וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם ועד כזה מי צריך עובדים

דפנה פפר

5.5.2009 / 17:26

ועד עובדי הפועלים החריש שפיטרו עובדים ויצא להפגנה למען דנקנר. כוורת היועצים של שרי ממשיכה במלחמה. פישר לא יוותר ולא יתפשר. איך יורדים מהעץ הזה?

לפעמים אני תוהה עד להיכן החוצפה והחפיף הישראלים מגיעים. מסתבר שאין להם גבול. בכל פעם מוסכמה בנושא נשברת וטעם רע חדש עולה ובא. הגיבור התורן – שרלי אמזלג, מנהל סניף רמות בירושלים בבנק הפועלים ויו"ר ועד העובדים. מיה אמזלג, בתו היקרה והמוכשרת של שרלי, מנהלת את סניף בית הכרם של הפועלים. רעייתו מכהנת כמזכירת מנהל איזור ירושלים בבנק. שרלי מייצג לפיכך את עצמו ואת משפחתו הרחבה.

לפני כ 6 שנים פוטרו בבנק 900 עובדים – "קולו של הוועד לא נשמע כשהמפוטרים היו זקוקים לו", מציין לואי רוט יו"ר הוועד המיתולוגי של בנק לאומי. הנה דווקא עכשיו, למען דנקנר, יצאו עובדי הפועלים להפגנה. הנימוק להפגנה – דנקנר והוועד הגיעו להבנות שלא יפוטרו עובדים. הבוקר, באופן לא שגרתי, הגיב המנכ"ל (עדיין) צבי זיו במכתב לעובדי הבנק לפיו, כלל לא היו מתוכננים פיטורי עובדים. בעקבות מכתבו של זיו כל הסיפור נראה מוזר בלשון המעטה.

בעקבות ההפגנה עולות מספר שאלות: האם "ההבנה" דווחה לדירקטוריון הבנק כמקובל? או לאחת מוועדותיו? לפיקוח בבנק ישראל? הרי דנקנר לקח בשם הבנק התחייבות לא קטנה – לא לפטר עובדים וזהו סעיף מרכזי בתקציב הבנק. או אולי בעצם להאמין לזיו והכל היה סוג של תיאטרון אבסורד.

בכך לא סיימנו. 500 עובדי הבנק יצאו לשביתת דה לוקס – יום חופש על חשבון הבנק במקום לעבוד, הסעה חינם, מי שהיה צמא או רעב סביר להניח שקיבל סנדוויץ' ושתייה על חשבון הוועד. ממש התאגדות ספונטנית למען דנקנר כולל יום גיבוש בירושלים. נוגע ללב. אמזלג וחבריו לא מבינים שעצם השביתה לא סייעה לבנק או לדנקנר ואריסון, להפך. הוועד "האמיץ" יצא בשן ועין מהפגנת "הנאמנות" ואיש בבנק ישראל לא סופר אותם. סתם סוג של בדיחה תפלה ביום שרב מוכה אבק.

שרי כבר תשלם

עוד הוועד מפגין וחברת מעלות הורידה את הדירוג לקבוצת אריסון. הורדת דירוג משמעותית שכן על הקבוצה להחליט בין פירעון מוקדם של אג"ח או העלאת ריבית. מדובר, למי ששכח, בסכום של מיליארד שקל. סביר להניח שאריסון תבקש לשמור על נזילות ותשלם יותר ריבית.

הנימוק המרכזי של מעלות להורדת הריבית – "מינוף הפיננסים של קבוצת אריסון נשען על קבלת דיבידנדים מהבנק שסביר שלא יתקבלו בשנתיים הקרובות". משהו שמזכיר ברמז את חששותיו של בנק ישראל.

מצעד חוות הדעת והסטייל

בימים האחרונים קראנו חוות דעת ומאמרים שתקפו, כצפוי, את בנק ישראל. פרוקצ'יה ואחריו עו"ד יוסי כהן ונוספים. תחת הכותרת – "התערבות מיותרת ומזיקה" – כתב עו"ד יוסי כהן : "להטו של המפקח על הבנקים לתקוף את המינוי ואת יו"ר הבנק באמצעי התקשורת, תוך שהוא מדלג על נהלים סטטאטורים מפורשים, מחייב דווקא את בדיקת כשרותו של המפקח לתפקידו ועריכת בדק בית יסודי בבנק ישראל ולאו דווקא את הדחת יו"ר הפועלים". קראתי פעמיים, פעם להבין ופעם להאמין.

עו"ד כהן, איש מקצוע מכובד התייחס לדיני חברות, בנקאות וניירות ערך במאמרו. כיוון שאני מעריכה את עו"ד הנכבד הנה לו תזכורת קטנטנה: הבנק מחק מיליארדים מהשקעות סאב פריים כושלות והמפקח הכריחו למכרן וחסך לבנק הפסד אדיר נוסף. הבנק החליף את בכיריו (שלמה נחמה, צבי זיו, ברי בן זאב, בר און, רוזן ועוד רבים) בקצב מעורר דאגה ובמהירות חשודה. הבנק טרח להבהיר לדירקטור פרופ' אמיר ברנע, איש מקצוע מעולה, שאינו רצוי. הבנק העניק אשראי להשקעות כושלות מבוקרשט ועד מולדובה.

הבנק, עו"ד כהן נכבדי, רצה לקנות בנקים ברוסיה ובאוקראינה והפיקוח, למזלה של אריסון, לא אישר זאת ומנע הפסד ענק נוסף. בקיצור עו"ד כהן המפקח הוא המן הרשע ודנקנר הוא מרדכי היהודי. גם שרלי חושב כמוך עו"ד כהן כך ששניכם במועדון מעריצי דנקנר.

לעומת כהן צאו וראו את הסטייל של עו"ד פנחס רובין, יועצה המשפטי של אריסון. באותו עיתון ובאותו היום בו פרסם כהן את הגיגיו, אמר רובין שמערכת הבנקאות הישראלית איתנה והוא כמובן לא התייחס לסיפור הפועלים. רובין הבין מזמן את הנזק, שייגרם לאריסון בסכסוך המתוקשר עם פישר והוא מנסה להגיע לפשרה מכובדת. בפרונט הוא משאיר את עו"ד רמי כספי, שמתמחה במיני מאפים ושקשוקות, רובין עצמו מתווך בשקט ובמקצועיות.

רובין, שאמון על כבוד לרגולטור, מנסה לחלץ גם את כבודה הפגוע של אריסון. חובה להבין שאריסון נפגעה קשות מהטלת דופי פומבית ביכולת ניהולה. היא ספגה ביקורת לעגנית מיותרת בשנותיה בישראל. אריסון השקיעה כסף פרטי בבנק וגם אם מנהליה לא הצליחו היא עצמה אינה זכאית ללעג משולח רסן.

במקום לקיים שיחות בונות אמון עם פישר, אריסון נדחקה לפינה. בעניין הזה גם פישר לא נקי כפיים. ייתכן כי בגלל שאריסון מוקפת יועצי אחיתופל (להוציא רובין) שבמקום להרגיע - מחממים, מומלץ לנגיד לנסות בנעימות, תוך הבטחת עצמאותה ובעלותה של אריסון על הבנק, לנסות שוב להגיע עמה להבנות. אולי עכשיו שרי תפתיע לטובה. הרי דנקנר הוא רק קולב לרצונה לבטא עצמאות בהחלטותיה.

פישר לא יוותר

כל המערכת השלטונית והפיננסית יודעת חד משמעית שפישר לא יוותר לדנקנר ולקינן. עכשיו גם פישר נקלע לפינה בגלל ההתקפות על בנק ישראל. בדיוק המצב שעו"ד רובין ביקש להימנע ממנו. פישר לא מוכן שרפובליקת בננות בנוסח ישראלי (לוביסטים, עיתונאים מטעם, יחצני"ם, מומחים) תשתלט על בנק ישראל – דנקנר וקינן לא יישארו בבנק ומבחינתו זה ייהרג ובל יעבור.

השאלה היחידה שנותרה האם אריסון תשלח לחופשי את דנקנר וקינן והמאבק ירד מהכותרות. הנגיד לא יעגל פינות ולא יירתע מחוות דעת בוטות ככל שיהיו. אריסון פגועה ומרגישה שכבודה נרמס. חייבת להימצא נקודת מפגש להבנה. "להיות ראשון זה מחייב" במיוחד שמדובר ברכושה של שרי.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים – אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully