וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוריאל רוביני, שנהפך לכוכב המשבר הנוכחי לאחר שחזה אותו כבר ב-2004, הוא ממש לא רק "ד"ר דום"

מאת אשר שכטר

1.5.2009 / 9:25

הכלכלן המוערך וחמור הסבר - הוא איש חברה פעיל במיוחד ומשתמש אדוק בפייסבוק ובטוויטר ■ הוא בוודאי הכלכלן היחיד בעולם שיכול להופיע ב-CNBC, ושעה אחר כך בבלוג רכילות■ בעמודי הרכילות של הצהובון "ניו יורק פוסט", שבהם רוביני מתארח לעתים תכופות, הוא מכו



>> חייו של נוריאל רוביני, הכלכלן היהודי הפסימי מאוניברסיטת ניו יורק שחזה את המשבר הנוכחי, רחוקים מלהיות קודרים כמו תחזיותיו. הכלכלן המכונה "ד"ר דום" (אבדון), שנהפך לכוכב הבולט ביותר של המשבר הפיננסי, . ללא ספק, רוביני הוא הכלכלן היחיד בעולם שיכול להופיע ב-CNBC, ושעה אחר כך בבלוג הרכילות הפופולרי TMZ.



מפרופיל נרחב על חיי החברה של "ד"ר דום" שערך המגזין המנוח "פורטפוליו", עולה כי הכלכלן חמור הסבר הוא איש רעים להתרועע ומשתמש אדוק בפייסבוק ובטוויטר, שנוהג לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונות של עצמו בחברת נשים צעירות ויפהפיות ולשלוח בקשות חברות לנשים נאות שהוא מוצא בשיטוטיו ברשת. בעמודי הרכילות של הצהובון "ניו יורק פוסט", שבהם רוביני מתארח לעתים תכופות, הוא מכונה "פרופסור פלייבוי".



במשך שנים, עוד לפני שהיה לאחד מהקולות הבולטים בכלכלה, קיים רוביני בביתו מסיבות וארוחות חגיגיות. הקהל היה מגוון - ממיס אוקראינה לשעבר ועד מנהלי קרנות גידור ואנשי פיננסים אחרים.



רוביני, בנו של יבואן שטיחים יהודי-איראני, נולד באיסטנבול ועבר עם משפחתו לכמה מקומות, ובהם טהראן, ישראל ואיטליה, לפני שהשתקעו בוואשינגטון.



בשנות ה-90 הקדיש רוביני חלק ניכר מזמנו למחקר אקדמי וללימוד, ובמקביל עבד עם מספר גופים, שבהם קרן המטבע הבינלאומית, הבנק הפדרלי, הבנק העולמי וגם בנק ישראל.



בשנים שבהן התפתחה בועת האשראי המטורפת בארה"ב, לא מצא רוביני את מקומו בקרב הכלכלנים האופטימיים. ב-2001, לאחר שחזר לקרן המטבע שהתמודדה עם השלכות המשבר הכלכלי בארגנטינה, החל רוביני לראות את הדמיון בין כלכלת ארה"ב לאלה של מדינות אמריקה הלטינית. את מסקנותיו פירט בספר שכתב עם בראד זטסר, "?ins-Bailouts or Bail".



"חקרתי את השווקים המתעוררים במשך 20 שנה, וראיתי בארה"ב את אותן תופעות שראיתי שם, שאחת מהן היתה בועת אשראי עצומה", אמר אז ל"בלומברג". באותה תקופה פתח את חברת הייעוץ שלו, רוביני גלובל מוניטור (RGE).



עד לפקיעתה של בועת הסאבפריים בארה"ב ב-2007 נתקל רוביני בעיקר בלעג, ובקרב הציבור הרחב שאינו צופה אדוק ב-CNBC הוא היה אלמוני לחלוטין. ואולם מאז שהתברר כי חזה במדויק את המשבר הפיננסי, נהפך רוביני לכלכלן על שגם בכירי הממשל מתייעצים עמו והשווקים מחכים למוצא פיו.



בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס השנה כבר זכה רוביני לקבלת פנים של כוכב רוק. כשצפה כי הפסדי המגזר הפיננסי יאמירו ל-3.6 טריליון דולר עד סוף המשבר, המדדים בוול סטריט נפלו. RGE מעסיקה כיום יותר מ-20 כלכלנים במשרה מלאה וכ-240 בלוגרים ואנליסטים שתורמים חומרים לאתר האינטרנט הפעיל שלה. החברה פתחה משרדים בלונדון ובהונג קונג, בנוסף לניו יורק, והיא גובה סכומים נכבדים עבור שירותיה, מ-10 אלף דולר עבור גישה מלאה לכל חומרי האתר ועד ליותר מ-100 אלף דולר לפגישה אישית עם רוביני ואנשיו.



רוביני עצמו נהנה מתשומת הלב המוגברת, ואפילו מהכינוי שהודבק לו על ידי העיתונות. בליל כל הקדושים האחרון הוא אף התחפש ל"ד"ר דום". עובדי RGE, במקביל, התחפשו לרוביני, וחילקו מסיכות בדמותו.



העובדה שבניגוד לעמיתיו הוא מפרסם חלק ניכר ממאמריו ותחזיותיו בצורת בלוגים ושהגישה לחלק מהחומרים באתר האינטרנט של RGE היא בחינם, סייעה להרים את הפרופיל הציבורי שלו, כמו גם הופעותיו התכופות בערוצי חדשות הפיננסים CNBC ובלומברג. עם זאת, ההתנגשות בין התדמית שנוצרה לו לבין אורח חייו הראוותני הביאה עמה גם תשומת לב פחות מבורכת.



באוקטובר 2008 פירסם ניק דנטון, מייסד בלוג הרכילות Gawker, פוסט תחת הכותרת "תענוגותיו הסודיים של ד"ר דום". את הפוסט עיטרו שני תצלומים: תצלום עיתונות שבו נראה רוביני בצל גורדי השחקים ברחובות ניו יורק, עם מבט מודאג על פניו, ותצלום שבו הוא מופיע מחייך וצעיר יותר למראה, עם חולצת ערב שחורה שכפתוריה פתוחים ושתי נשים יפהפיות הנשענות על כתפיו.



"אנחנו יודעים שהמצב עגום, משום שהכלכלנים הם הסלבריטאים החדשים", כתב דנטון. הוא ציטט את ה"ניו יורק טיימס", שם תואר רוביני כאדם קודר שאינו מחייך כמעט כלל ושמתנהל כאילו עול כבד הוטל עליו, והכריז: "בולשיט. התדמית של ד"ר דום אולי מתאימה לצורכי התקשורת ולחגיגות ליל כל הקדושים, אבל רוביני הוא הרבה דברים - קודר הוא לא".



פרט אחד בחשיפה של דנטון הציק לרוביני, אספן אמנות ותיק, במיוחד: העובדה שדנטון לעג לתמונות של איברי המין הנשיים המעטרות את קירות דירתו. באי-מייל זועם ששלח לדנטון באמצע הלילה, לפי "פורטפוליו", כינה אותו רוביני "אנטישמי נבער בעל דעות נאציות, מקארתיסטיות, צבועות וגזעניות". התמונות, אמר רוביני, הן פרי יצירתה של האמנית הידועה אנליה סגל ואינן סתם יצירות פורנוגרפיות.



שרה אוסטין, בלונדינית נאה המנהלת את אתר האינטרנט Pop17, סיפרה ל"פורטפוליו" כי קיבלה בסתיו האחרון אי-מייל מרוביני, שבו שיבח את האתר שלה, המפרסם ראיונות עם סלבריטאי רשת, והזמין אותה למסיבה. "אני מתאימה לקהל שמבלה במסיבות שלו. יש שם הרבה נשים", הסבירה. רוביני, בתגובה ל-Gawker, ציטט את ג'רי סיינפלד שאמר "אני חווה את החיים במלואם. משהו לא בסדר בזה?"



מבקריו של רוביני טוענים כי הוא דב נצחי, שפיזר כל כך הרבה תחזיות קודרות בשנים שקדמו למשבר שאין זה פלא שבסופו של דבר גם צדק. רוביני עצמו טוען כי הוא אינו פסימיסט נצחי וכי ברגע שהמצב ישתנה לטובה, יהיה הראשון לפרסם תחזית חיובית. בראיון ל"פורטפוליו", הבטיח רוביני כי ביום שהכלכלה תגיע לתחתית, ישנה את כינויו מ"ד"ר דום" ל"ד"ר בום".



"כלכלן הוא אדם שמכיר 1,001 תנוחות מין, אבל אין לו חברה", אמר רוביני בנאום שנשא השבוע במהלך ארוחה חגיגית. מאוחר יותר, בשיחה עם כתבי המגזין "ניו יורק", הודה כי "המיתון היה נהדר עבורי. נשים אוהבות אותי בגלל השכל שלי. אני מכוער, אבל הן נמשכות לחוכמה". עם זאת, אמר רוביני כי מאז שנהפך לשם דבר בעקבות משבר האשראי, לא יצא לדייט. "אני מבלה 80% בנסיעות, אבל אולי אמצא מישהי הלילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully