וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילי כהן: שוק האג"ח הוא בועה - הממשלות מפמפמות את שוקי האג"ח וזה יוצר נזק

טל לוי

3.5.2009 / 15:24

אברמוביץ: מי שיבדוק את המשבר יגלה שהשד אינו כל כך נורא





"כפי שמערכת הבנקאות הישראלית הוכיחה חוסן כך גם המשקיעים המוסדיים. אמנם היו השקעות שהתבררו בדיעבד כשגויות זה נכון אבל גם במשבר הבא יתבצעו טעויות. מי שיבדוק את המשבר יגלה שהשד אינו כל כך נורא ואם נבדוק את תיק ההשקעות של הציבור נגלה שרובו החזיר חלק ניכר מההפסדים. להאשים את מנהלי ההשקעות במשבר זה פופוליזם וזה שגוי", כך אמר מנכ"ל כלל פיננסים, שוקי אברמוביץ', בפאנל שעסק בשאלה האם סוף המיתון נראה באופק?



הדיון, אשר התקיים במסגרת ועידת TheMarker שנערכה היום במלון הילטון שבתל אביב, נערך בהשתתפות איל סגל, מנכ"ל תכלית, אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן, אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח באי.בי.אי, גילי כהן, מנהל השקעות ראשי אקסלנס נשואה בית השקעות ושוקי אברמוביץ' מנכ"ל כלל פיננסים.



מנכ"ל מגדל שוקי הון, דן ללוז, אמר כי יש מקום לתיקונים בהמשך כמו למשל בתרבות שהיתה בבחירת איגרות חוב קונצרניות. מנכ"ל תכלית, איל סגל, אמר "היה נותן ציון גבוה למנהלי הכספים הישראליים בזמן המשבר".



מנכ"ל תמיר פישמן, אלדד תמיר, אמר כי "בכל הקשור לאיגרות חוב קונצרניות, אנחנו עדיין באחד מהזדמנויות ההשקעה הטובות ביותר ב-20 השנים האחרונות" וכי "זה הזמן להמשיך ולהשקיע באיגרות חוב". עוד אמר תמיר כי "איגרות החוב הממשלתיות הן נכסים לא פחות מסוכנים היום כי מקבלים נכס שנותן תשואה נמוכה מאד ויכול לגרום בקלות להפסדי הון".



"לכולם יש מה ללמוד ואף אחד אין זכות להתחסד ולגלגל עיניים. כולם, גם במשרד האוצר, טעו ורק בדיעבד אפשר לדעת זאת. זה הזמן לעשות חושבים, הן ברמת הרגולציה והן ברמת שוק ההון", כך אמר מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס, גילי כהן. כהן אמר כי יש בקופות הגמל ובקרנות שהוא מנהל גם מניות של בנקים שכן "העליהום על הבנקים לא מוצדק לחלוטין. בשוק נותנים משקל רב לכך שהממשלה עומדת מאחורי הבנקים שהרי לא יתכן שבנק דיסקונט נסחר ברמה של שליש מהונו העצמי". לדבריו, "אם ישערכו את הנכסים של הבנקים על פי כללי 'שערי ריבית' (חברה המשערכת נכסים לא סחירים - ט.ל.) ההון של הבנקים ייעלם".



אלה אלקלעי: "הציבור רצה תשואה של 20% ואיך אפשר לשכנע אותו שזה לא ריאלי? עושים קמפיין על 'ישראל מתייבשת' אבל אין במערכת החינוך אפילו שעה אחת על כלכלה ועל ניהול כסף פנסיוני לטווח ארוך ולכן הציבור קבע את הטון ודחף לקבל תשואות גבוהות. קשה לבוא בטענות למנהלי ההשקעות שהלכו לפי הבקשה הזו".



אלדד תמיר: עברנו את רעידת האדמה אבל נשארו הנזקים שצריך לתקן. יש הרבה מקומות שאנחנו לא מרגישים בהם את המשבר, כמו ענף ההיי-טק. יהיו קשיים בגיוס כספים.



שוקי אברמוביץ' אמר כי שוק המניות האמריקאי נמצא בשפל ויש בו מקום לאופטימיות וסביר ש-2010 תהיה טובה בהרבה משנת 2009. כך גם במדינות המזרח הרחוק. לגבי אירופה, אמר, המצב מסובך יותר. "בשורה התחתונה, סוף המיתון נראה באופק" אמר אברמוביץ'. דן ללוז אמר גם הוא כי יש סימנים ראשונים ליציאה ממיתון.



איל סגל התייחס לכלכלה הריאלית בארה"ב ואמר כי ניתן למצוא שם סימנים ראשונים להתאוששות. "רצף האינדיקטורים הטובים שראינו בתקופה האחרונה צפוי להמשך ולהציג שיפור". אלדד תמיר אמר כי לא צפוי שיפור בתקופה הקרובה. "מי שחושב שאפשר כבר להכריז שהמיתון נגמר ואפשר להמשיך הלאה – טועה" אמר.



גילי כהן אמר כי "במילה אחת: לא. בשתי מילים: לא יודע". בהמשך, אמר כהן כי "אני עדיין לא רואה את הכלכלה הריאלית נעצרת אלא ממשיכה לקדוח כלפי מטה. יש כאן להקת עידוד של הממשל האמריקאי שממשיך לתמוך בשווקים ומעצים כל דבר טוב שקורה. ברור שהמשבר יסתיים, ברור שאפשר תמיד להגיד שהסיום באופק, בינתיים לא רואים את ההתייצבות הזו ובוודאי שלא את העלייה".



אלקלעי אמרה כי "לא ניתן לחזות את שיקרה שכן אפשר לצייר את נתוני המקרו כך שיתמכו בכל טענה שאפשר להעלות".



מי הגורו?



המשתתפים בפאנל נשאלו מי הגורו הכלכלי שלהם. אברמוביץ' אמר כי הגורו שלו הוא המשקיע וורן באפט בשל יכולתו להתעלם מחדשות נקודתיות וממצב רוח ובודק כל מהלך לטווח ארוך במיוחד. דן ללוז הצטרף גם הוא ובחר בבאפט כגורו השקעות שלו. סגל אמר כי הגורו שלו הוא מגמות השוק ולא משקיע זה או אחר "מי שהולך על מגמות, יודע לתת תשואות יפות".



אלדד תמיר בחר במשקיע פיטר לינץ' שהקים את קרנות פידליטי. תמיר אמר כי לדברי לינץ' צריך להיכנס להשקעה כשכולם אומרים שאסור להיכנס לבורסה. גילי כהן אמר כי הוא בוחר בנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שמעניק "ניתוח כלכלי אינטליגנטי וגלובלי". אלקלעי בחרה בכתב הניו יורק טיימס תומאס פרידמן.



דן לוז אמר כי בימים אלה לא היה מכניס לקוחות להשקעה באג"ח ממשלתי. אלדד תמיר אמר כי "איגרות החוב הגיעו למחירים גבוהים הן באג"ח הממשלתי וגם בקונצרני ולכן הגיע הזמן להיות סלקטיוויים. הציבור מקבל בבנקים ייעוץ לא נכון, כמו תמיד, ושורש הבעיה היא שההשכלה הפיננסית בישראל - היא ביזיון וכמעט אין אף אחד שנותן ייעות ללקוחות ואף אחד לא פעל בהיגיון. בתקופה כזו זה הזמן להגדיל השקעה במניות ולהקטין השקעה באיגרות חוב. לדעתי בעוד שנה נגיע למצב בו ציפיות האינפלציה יגרמו נזק.



"יש בועה באיגרות החוב", אמר גילי כהן, "הממשלות מפמפמות את שוקי האג"ח וזה יוצר נזק. האג"ח הממשלתי מעוות, זה קפיץ שלוחצים עליו ומתישהו התשואה תזנק בעוצמה (כלומר המחירים ירדו). מעוותים את שוק האג"ח ומישהו בסוף ישלם את המחיר".



גילי כהן אמר כי יש לנתח כל אינפורמציה שמגיעה לשוק שכן כיום המקצוע הפך יותר לניהול סיכונים ופחות לניהול השקעות. באופן אישי, כהן מחכה לנתון הייצור התעשייתי בארה"ב שהוא האינדיקטור שיצביע על הכיוון. אלקלעי אמרה כי האינדיקטור המעניין הוא רמת האבטלה וכי נורה אדומה יכולה להיות עלייה ברמת האבטלה.



"מדד תל אביב 100 יעשה מהלך דו ספרתי נוסף עד סוף השנה", אמר שוקי אברמוביץ. דן ללוז אמר כי אינו יודע להעריך מה יקרה למדד תל אביב 100, אך אמר כי מדד התל בונד 60 יעלה. איל סגל אמר כי השווקים לא יעשו מהלך דרמטי וכי "כל מספר זוכה". אלדד תמיר, גילי כהן ואלדד תמיר אמרו כי אינם יודעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully