וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לאחר פשיטת הרגל: גוברת התנגדות הנושים לתוכנית הארגון מחדש של קרייזלר

נמרוד הלפרן

1.5.2009 / 19:10

קרייזלר לקראת דיון ראשון בבית משפט לפשיטות רגל: "לזרז הליכי פשיטת הרגל כדי להימנע מפירוק החברה"



דיון ראשון על פשיטת הרגל של ענקית הרכב האמריקאית קרייזלר יתקיים היום בבית משפט לפשיטות רגל בניו יורק, במסגרתו תבקש החברה אישור להמשיך לשלם משכורות לעובדיה, לעמוד בהתחייבויות ללקוחות ולסוכנים.



עם זאת, קבוצה של כ-20 נושים שסירבו מוקדם יותר השבוע להצעת הממשל למחיקת חלק מחובות קרייזלר, הודיעה אמש כי בכוונתה להתנגד לתוכנית הארגון מחדש של החברה, במסגרתה יועברו נכסי הליבה של קרייזלר לידי חברה חדשה שתהיה בבעלות עובדי החברה, יצרנית המכוניות האיטלקית פיאט, וממשלות ארה"ב וקנדה.



מנגד, מבקשת קרייזלר לזרז ככל הניתן את הליכי פשיטת הרגל ולאשר את הסכם השותפות עם פיאט, בטענה כי רק כך תוכל החברה להימנע מפירוק.



במקביל, דיווח היום אתר האינטרנט של העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי קרייזלר פייננשל, זרוע הפיננסים של קרייזלר, הפסיקה להעניק הלוואות חדשות לרכישות רכב, וכי לקוחות מופנים על ידה לזרוע הפיננסים של ג'נרל מוטורס, GMAC.



קרייזלר, יצרנית המכוניות השלישית בגודלה בארה"ב, הגישה אתמול בקשה להגנה מפני נושיה (צ'פטר 11) לאחר שמגעים שניהל הממשל האמריקאי עם נושיה לגבי מחיקת חלק מחובותיה נקלעו למבוי סתום.



פשיטת הרגל של קרייזלר, אשר נוסדה בשנת 1925, היא פשיטת הרגל החמישית בגודלו בתולדות ארה"ב, מאחר שהחברה דיווחה כי שווי נכסיה מסתכם ב-39 מיליארד דולר וכי סך חובותיה מגיע ל-55 מיליארד דולר.



קרייזלר הודיעה אתמול גם כי הגיעה להסכם שותפות עם פיאט - יצרנית המכוניות הגדולה באיטליה - במסגרתו תקבל האחרונה נתח של 20% ממניות קרייזלר בשלב ראשון, ובהמשך תגדיל אותו ל-35% במידה שקרייזלר תעמוד במספר יעדים שנקבעו לה.



נשיא ארה"ב, ברק אובמה, העריך אתמול כי הליכי פשיטת הרגל של קרייזלר יימשכו בין 30 ל-60 ימים, וכי התהליך לא ישפיע על הפעילות השוטפת של החברה. במקביל, הודיעה הממשל כי יספק סיוע נוסף לחברה בהיקף של 8 מיליארד דולר, למימון הפעילות השוטפת של החברה וכדי להבטיח שתוכל להשלים את תהליך הארגון מחדש במסגרת הליכי פשיטת הרגל.



בתמורה לסיוע הנוסף לקרייזלר - הנמצאת בבעלות קרן סרברוס - יקבל הממשל האמריקאי 8% ממניות החברה לאחר השלמת תהליך הארגון מחדש, וממשלת קנדה תקבל נתח של 2% מהמניות. קרן ביטוח הבריאות של איגוד עובדי הרכב UAW תקבל 55% ממניות קרייזלר בתמורה לחבויות של 10.6 מיליארד דולר, אולם לא תהיה בעלת זכויות הצבעה.



בעקבות פשיטת הרגל, יוחלף דירקטוריון קרייזלר, והממשל יסייע בבחירת חברי הדירקטוריון החדשים. מנכ"ל ויו"ר קרייזלר, רוברט נרדלי, הודיע כי יפרוש מתפקידיו לאחר השלמת הליכי פשיטת הרגל של החברה, לטובת תפקיד כיועץ לקרן סרברוס, אשר תוותר על כל מניותיה בקרייזלר. סגן יו"ר קרייזלר, טום לסורדה, אשר ניהל את החברה בתקופה בה היתה בבעלות יצרנית המכוניות הגרמנית דיימלר, הודיע אף הוא כי יפרוש.



כמו כן, הודיע אתמול הממשל בארה"ב כי יעניק סיוע נוסף לזרוע המימון לשעבר של ג'נרל מוטורס, GMAC - הנמצאת אף היא בבעלות סרברוס - כדי שזו תיטול על עצמה את מימון מכירות הרכב של קרייזלר, במקום זרוע הפיננסים של האחרונה, קרייזלר פייננשל.



"אני שמח להודיע כי קרייזלר ופיאט הסכימו על הקמת שותפות, אשר לה יש סיכויי הצלחה גדולים", אמר אובמה אתמול. עוד ציין, כי תהליך פשיטת הרגל יהיה מהיר ויעיל, והביע בטחון כי קרייזלר תצא מהתהליך מחוזקת ותחרותית יותר. "איננו יכולים להמשיך לממן את פעילות קרייזלר באמצעות אספקה אין סופית של כספי משלמי המסים", אמר אובמה.



דרכה של קרייזלר לפשיטת רגל נסללה השבוע לאחר שמגעים שניהלה עם נושיה נקלעו למבוי סתום, לאחר שכמחצית מהנושים של החברה סירבו ביום שלישי להצעת הממשל לוותר על חובות של קרייזלר בסך 6.9 מיליארד דולר, בתמורה לתשלום במזומן בסך 2 מיליארד דולר. למחרת, שיפר הממשל את הצעתו ל-2.25 מיליארד דולר, אולם מספר קרנות גידור עמדו בסירובן.



הנשיא אובמה ביקר אתמול בחריפות את קרנות הגידור שהתנגדו להסדר החובות עם קרייזלר, ואמר כי הן ביקשו לעצמן חילוץ בלתי מוצדק בכספי משלמי המסים. "הן קיוו שכל השאר יסכימו לויתורים בשעה שהן לא יוותרו על דבר", אמר אובמה. "אינני עומד לצדם של אלה שדבקו בסירובם בזמן שכל השאר הסכימו לויתורים", הוסיף.



עם זאת, העובדה כי ארבעת הנושים הגדולים של קרייזלר - הבנקים ג'י.פי מורגן צ'ייס, גולדמן סאקס, מורגן סטנלי וסיטי - המחזיקים ב-70% מחובותיה, הסכימו להצעת הממשל השבוע,
עשויה להגדיל את סיכויים שהחברה תצא מהליכי פשיטת הרגל במהירות.



אין זו הפעם הראשונה בה החברה נדרשה לסיוע ממשלתי. בשנת 1980, ממשלו של הנשיא ג'ימי קרטר הסכים להעניק לחברה ערבויות להלוואות בסך 1.5 מיליארד דולר, אותם החברה הצליחה לפרוע בעבור שלוש שנים.



בשנת 1998 נרכשה קרייזלר על ידי יצרנית המכוניות הגרמנית דיימלר-בנץ בעסקה בשווי של 36 מיליארד דולר, אולם השותפות פורקה בשנת 2007, כאשר סרברוס רכשה את השליטה בקרייזלר בעסקה של 7 מיליארד דולר.



בחורף שעבר הצליחה קרייזלר להימנע מפשיטת רגל לאחר שממשל בוש הסכים להעניק לחברה הלוואות בסך 4 מיליארד דולר. בחודש ינואר, קיבלה זרוע המימון של החברה, קרייזלר פייננשל, הלוואה נוספת בסך 1.5 מיליארד דולר. בסוף חודש מארס, העניק הממשל לקרייזלר ארכה של 30 ימים להשלמת הסכם עם פיאט.



קרייזלר היתה יצרנית המכוניות השנייה בגודלה בארה"ב בשנים 1936-1949, אולם בהמשך נדחקה למקום השלישי. בשנת 2006 הודחה החברה מהמקום השלישי בשוק הרכב בארה"ב על ידי טויוטה היפאנית.



קרייזלר רשמה בשנה שעברה הפסד של 8 מיליארד דולר, ומכירותיה נפלו ב-30%, כמעט כפליים מירידה של 18% במכירות שרשם מגזר הרכב כולו ב-2008. ברבעון הראשון של 2009 נפלו מכירות החברה ב-46% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת.



קרייזלר מעסיקה 38,500 עובדים בארה"ב בעשרות מפעלים ומחסנים, ולחברה יש 3,200 סוכנויות רכב המעסיקות 140 אלף בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully