וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיכאל שראל: יש להימנע מהפחתת מסים כדי למנוע משבר פיסקלי שיהיה חמור בהרבה מהמשבר הנוכחי

יעל פולק

3.5.2009 / 11:20

"כבר כיום התנפח הגירעון למימדים מדאיגים"



"במצב התקציבי הנוכחי ראוי להימנע מהפחתות מסים נוספות מיידיות ומחקיקה לגבי הפחתות מסים עתידיות, גם אם הכוונה היא להפעיל אותן בהדרגה בשנים הבאות", כותב הבוקר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל. "הגדלה נוספת של הגירעון כתוצאה מהפחתות מסים עלולה ליצור משבר שלישי - משבר פיסקלי שיהיה חמור בהרבה מהמשברים הפיננסי והריאלי הפוקדים כיום את המשק הישראלי".



שראל מסביר כי הגדלה נוספת של הגירעון התקציבי עלולה להוביל לעלייה בפרמיית הסיכון הפיסקלית, להפחתת דירוג החוב הממשלתי, לעלייה בריבית הארוכה ולפגיעה בהשקעות, בצריכה הפרטית ובצמיחה במשק. אם תהליך כזה יתרחש, הוא יוביל לירידה נוספת בהכנסות ממסים ולגידול נוסף בגירעון התקציבי, תוך פגיעה גדולה עוד יותר בצמיחה וביציבות המקרו-כלכלית.



לדברי שראל "ירידה משמעותית בהוצאות הממשלה קשה הרבה יותר לביצוע היום מאשר בעבר. בשנת 2002 עמדו הוצאות הממשלה הרחבה על שיא של 51 אחוזי תוצר, אך החל מ-2003 הן ירדו בהדרגה (כתוצאה מריסון תקציבי מתמשך) וב-2008 הן עמדו על 43 אחוזי תוצר בלבד, כאשר הממוצע המשוקלל של 30 מדינות ה-OECD מוערך בכ-41 אחוזי תוצר".



כלומר, עודף הוצאות הממשלה בהשוואה למקובל במדינות המתקדמות הופחת במידה משמעותית במהלך השנים האחרונות, ולדברי שראל "קשה מאד להאמין שבמצב זה ניתן לבצע הפחתה משמעותית נוספת בהוצאות הממשלה ביחס לתוצר".



"כבר כיום הגירעון התנפח למימדים מדאיגים והוא צפוי להסתכם בשנת 2009 בלמעלה מ-6 אחוזי תוצר, הרמה הגבוהה ביותר מאז תוכנית הייצוב באמצע שנות ה-80.



יתירה מכך, הגירעון החזוי בשנים הבאות (אחרי 2009), בהנחה שתחול התאוששות הדרגתית ואיטית בצמיחה בעולם ובארץ החל משנת 2010, לא נראה הרבה יותר טוב, והגידול בחוב הציבורי ביחס לתוצר צפוי להימשך לפחות מספר שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully