וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקי המניות אמנם עולים, אך המיתון העולמי עדיין לא נגמר

אקונומיסט

3.5.2009 / 7:03

ההתאוששות המרשימה של שוקי המניות בעולם בחודשיים האחרונים משקפת את העובדה שקצב הנסיגה הכלכלית הואט, אבל מומחים רבים אינם משוכנעים כי הרע מכל כבר מאחורינו



>> "תמיד תסתכל על הצד החיובי בחיים". המשקיעים במניות אולי זימזמו לעצמם את השיר הקלאסי הזה של מונטי פייתון בחודשיים האחרונים.



אך בשעה ששוקי המניות חגגו, 35 חברות שמטו את חובותיהן במארס. לפי סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, זהו המספר הגדול ביותר של חברות ששמטו את חובותיהן מאז השפל הגדול. שיעור שמיטת החובות הוא כעת 7% לעומת 1.5% לפני שנה, וסוכנות הדירוג צופה ששיעור זה יגיע ל-14.6% ברבעון הרביעי.

חברות אמריקאיות פתחו בחודש הקודם את עונת הדו"חות הרבעוניים. החדשות מחזית זו אינן מעודדות, ולפי סוכנות הידיעות בלומברג הרווחים צפויים לרדת בכ-37%. זה יהיה רבעון שביעי ברציפות של ירידה ברווחיות החברות - הירידה הרצופה הארוכה ביותר מאז, נכון, השפל הגדול.



מה יכול להסביר את הדיכוטומיה הזאת בין מחירי המניות לנתונים הכלכליים היבשים? השווקים נפלו עד כה, והם עשו זאת במהירות רבה ששיקפה בעצמה חדשות רעות רבות. לעתים רחוקות יורדים המחירים בקו ישר. לעתים קרובות נרשמות עליות כאשר משקיעי השורט (אלה שהימרו על ירידה במחירים) מממשים רווחים. בין 1930 ל-1932, בשוק הדובי החמור ביותר בהיסטוריה, נרשמו חמישה רצפים של עליות שהסתכמו ב-20% או יותר.



גורם נוסף שמעודד את המשקיעים הוא העובדה שקצב הנסיגה הכלכלית הואט. גורם זה כונה "הנגזרת השנייה", או "שיעור השינוי של שיעור השינוי". הפרים שמחו לראות שחלק מהעליות החדות ביותר נרשמו בשווקים המתעוררים, הנחשבים לחולייה החלשה בכלכלה העולמית. העלייה שנרשמה במארס במדד MSCI לשווקים המתעוררים (14.2%) היתה הגדלה ביותר מאז דצמבר 1993.



למען הטל ספק



דיוויד רוזנברג מבנק אוף אמריקה מטיל ספק בתוקפו של הראלי הנוכחי. הוא מציין כי על אף שמדד המכון לניהול מלאי לייצור בארה"ב זינק מ-32.9 נקודות ל-36 נקודות, הנתון האחרון הוא עדיין הרביעי הגרוע ביותר שנרשם ב-27 השנים האחרונות. חברת הייעוץ קפיטל אקונומיקס מוסרת כי מדד ההתאוששות שלה מראה שהסבירות שהמיתון בארה"ב הסתיים היא פחות מ-10%.



מדדים נוספים מטילים אף הם צל על הרעיון של התאוששות חדה. מדד Baltic Dry, שמודד תעריפי שילוח ימי בהובלה בצובר, נחשב כמדד לפעילות הסחר העולמית (אף שהוא מושפע גם מהיצע הספינות). המדד הגיע לתחתית בדצמבר, לאחר נפילה של 94% מהשיא, שנרשם במאי 2008. מנקודה זו המדד שילש את עצמו עד תחילת מארס, אך אז שב ונחלש.



גם במחירי הסחורות עדיין אין סימנים להתאוששות. מדד דאו ג'ונס AIG נמצא מעל השפל שרשם ב-2 במארס, אך ערכו עדיין פחות ממחצית לעומת השיא שנרשם ביולי 2008. נראה שמה שקרה הוא שתחושת הפאניקה הקיצונית שאיפיינה את נובמבר ואת פברואר שככה. רמת התנודתיות, כפי שהיא נמדדת במדד VIX בבורסת הסחורות של שיקאגו, היא כעת כמחצית מרמת השיא שנרשמה בשנה שעברה.



ממשלות העולם והבנקים המרכזיים הגדולים מנסים להשתמש בכל התחמושת האפשרית. הקברניטים מקווים שהשילוב של ריביות נמוכות, תמריצים פיסקליים והטבות כמותיות (המקבילות להדפסת כסף) יצליח בסופו של דבר להפוך את המגמה. כתוצאה מכך נהפכו הבנקים המרכזיים לרוכשי אג"ח קונצרניות, וסייעו לעליות בשוק.



בצד החיובי נראה כי התשוקה להחזיק בכסף בבנק בריבית של 0% דועכת והולכת. לפי HSBC, השנה לא הוזרם הון נקי לקרנות הנאמנות האמריקאיות. המשקיעים היו מוכנים לחפש מציאות באג"ח: המרווחים על האג"ח המניבות תשואה גבוהה נפלו ביותר משלושה אחוזים משיאם. התלהבות המשקיעים תיבחן אם יהיה סבב נוסף של חדשות רעות. עונת הדו"חות היא המבחן הראשון.



בצד החדשות הרעות נראה כי שוק הנדל"ן המסחרי גורם למשקיעים כאב ראש לא פחות משוק הנדל"ן למגורים. אחד המבנים הבולטים בבוסטון, מגדל ג'ון הנקוק, נמכר באחרונה במכירה פומבית לאחר עיקול ב-660 מיליון דולר, מחצית מהערך שבו נקנה ב-2006.



סטנדרד אנד פור'ס, סוכנות דירוג נוספת, מסרה כי אג"ח רבות המגובות במשכנתאות מסחריות נמצאות בסכנה של הורדת דירוג. המרווחים של אג"ח אלה לעומת אג"ח ממשלתיות של ארה"ב על פי מדד מארקיט נמצאים כעת ברמה של כמעט 6%, בהשוואה למעט יותר מ-1% בלבד לפני שנה.



האבטלה עדיין עולה



הנתונים הכלכליים, שהתייצבו קמעה, עשויים לשוב ולרדת. העלייה המתמשכת בשיעור האבטלה פוגעת באופן בלתי נמנע בביטחון הצרכנים. נתוני התפוקה התעשייתית במדינות מתקדמות רבות ממשיכים לרדת בשיעור שנתי דו-ספרתי.



טון דראיסמה, אסטרטג במורגן סטנלי שהיה אחד החזאים המצליחים ביותר של התנודות שנרשמו באחרונה בשוק, סבור כי השוק הדובי עדיין לא הסתיים. היסודות הכלכליים שכוללים את רווחי החברות, מחירי הבתים והלוואות הבנקים עדיין לא הגיעו לתחתית, לדעתו, ומכפילי הרווח אינם מצביעים על מחירי רצפה; מכפיל הרווח בשוק האמריקאי הוא 14.5, כאשר בתקופות קודמות של שוק דובי הוא הגיע לשיעור חד-ספרתי. תשואת הדיווידנד במדד 500 S&P היא 3.2% בלבד, וסביר להניח כי תשלומי הדיווידנד עוד יופחתו.



השווקים יכולים, כמובן, לזהות התאוששות ברווחים וביסודות הכלכליים עוד בטרם יאשרו זאת הנתונים הרשמיים. ייתכן שהמשקיעים מדגימים כרגע ראיית נולד יוצאת דופן שכזו - או שהם פשוט מזהים אותות חיים כוזבים.



-



מודי'ס



חברת דירוג שנוסדה על ידי ג'ון מודי והיא מהגדולות בתחומה בעולם. החברה מפרסמת בקביעות דירוגים לאג"ח מכל העולם



--



VIX



"מדד הפחד", מודד את התנודתיות בשוקי המניות בארה"ב לפי סטיית התקן של אופציות על מדד s&p 500 הנסחרות בבורסת שיקאגו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully