וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רם כספי: הנושא של ניגוד עניינים הפך למפלצת - אדם הולך לתפקיד ציבורי ומראש שמים לו אות קין במצח

יובל מעוז

3.5.2009 / 14:43

דידי לחמן מסר: האם יש הפנמה של אילי ההון שהם מנהלים כסף של הציבור?



"הנושא של ניגוד עניינים הפך למפלצת. אדם הולך לתפקיד ציבורי ומראש שמים לו אות קין במצח" - כך אמר עו"ד רם כספי בפאנל בנושא "האם צריך להציל את הטייקונים" שנערך במסגרת ועידת שוק ההון השנתית של TheMarker ודלויט בריטמן אלמגור. בפאנל השתתפו עו"ד כספי ודוידה לחמן מסר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.



"אני מתנגד לשאלה - 'האם יש להציל את הטייקונים'. אני לא יודע מה זה טייקונים", טען כספי. "מה זה נקרא להציל? מי מציל? על חשבון מי? האם צריך לסייע להם על מנת לעבור את המשבר הזה? כן. אני לא רואה הבדל בין 'טייקון' לבין יזם שמקים 500 דירות ביבנה והוא תקוע עם סדרת אג"ח. אני אמרתי אי פעם שצריך לסייע? לקחת כסף של משלם מסים ולסייע? לא. אני חושב שצריך להגיע להסדרי פריסה של חוב. לאפשר לפירמות להתקיים. שם המשחק הוא 'הישרדות'".



לחמן מסר אמרה כי "אני בעד לעזור לכולם אבל אין כסף לעזור לכולם. כוחות השוק צריכים לפעול. מי שצריך ליפול - שייפול ואז החברה תהיה שייכת לנושים. אם לחברה אין ערך, יתרת נכסיה יגיעו לנושים. ספק אם כיום יש סיבה להפר את הכללים האלה. אני נגד תוכנית לסייע למי שגייס כסף באיגרות חוב. אם יש לחברות הון עצמי, גם חברות יכולות להביא כסף מהבית. צריך להיות סיבה טובה מאוד לעשות שימוש בכסף שלנו כדי להתמודד עם המשבר.



כספי: "אנחנו בליבו של כשל שוק. אין פירמה אחת שיש לה אפס חוב. כל פירמה עובדת עם חוב. אף פירמה שגייסה כסף מהמוסדיים לא חלמה בחלום השחור שלה שהיא לא תוכל למחזר. זאת האמת. אי אפשר למכור נכסים במחירי הפסד מטורפים. הפירמות שלנו מימנו את עצמן בשלוש שכבות מימון: פעם אחת, מימון בנקאי רגיל. הבנקים קיבלו בטחונות. פעם שנייה, מימון אג"ח שנמכר למוסדיים. זה הכסף של האלמנות והיתומים, ללא בטחונות. פעם שלישית, בעלי שליטה בחברות, מימנו כשהשוק גאה אשראים שלהם.



"מה שאמרתי הוא כך - נקים פורום של 9: 3 מהאוצר, 3 בנק ישראל, 3 ציבור. הוועדה תשאל רק שאלה אחת: האם החברה יכולה לשרוד. יש סעיף 350 לחוק החברות. הסעיף הזה מאפשר הסדרי פשרה והקפאת הליכים. הקושי הוא שצריך לעשות אסיפות נושים. הצעת הסדר של פשרה בין הפירמה לבין מחזיקי האג"ח תאושר רק אם היא זכתה ברוב של המחזיקים של האג"ח, ולא רוב של הערך הכספי של המחזיקים. בנוסף, יהיה צריך אישור בית משפט.



"רשות ני"ע הציעה הצעה דומה להצעתי: פירמה מתדיינת עם מחזיקי האג"ח. חלק מההסדר הוא להפוך חלק מהאג"ח לניתן להמרה למניות של הפירמה. יש לתקן את חוק החברות לאפשר אישור באסיפות לפי רוב רגיל ולא רוב מיוחס. צריך לתקן את החוק שלא צריך רוב - אלה 51% מהערך הכספי. המוסדיים יכולים להפיל פירמה וזה יכול להכות גם בבנקים. לכן, לבנקים ולמוסדיים יש אינטרס להציל פירמות".



לחמן מסר: "פירמות צריכות לבוא לבית משפט ולבקש הגנה מבית משפט. יש מקום לחברות לעשות הסדרים, יש מקום לתת מניות, יש מקום לשתף את בעלי החוב ברווחים. אני לא מבינה מדוע חברות לא מסכימות לתת מניות. למה חברות לא מוכנות להמיר חוב למניות?"



כספי: "המרה של חוב למניות לא שווה כלום. סיג ושיח עם המוסדיים צריך להתקיים. אם יש התעקשות, צריך לתת לבית המשפט את האפשרות להתערב".



לחמן מסר: "ועדת בכר פיתחה את שוק האשראי. בלעדיה לא היה לנו שוק הון כמו שיש לנו היום. לכולם יש נכסים רעילים, זה לא אומר שהרפורמה לא היתה נחוצה. אצלנו למשקיעים המוסדיים אין תמריץ לפעול כנושים, כי אם הם מפסידים - הציבור מפסיד, ולא הם. כל זה מחייב רגולציה - יש כשל שוק במבנה המשקיעים המוסדיים. כתוצאה מההיסטוריה של ההסתדרות, נותקו העמיתים מיכולת ההשפעה. יש מה לתקן, אבל זה לא אומר שוועדת בכר נכשלה - להיפך. צריך להבטיח שהמוסדיים ימלאו את תפקידם בשוק ההון".



כספי: "אני גיליתי שהעובדים במשרד שלי הפסידו 32% בקופת הפצויים שלהם. איפה האחריות? מה עם קופת הפיצויים שלי? את הדברים צריך לשפוט בזמן אמת - יש כאלה שהבנקים סירבו לתת להם כסף, והמוסדיים נתנו. איפה היתה מערכת הבקרה והפיקוח על כסף ציבורי? אני לא מוכן להתייחס, גם לא בחצי מילה, לפרשת בנק הפועלים. מה זה בכלל ממשל תאגידי? אין הגדרה ולא ברור מה זה".



כספי: הנושא של ניגוד עניינים הפך למפלצת. אדם הולך לתפקיד ציבורי ומראש שמים לו אות קין במצח.



לחמן מסר: "אני מאמינה שרוב הרגולטורים רוצים להצליח בתפקידם. האם יש הפנמה של אילי ההון שהם מנהלים כסף של הציבור? אני חושבת שבעלי השליטה בחברות ציבוריות רואים את עצמם כבעלי השליטה בחברות ציבוריות. המודל של שוק ההון בישראל היא של שליטה מבוצרת, בה הציבור הוא מיעוט. רגולציה צריכה להתייעל ולהתמקד בנושאים שהיא הכרחית. הביקורת שלי על הרגולציה בישראל היא שהיא גם צריכה להיאכף".



כספי: "צריך בית אחד לכל הרגולטורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully