וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

153 מיליון דולר הושקעו בקרנות הון סיכון ישראליות ע"י קרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק

גיא גרימלנד

4.5.2009 / 17:46

אולם עשר הקרנות הישראליות לא קשורות כנראה לחקירת השחיתות בקרן הפנסיה



דו"ח של קרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק, שפורסם בסוף חודש מרץ 2008, חושף בין היתר את היקף השקעות הקרן בהון סיכון הישראלי ובחברות אחרות. לפי הדו"ח העמידה קרן הפנסיה התחייבויות להשקעה בגובה של 153 מיליון דולר בקרנות הון סיכון ישראליות, ועוד 35 מיליון דולר בקרנות פרייווט אקוויטי ישראליות.



מדובר ב-10 מיליון דולר שהושקעו בקרן כרמל 3 של כרמל ונצ'רס שגויסה בשנת 2008, ב-15 מיליון דולר בקרן גיזה 5 המנוהלת על ידי זאב הולצמן ואורי קירשנר, ב-15 מיליון דולר בקרן פיטנגו 5 המנוהלת על ידי חמי פרס ורמי קליש, ב-15 מיליון דולר בקרן ויטהלייף 2 ו-10 מיליון דולר בקרן JVP5 של אראל מרגלית.



ההשקעות בוצעו באמצעות קרן Hudson River שמנוהלת על ידי חברת המילטון ליין. זו האחרונה מהווה למעשה GateKeeper (חברה שמתווכת בין משקיעים מוסדיים לקרנות, ג.ג). המילטון ליין היא אחת מה-GateKeeper הגדולים בארה"ב. נציגתה בארץ הינה לימור בקר.



אלא שהקרן הפנסיה האמריקאית בחרה לעבוד עם עוד GateKeeper גדול - הארבור ווסט. קרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק החליטה להשקיע בקרנות של The Mohawk River, שמנוהלות על ידי הארבור וסט. אלו השקיעו 25 מיליון דולר בקרן אוורגרין 4 ו-25 מיליון דולר בקרן אוורגרין 5, המנוהלות על ידי בועז דינטי וארז שחר.



הארבור ווסט החליטה להשקיע 20 מיליון דולר בקרן הרביעית של גיזה, 7.9 מיליון דולר בקרן של תמיר פישמן 3 ו-10 מיליון דולר בכרמל 2.



כמו כן, לקרן הפנסיה השקעות גם בקרנות פרייבט אקוויטי. הקרן התחייבה להעביר 15 מיליון דולר לקרן פלנוס 3 (קרן מזנניג) ו-20 מיליון דולר לקרן פימי של ישי דוידי. בנוסף לקרן התחייבות להשקיע 250 מיליון דולר בקרן מרקסטון.



בנוסף יש לקרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק מגוון השקעות בחברות ישראליות שונות ובאג"ח של מדינת ישראל. לפי הדו"ח, קרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק השקיעה במניות בנק לאומי 11.3 מיליון דולר, השווי לפיו נסחרו מניות הבנק במארס האחרון. בנוסף החזיקה הקרן באג"ח של חברת החשמל בשווי של 65 מיליון דולר ובאג"ח של מדינת ישראל בשווי של 75 מיליון דולר (חלקן בסדרות שיצאו לרגל חג יובל למדינת ישראל).



הקרן השקיעה גם במניות של חברות ישראליות. למשל הקרן השקיעה בטבע כ-19 מיליון דולר, כאשר נכון לפרסום הדו"חות היו שוות המניות 23.2 מיליון דולר. כמו כן השקיעה סכום של 4.5 מיליון דולר בחברת התוכנה צ'ק פוינט, כאשר נכון לפרסום הדו"חות היו שוות המניות 4.8 מיליון דולר.



בנוסף השקיעה סכום של 11.7 מיליון דולר בחברת הבילינג אמדוקס, כאשר נכון לפרסום הדו"חות היו שוות המניות 10.7 מיליון דולר. כמו כן השקיעה 6.4 מיליון דולר בחברת אלון USA, כאשר נכון לפרסום הדו"חות היו שוות המניות סכום של 2.5 מיליון דולר.



החברה הישראלית האחרונה בה השקיעה הקרן האמריקאית היא בלו פיניקס. הסכום הראשוני שהושקע בה עמד על 2.5 מיליון דולר ונכון לפרסום הדו"חות היו שוות המניות 1.4 מיליון דולר. הנתונים נכונים למרץ 2008 וסביר להניח שבשנה החולפת הקרן ספגה הפסדים כבדים, ובהתאם שווי האג"חים שהיא מחזיקה כנראה נפגע מאוד.
סוכנות הידיעות AP דיווחה בחודש אוקטובר 2008 שהקרן הפסידה 20% מאז אפריל 2008 וקיזזה 31 מיליארד דולר מנכסיה.



קרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק נמצאת בימים אלו תחת חקירה של התובע הכללי של מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, ורשות ניירות ערך האמריקאית. בסוף השבוע הודיע קואמו במהלך מסיבת עיתונאים כי 100 קרנות השקעה פרטיות, קרנות הון סיכון וחברות תיווך יקבלו זימון לבית דין להיחקר בעניין. ההאשמה המרכזית היא שחברות וקרנות השתמשו בחברות תיווך תמורת עמלות כדי לקבל השקעה מקרן הפנסיה.



לפני מספר ימים פירסם העיתון "ניו יורק פוסט" כי החקירה נוגעת גם לקרן גיזה, אך כעת מתברר שלקרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק ישנן החזקות במספר לא מבוטל של קרנות הון סיכון ישראליות. אין זה אומר שהן מעורבות בחקירה הנוכחית שנוגעת בעיקר להאשמות לשחיתות שהתבצעה לפני מספר שנים, במסגרת כהונתו של החשב הקודם, אלן הבסי.



בנוסף הקרנות הישראליות עובדות עם המילטון לייט והארבור וסט שאינן חברת תיווך (Placement Agent) אלא GateKeepers ועל כן לא גובות עמלות. לכן, לפי הפרטים הידועים עד כה, הללו אינן מעורבות בחקירה הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully