וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאגידי ענק מצרפת מציעים להקים את הרכבת הקלה בת"א - במקום MTS

מאת אבי בר-אלי

3.5.2009 / 8:34

ונסי, ואוליה ואלסטום פנו במכתב למשרד האוצר בבקשה להחליף את הזכיינית MTS אם תעזוב את הפרויקט או שזכייתה תבוטל



>> מתחדש המאבק על הקמת פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב: ענקיות התשתית הצרפתיות ונסי (Vinci), ואוליה (Veolia) ואלסטום (Alstum) פנו באחרונה למשרד האוצר בהצעה לבצע את הפרויקט המצוי בקשיים - כך נודע ל-TheMarker. זאת, על רקע העיכובים הנמשכים בהליך הסגירה הפיננסית של הפרויקט בעקבות קשייה של הזכיינית, קבוצת MTS, לגייס את המימון הדרוש לביצועו.

שלוש החברות הצרפתיות התמודדו ב-2006 במכרז להקמת הפרויקט במסגרת קבוצת מטרורייל אשר הפסידה ל-MTS, שבה שותפות אפריקה ישראל, סימנס הגרמנית, CCECC הסינית, סוארס דה קוסטה הפורטוגזית וקואופרטיב אגד. במטרורייל נכללו לצד שלוש החברות הצרפתיות גם החברות הישראליות שיכון ובינוי ואשטרום, ואולם לפי שעה לא הצטרפו אלה לפניית החברות הצרפתיות לישראל.



לפני כחצי שנה התפצלה מטרורייל, בעקבות סירוב השותפות הישראליות להאריך את תוקף הערבויות שהעמידו על מנת להישאר בתמונת הפרויקט כמציעה שנייה. במקרה שכזה, יכולה היתה מטרורייל לדרוש את מימוש זכותה לבצע את הפרויקט במידה ש-MTS לא תעמוד בדרישות הזיכיון, או שלא תצליח להשלים את הסגירה הפיננסית.



ואולם לאור ההשקעה שכבר בוצעה בפרויקט בידי המדינה (1.3 מיליארד שקל) וחשיבותו האסטרטגית, סבורים כנראה בצרפת כי ישראל לא תודיע על ביטולו של הפרויקט, ותחפש אחר דרכים חלופיות ומהירות להשלמתו. ל-TheMarker נודע עוד כי שלוש החברות הצרפתיות כבר פנו אל תאגיד האשראי הצרפתי הענק Coface - המתמחה בביטוח סיכוני סחר-חוץ - על מנת ללוות פיננסית את הפרויקט.



הקו האדום: כרוניקה של עיכובים



ב-31 בדצמבר 2006 זכה קונסורציום MTS במכרז הגדול ביותר שנערך אי פעם במדינת ישראל, לאחר שהציע לבנות את פרויקט הקו האדום תמורת מענק בסך כ-7.16 מיליארד שקל - לעומת כ-7.5 מיליארד שקל שהציע קונסורציום מטרורייל. מדובר במכרז B.O.T בהיקף מוערך של 11 מיליארד שקל שבו היזם יממן, יתכנן, יקים ויתפעל את הקו העיקרי המחבר בין פתח תקוה לבת ים דרך תל אביב, למשך 32 שנה (כולל תקופת ההקמה), ואז יעבירו למדינה ללא תמורה.



הליך המכרז לווה בטענות קשות מצד מטרורייל נגד ההצעה שהגישה MTS. לאחר הודעת הזכייה אף עתרה מטרורייל לבית המשפט בבקשה להוצאת צו ביניים המורה למדינה שלא להתקשר עם הזוכה, ואולם בית המשפט דחה את העתירה.



הסכם הזיכיון בין המדינה ל-MTS נחתם בסוף מאי 2007, ולפי לוח הזמנים המקורי אמור היה הליך הסגירה הפיננסית להסתיים בחלוף שנה בדיוק. אז אמורות היו העבודות להתחיל ולהימשך כחמש שנים. ואולם בעקבות החרפת משבר הסאב-פריים ביקשו הבנקים הזרים לדחות את מועד הסגירה הפיננסית.



המדינה נעתרה לדחיית המועד בארבעה חודשים עד סוף ספטמבר, ומתאריך זה אמור היה להתחיל מניין 32 שנות ביצוע הפרויקט והפעלתו. עם זאת, גם במועד זה לא הצליחו MTS והבנקים להגיע לכדי סיכום - ומועד הסגירה הפיננסית נדחה בשנית ל-28 בינואר 2009. ואולם גם מועד זה חלף בלא הסדר, וכך חלף גם המועד הרביעי לסגירה הפיננסית שנקבע לאמצע אפריל. יצוין שבין הצדדים סוכם כי MTS תגדיל את הערבות שהפקידה למימוש הזיכיון ב-20%.



כפי שפורסם ב-TheMarker, הפרויקט נקלע לקשיים מהותיים על רקע נסיגת שלושת הבנקים הזרים - RBS הבריטי ושני הבנקים הגרמניים KFW ו-Bayern LB מהובלת גיוס האשראי, והחלטתם לפעול לפיזורו בין מספר רב יותר של גופים מממנים.



מחברת MTS מסר בתגובה: "הקבוצה ממשיכה במהלכים במטרה לסיים בהקדם את ההסדרים הפיננסיים והאחרים, ולהתחיל בעבודות ההקמה בפועל של הרכבת הקלה - אשר קבוצת MTS בטוחה כי היא זו שתבצע לטובת מדינת ישראל". במשרד האוצר סירבו להתייחס לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully