וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה נגד מקלטי המס: חשף תוכנית שתמנע מחברות להתחמק מתשלום מסים באמצעות מיקור חוץ

סוכנויות הידיעות

4.5.2009 / 20:06

אובמה: "מוסדות פיננסיים שלא ישתפו איתנו פעולה - נניח שהם מסתירים כספים במקלטי מס"



נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הציג היום תוכנית חדשה שבמסגרתה יחול שינוי מקיף בשיטת המיסוי על חברות אמריקאיות הפועלות מחוץ לארה"ב וייאסרו שלוש שיטות שבהן משתמשות חברות אמריקאיות, כמו קאטרפילר ופרוקטר אנד גמבל. זאת, כדי להתחמק מתשלום מסים ולהעביר משרות למדינות אחרות – במסגרת תוכניתו של הממשל להניא אזרחים אמריקאים משימוש במקלטי מס ובמטרה להגדיל את ההכנסות ממסים ב-210 מיליארד דולר בעשור הקרוב.



במהלך נאום בבית הלבן בו הציג את פרטי התוכנית יחד עם שר האוצר טימותי גייתנר, הבטיח אובמה "לאתר ולרדוף" מעלימי מס אמריקאים. אובמה אמר כי הוא מעוניין למנוע מחברות אמריקאיות להימנע מתשלום מסים באמצעות שמירת רווחים במדינות אחרות במקום בארה"ב. "אנחנו מתחילים לרדוף אמריקאים ששוברים או מעוותים את החוקים. כל משלמי המסים בארה"ב יתחילו לתרום את חלקם המלא", אמר אובמה. כמו כן, קרא אובמה להגדלת השקיפות על חשבונות בנק שמחזיקים אזרחים אמריקאים במקלטי מס כמו איי קיימן ואמר כי חוקי המס הנוכחיים "מלאים בפרצות שמסייעות לחברות".



"מוסדות פיננסיים שלא ישתפו איתנו פעולה", אמר אובמה, "נניח שהם מסתירים כספים במקלטי מס ונפעל בהתאם". תוכניתו החדשה של אובמה למאבק במעלימי מס מגיעה לאחר שבחודשים האחרונים מנהלות הרשויות בארה"ב מאבק עם בנק UBS השווייצי, בדרישה כי יעביר להן רשימה של 52 אלף לקוחותיו האמריקאים, החשודים בהעלמות מס. UBS סירב להעביר את הרשימה, בטענה כי הדבר מהווה הפרה של חוקי הסודיות הבנקאית בשווייץ.



במהלך נאומו, אמר אובמה כי תוכניתו תניב הכנסות מסים חדשות של 210 מיליארד דולר ב-10 השנים הקרובות ותעודד יצירת משרות בארה"ב. גייתנר הוסיף כי שירות המס האמריקאי (IRS) יגביר את מאמצי האכיפה שלו באופן חסר תקדים בעקבות התוכנית ויגייס 800 סוכנים חדשים.



התוכנית תואמת להבטחותיו של אובמה במהלך הקמפיין לנשיאות, לפיהן ישנה את האופן שבו מטפל הממשל במיסוי החברות האמריקאיות הפועלות מעבר לים. "ההכנסות מהתוכנית יאפשרו להפחית את הגירעון, להוריד מסים לחברות אמריקאיות שמשחקות לפי הכללים ולסייע למשפחות קשות יום", אמר אובמה.



במסגרת התוכנית, ישונה החוק כך שפרצה המאפשרת לחברות אמריקאיות בינלאומיות להסתיר את חשיבותן של חטיבותיהן הזרות משירות המסים (IRS) באמצעות העברת רווחיהן למקלטי מס כמו איי קיימן לא תתקיים יותר. "במסגרת החוק הנוכחי, חברה משלמת פחות מסים אם היא יוצרת משרות בבנגלור שבהודו במקום ליצור משרות בבאפלו שבניו יורק", אמר אובמה, שהוסיף כי "אנחנו רוצים שהחברות שלנו יהיו הכי תחרותיות בעולם, אך הדרך לעשות זאת היא לא לתגמל אותן על העברת משרות למדינות אחרות והזרמת רווחים למקלטי מס מעבר לים".



הצעתו של אובמה, יחד עם תוכניתו של שר האוצר טימותי גייתנר לבטל הקלות מס בסך 60.1 מיליארד דולר שמאפשרות לחברות להימנע מתשלום מסים על רווחים שרשמו במדינות אחרות. כוונתו של הממשל למנוע הקלות מס בסך 43 מיליארד דולר מחברות הפועלות מעבר לים, תהווה את ההעלאה הגדולה ביותר במס החברות בארה"ב מאז 1986. לדברי בכירים המקורבים לממשל, התוכנית תעביר את נטל ההוכחה מה-IRS לחברות וליחידים במקרים שבהם חושדות רשויות המס כי חברה או אדם מסוים מסתירים נכסים בחשבונות חשאיים במקלטי מס.



החברות, מצדן, הגיבו בזעם לנוכח תוכניותיו של אובמה. "זה רע מאד. זה הולך להיות המאבק הגדול ביותר של הקהילה העסקית בארה"ב בשנתיים הקרובות", אמר קנת קיז, שתדלן מטעם חברת הלוביסטים פדרל פוליסי גרופ, המייצג בין היתר חברות כמו ג'נרל אלקטריק, אנהויזר בוש ומיקרוסופט בנושאים הקשורים למסים תאגידיים.



בכירים הקרובים לבית הלבן אמרו כי אובמה אמנם מצפה שהחברות ינסו להיאבק בהצעות, אך מאמין כי בכוחן לשים קץ לפרצות החוקיות אשר מעניקות לחברות הבינלאומיות יתרון לא הוגן על חברות הפועלות רק בשטחי ארה"ב.



ב-2004 רשמו חברות אמריקאיות הפועלות בחו"ל רווחים של יותר מ-700 מיליארד דולר, אך שילמו מסים בסך 16 מיליארד דולר בלבד - 2.3% מסך רווחיהן. תקרת המס העליונה של חברות אמריקאיות הפועלות בארה"ב בלבד, לעומת זאת, עומדת על 35%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully