וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בין האוצר לביטחון על גובה התקציב

מוטי בסוק

3.5.2009 / 9:14

עיקר המחלוקת הוא על תקצוב מבצע עופרת יצוקה ב-2.45 מיליארד שקל, כפי שהחליטה ממשלת אהוד אולמרט

הידרדרות ביחסים בין מערכת הביטחון והאוצר בשבועות האחרונים, בשל שורת אירועים שבמרכזם גודל תקציב הביטחון ל-2009. לטענת מערכת הביטחון, האוצר מסרב להכיר ב"טייסים האוטומטיים" (החלטות ממשלה וכנסת, שמחייבות את האוצר) לתקציב השנה, המסתכמים ב-3.5 מיליארד שקל. סכום זה כולל החלטת קבינט והחלטת הממשלה היוצאת לתקצב את מבצע "עופרת יצוקה" ב-2.45 מיליארד שקל. בנוסף, דורש האוצר לקצץ בתוספת לתקציב הביטחון הנובעת מדו"ח ברודט - הן בתקציב 2009 והן בתקציב 2010.

בכיר במערכת הביטחון אמר ל-TheMarker: "הממשלה שתכריע בקרוב על היקף תקציב הביטחון עשויה בהחלט לפגוש, בהמשך כהונתה, בהשלכות ההחלטה". התקציב נטו של מערכת הביטחון ל-2009, כפי שהחליטה ממשלת אהוד אולמרט באוגוסט 2008, הוא 46.38 מיליארד שקל. תקציב מערכת הביטחון ל-2009 ברוטו, הכולל גם הוצאה המותנית בהכנסה (התוספת לתקציב הביטחון בשל מכירות של מערכות נשק לצבאות בחו"ל), הוא 48.79 מיליארד שקל.

מערכת הביטחון טוענת כי סכום זה צריך לגדול ב-3.5 מיליארד שקל בתקציב 2009, ל-52.29 מיליארד שקל, בשל הטייסים האוטומטיים. רה"מ, בנימין נתניהו, אמר לפני שבוע וחצי כי הטייסים הם גורם חשוב בבניית התקציב. המרכיב העיקרי ב-3.5 מיליארד השקלים שבמחלוקת הוא החלטה (וקודם החלטת קבינט) של הממשלה היוצאת לשים תג מחיר של 2.45 מיליארד שקל על עופרת יצוקה.

במערכת הביטחון מתפלאים על כוונת האוצר לפגוע ביישום מתווה דו"ח ברודט, מכיוון שהתוכנית הרב-שנתית של צה"ל נבנתה מול תקציב רב-שנתי - בהתאם לדו"ח.

עד כה, על אף שהממשלה אמורה להחליט בתוך שבוע וחצי על תקציב הביטחון ועל חוק ההסדרים, משרד הביטחון לא קיבל כל מסמך או נייר בנושא מהאוצר - כולל לא על כוונת האוצר, בחוק ההסדרים, להיות מעודכן בכל פרטי והתנהלות תקציב הביטחון.

במערכת הביטחון טוענים כי בין אישור תוכניות בתחום התשתיות הפיסיות במגזר האזרחי לביצוען עובר זמן רב, לעומת הזמן הקצר הנדרש לפרויקטים דומים בביצוע מערכת הביטחון. וביחס לפרויקט טנק המרכבה, שהאוצר רוצה להפריטו, אומרים במערכת הביטחון כי הפרויקט מופרט כבר כיום ב-80%.

בתגובה נמסר מהאוצר, כי עופרת יצוקה לא הוגדר כמלחמה אלא כמבצע, וכי בזמן המבצע הופעלו כוחות חי"ר אך הופסקו אימוני החי"ר בעלות דומה; כי חיל האוויר פעל אולם אימוניו בעלות דומה הופסקו; וכי התחמושת שהופעלה דומה לזו שהופעלה באימונים שהופסקו. לדברי האוצר, הפיצוי שמגיע הוא בעבור גיוס כוחות מילואים, וההתחשבנות תיעשה בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully