וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית שני בשיטת הסלמי

מאת קווין בראס

1.5.2009 / 10:33

חברות הבנייה מנסות לאמץ מודל יחידות נופש הכולל בעלות משותפת כדי להתמודד עם עודף ההיצע והירידה בהיקף העסקות



הראלד טריביון

>> לא קשה להבין מדוע חברת הבנייה הספרדית טיילור וודרו דה אספניה מציעה בעלות חלקית על נכסים, במודל המכונה יחידות נופש, אחרי שנים שנמנעה מתוכניות דומות לבעלות חלקית. יותר ממיליון בתים ריקים עומדים כעת ללא קונה בספרד, לפי הערכות בתעשייה.



"כולם צריכים לבחון חלופות", אומר ריצ'רד ג'קסון, מנהל מכירות אזורי בחברה, החטיבה הספרדית של טיילור וימפי הבריטית.



תוכניות יחידות הנופש - שלרוב המאפשרות לקונים לרכוש נתח של 1/12 עד 1/4 מהנכס - נפוצות בצפון אמריקה, אך נדירות בשאר העולם. ואולם בחודשים האחרונים נרשמה עלייה בפעילות העסקית בתחום, לאחר שמשבר הנדל"ן העולמי אילץ את חברות הבנייה לחפש דרכים חדשות למכור בתים ריקים.



קבוצת אושיאנקו מאירלנד, דייויס לוידס מבריטניה, גרופו פינאר מספרד, קבוצת זוגרבלייט מרוסיה וורטוז דוולופמנט בתאילנד הן רק חלק מחברות הבנייה שמכינות תוכניות למכירת יחידות דיור. לדברי ג'קסון, טיילר וודרו דה אספניה תתחיל למכור יחידות נופש ב-16 אתרים בספרד בחודשים הקרובים. "אם יש לכם דירה במחיר 250 אלף יורו, באקלים הנוכחי סביר יותר למצוא ארבעה קונים לרבע מהנכס מאשר קונה אחד שייתן את כל הסכום", הוא מסביר.



חלק מהמנהלים בתעשייה סבורים כי הלקוחות מוכנים לאמץ את מודל יחידות הנופש כחלופה זולה יותר לבעלות על בית שני. "בתוך 10 שנים שוק יחידות הדיור באירופה יהיה גדול יותר מזה של ארה"ב", טוען פיטר קמפף, נשיא החטיבה האירופית ב-DCP אינטרנשיונל, חברת ייעוץ מאילינוי שמשווקת מועדוני נופש פרטיים.



חברות המתמחות בשיווק יחידות נופש מדווחות על עלייה חסרת תקדים בפניות מצד חברות בנייה. מספר הלקוחות של ליז'ר סולושנס, חברה מבנגקוק שעובדת יחד עם חברות בנייה, עלה בשנה האחרונה מארבעה לשמונה - כך מדווח ברנדן מק'לין, מנכ"ל החברה.



חברת פרקשונל אוונרשיפ קונסלטנסי, הפועלת מאיי התעלה, צופה להוסיף פרויקטים במצרים, מרוקו, כף ורדה וברזיל בשנה הקרובה, לדברי היו"ר לס מילטון. "המציאות היא שהמצב בשוק הנדל"ן באירופה נוראי, וחברות הבנייה חייבות לחפש הזדמנויות מכירה אחרות מלבד מכירה ישירה", הוא מסביר.



אין ספק כי סקרנותם של אנשי נדל"ן ברחבי העולם בנוגע למודל יחידות הנופש נמצאת בשיאה. פיירס בראון, מייסד חברת השיווק פרקשונל לייף, צופה כי מספר המשתתפים בפסגת יחידות הנופש השנייה - אירוע של התעשייה שייערך החודש בלונדון - יעלה ליותר מ-250 מנהלים וחברות בנייה, בהשוואה ל-125 ב-2008.



מרכז הפעילות עובר לאירופה



ההתעניינות במודל יחידות הנופש באירופה ובאסיה ניצבת בניגוד גמור לירידה בפעילות בצפון אמריקה, שם נולד המודל. אחרי שנים של צמיחה אדירה, מכירות יחידות הנופש ירדו ל-1.6 מיליארד דולר ב-2008 לעומת 2.3 מיליארד דולר ב-2007, לפי סוכנות המחקר רגטז אנד אסושיאטס מאורגון.



מחוץ לצפון אמריקה, מכירות יחידות הנופש לא הדביקו את הקצב בשנים האחרונות, גם משום שהשווקים הגואים הפחיתו את הצורך בהן וגם מאחר שהתלונות על הונאות ופרסום כוזב בפרויקטים הרתיעו את הלקוחות ואת חברות הבנייה מבעלות משותפת - כך אומרים מנהלים בתעשייה. בשנה שעברה אף הציע האיחוד האירופי לחזק את ההגנה הרגולטורית על הלקוחות מפני שיטות מכירה אגרסיוויות מצדן של מפעילות מועדוני הנופש.



החברות מציעות תוכניות מגוונות, אך בדרך כלל אלה כוללות רכישת שימוש ביחידת הנופש בתקופת זמן מוגבלת בכל שנה או בעלות משותפת, הכוללת רווחים או הפסדים במקרה של מכירת הנכס.



"ליחידות הנופש יש תדמית חבולה, וסיכויי ההצלחה שלהן היו נמוכים בהתחלה", אומר רוג'ר סטיל, מנהל פיתוח של כפר נופש של חברת פלהיירו אסטייט באי הפורטוגזי מדיירה. אך באחרונה החלה החברה למכור יחידות נופש, והיא מציעה רבע מיחידת דיור בת שני חדרים ב-150 אלף יורו, או רבע מיחידת דיור בת שלושה חדרים ב-240 אלף יורו. "אנשים נהפכו למתוחכמים יותר", אומר סטיל. "הם מבינים שזו לא תרמית".



מודל הבעלות החלקית מציע כמה יתרונות לחברות הבנייה, שביניהם היכולת להגדיל את ההכנסות, היות שערך הנתחים המשותפים עולה בדרך כלל על מחיר המכירה של הנכס. כך לדוגמה, חברת בנייה יכולה לגבות 100 אלף דולר עבור רבע מדירה שעשויה להימכר ב-300 אלף דולר.



לעת עתה, חברות בנייה רבות משתמשות במודל יחידות הנופש כאמצעי לעודד את המכירות. "הדבר מונע במידה רבה על ידי הצורך", אומר דייויד ולטון, סגן נשיא למכירות ושיווק בווטרפרונט, המפתחת מגדל מגורים בכפר הנופש פטייה ביי בתאילנד. "הנוסחה הרגילה שעבדה היטב לפני שישה חודשים כבר לא עובדת עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully