשיקה מצלמות "ספייס גירלס" ו"ברבי" ופנתה לשוק הילדים. במפתיע, היתה אחת הראשונות שייצרו מצלמות דיגיטליות ב-1996, אך מאמציה בתחום זה נכשלו. ב-2002, כששוק הצילום הדיגיטלי החל לצבור תאוצה, פשטה פולארויד את הרגל ונכסיה נמכרו. פולארויד המשיכה לפעול עד 2008, אך בפברואר הכריזה על מותו של צילום האינסטנט וחדלה מייצור בתחילת 2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully