וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוביני לא מאמין במבחני היציבות של הבנקים: "הם הונאה, ההנחות שלהם אופטימיות מדי"

סוכנויות הידיעות

5.5.2009 / 17:14

נוריאל רוביני: "תוצאות מבחני העמידות היו יכולות להיות בשורות טובות, אם היו אמינות"



מבחני העמידות של הממשל האמריקאי לבנקים בארה"ב מתבססים על הנחות אופטימיות מדי ותוצאותיהם מניחות כי הבנקים בריאים יותר מכפי שהם באמת, פרט ההופך את הראלי הנוכחי בשוקי המניות ללא יותר מאשליה – כך כתב הכלכלן נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, שחזה את המשבר הפיננסי כבר ב-2006, במאמר מערכת שפירסם יחד עם מתיו ריצ'רדסון בעיתון "וול סטריט ג'ורנל".



"תוצאות מבחני העמידות של הבנקים, שיפורסמו בעוד כמה ימים, לא יסמנו את תחילת סופו של המשבר הפיננסי. אם נאמין להדלפות, הממצאים יקבעו כי ייתכן שלסיטי, בנק אוף אמריקה וכמה בנקים אזוריים יש כמה בעיות ושהם יזדקקו ליותר הון במקרה שהמיתון יחמיר, אך המסר הכללי יהיה שהמגזר נמצא במצב די טוב. אלה היו יכולות להיות חדשות טובות, אם הן היו אמינות", אמר רוביני, שחזר על הערכתו כי הפסדיו של מגזר הפיננסים יסתכמו ב-3.6 טריליון דולר לפני סוף המשבר וטען כי המערכת הפיננסית נמצאת בפועל במצב של חדלות פירעון.



השיטה לפיה בחן הממשל את יכולת העמידות של הבנקים, אמר רוביני, מתבססת על הנחות אופטימיות מדי. למשל, התרחיש הגרוע ביותר של הממשל לשיעור האבטלה ברבעון הראשון של 2009, 7.9%, נמוך יותר משיעור האבטלה בפועל, אשר עומד על 8.1%. התרחיש הגרוע ביותר שבוחן הממשל במסגרת בדיקות העמידות הוא עלייה בשיעור האבטלה ל-10.3% עד ל-2010, אולם לפי הקצב בו מאבד כיום שוק העבודה האמריקאי משרות, שיעור האבטלה יעלה לרמה זאת עד סוף השנה.



רוביני הציע לממשל לנקוט בשלוש דרכים כדי לשפר את יכולת העמידות של הבנקים. לדבריו, למרות הביקורות, צריך הממשל לדבוק בתוכניתו להצלת המגזר הפיננסי (PPIP), אשר במסגרתה ירכוש נכסים רעילים בסך טריליון דולר ממאזני הבנקים, מאחר שהיא כוללת שני פרטים חיוניים להתאוששות: תמחור הנכסים שאינם סחירים כיום והסרתם ממאזניהם של הבנקים. עוד אמר רוביני, כי על הממשל להפסיק להעניק הלוואות ללא תנאים לבנקים והוסיף כי על הקונגרס לאשר במהירות את החקיקה שתעניק לממשל סמכות להשתלט או לסגור מוסדות פיננסיים גדולים המצויים במצוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully