וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן פרס נובל פול קרוגמן: המשכורות בארה"ב נופלות - סימן לכלכלה חולה שמנציחה את המשבר

ניו יורק טיימס

5.5.2009 / 10:22

קרוגמן: קיצוצי שכר נרחבים מובילים להגדלת החובות ולירידה נוספת בצריכה הפרטית



המשבר הכלכלי מוביל לירידות נוספות בשכר העובדים בכל רחבי ארה"ב, סימן לכך שהכלכלה האמריקאית עדיין חולה ושהמיתון עשוי להחריף - כך כתב חתן פרס נובל לכלכלה פול קרוגמן בטור שפירסם בעיתון "ניו יורק טיימס".



יותר ויותר חברות בארה"ב נאלצות כיום לקצץ בשכרם של העובדים, אם משום שמדובר במחירו של הסיוע הממשלתי שקיבלו, כמו במקרה של ענקיות הרכב, או בהסכמה עם העובדים. חברות אחרות בוחרות לכפות את קיצוצי השכר על העובדים למרות התנגדותם מאחר שהן יודעות כי העובדים לא יעיזו להתפטר כיוון שהם חוששים כי לא יצליחו למצוא עבודה אחרת בגלל המיתון.



למרות שעובדים אחדים עדיין מקבלים העלאות שכר, כתב קרוגמן, יותר ויותר חברות עורכות קיצוצי שכר. לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה של משרד העבודה האמריקאי, עלות העבודה בארה"ב עלתה ב-0.2% בלבד ברבעון הראשון של 2009 - העלייה הקטנה ביותר בעלות העבודה אי פעם. מאחר שהציפיות הן כי המשבר הכלכלי יחריף ושיעור האבטלה יעלה, כתב קרוגמן, גם השכר הממוצע צפוי לרדת השנה.



"מה רע בקיצוצי שכר? אחרי הכל, עובדים רבים מסכימים לקיצוצי שכר כדי להציל את משרותיהם. התשובה לשאלה הזאת היא אחד הפרדוקסים שמקשים על הכלכלה האמריקאית כיום", כתב קרוגמן. "חיסכון הוא תכונה חיובית, אך כשכולם מנסים לחסוך בחדות באותו זמן, התוצאה היא משבר כלכלי. הפחתת חובות וניקוי מאזנים הם דברים טובים אך כשכולם מנסים למכור נכסים ולהפחית חובות באותו זמן, התוצאה היא משבר פיננסי".



"בקרוב", כתב קרוגמן, "ניאלץ להתמודד עם פרדוקס נוסף. עובדים יכולים להציל את משרותיהם אם יסכימו לקיצוצי שכר, אך כשכל החברות מקצצות שכר באותו זמן, התוצאה היא עלייה באבטלה". אם חברה מסוימת מקצצת בשכר, כתב קרוגמן, היא יכולה להוריד מחירים ולזכות ביתרון על מתחרותיה, ובכך להימנע מפיטורים. אך כשכל החברות עושות זאת, אף אחד אינו זוכה ביתרון תחרותי והכלכלה לא מרוויחה דבר, להיפך, בעיותיה עשויות להחריף. ירידה בשכר עשויה להחמיר את קשייהם של משקי בית בארה"ב להתמודד עם תשלומי משכנתאות ולהגדיל את חובותיהם של האמריקאים, ובכך להוביל לירידה בצריכה הפרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully