וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראל: הגירעונות ב-2010-2009 יסתכמו בכ-88 מיליארד ש' והממשלה תצטרך לממן את רוב הסכום בשוק האג"ח

נועה פרייס

5.5.2009 / 11:52

לפי האנליטסים, משרד האוצר יצטרך ללוות מהציבור בארץ ובחו"ל סכום גדול, של כ-60 מיליארד שקל נטו במהלך 24 חודשים



הגירעונות בשנים 2009 ו-2010 יסתכמו בסכום אדיר של כ-88 מיליארד שקל, והממשלה תצטרך לממן את רוב הסכום הזה בשוק האג"ח המקומי, טוענים היום בהראל פיננסים.



כזכור, בנק ישראל הודיע שירכוש במהלך החודשים הקרובים אג"ח ממשלתיות בסך 20-15 מיליארד שקל, וחלק מהגירעון ימומן בחו"ל תוך שימוש בערבויות של ממשלת ארה"ב. "גם בניקוי שני רכיבים אלה, משרד האוצר עדיין יצטרך ללוות מהציבור בארץ ובחו"ל סכום גדול של כ-60 מיליארד שקל נטו במהלך 24 חודשים", טוען ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל.



אולם, הכלכלנים אומרים כי הבעיה המרכזית היא שהממשלה תצטרך (על פי הערכות משרד האוצר) לבצע קיצוץ עמוק של 14 מיליארד שקל בתקציב המדינה ל-2010, כדי שהגירעון לא יחרוג מ-5.5% תוצר.



"לראש הממשלה ולשר האוצר צפויים בשבועות הקרובים מאבקים קשים בממשלה ובכנסת להעברת הקיצוצים העמוקים בתקציב ל-2010. אם לא יצליחו בכך, הגירעון התקציבי והגיוסים המאסיביים של אג"ח ממשלתיות שיידרשו למימון הגירעון יהיו גבוהים עוד יותר, ועשויים להוביל לעלייה בפרמיית הסיכון הפיסקלית ובריבית הארוכה", לפי שראל.



בנק ישראל עשוי להפסיק את רכישות המט"ח



בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.5%, בהתאם לצפי של רוב הכלכלנים. בהודעת בנק ישראל נכתב: "פחתו הסיכויים לכניסת המשק לדיפלציה, ובתנאים הנוכחיים גברו הסיכויים לכך שהאינפלציה תתכנס לתחום היעד עד לסוף השנה". זהו שינוי משמעותי לעומת התחזית שפורסמה לאחר החלטת הריבית הקודמת, בה צפה בנק ישראל שהאינפלציה במהלך 2009 תעמוד על מינוס 0.6%.



בהראל אומרים כי "נראה שגם בנק ישראל וגם שוקי ההון שינו את הערכתם בעניין האינפלציה הצפויה". המגמה של השבועות האחרונים בשוק האג"ח הממשלתיות נמשכה, ופערי התשואה בין העקום השקלי לעקום הצמוד גדלו לכל האורך.



"ההודעה של בנק ישראל, גם אם אינה אומרת זאת בצורה מפורשת, רומזת כי לא צפויים צעדים נוספים של הרחבה מוניטרית בתקופה הקרובה", טוען שראל. בהראל מעריכים כי הצעד המשמעותי הבא שבו עשוי לנקוט בנק ישראל יהיה להפסיק את רכישות המט"ח. החלטה כזו תתקבל במידה ויהיה פיחות מהיר בשקל, או עלייה נוספת בציפיות לאינפלציה, מסכמים האנליטסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully