וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריאב: יש לחץ קבוע של המערכת הפוליטית להגדיל תקציבים - לכן קיימים היעדים הפיסקאלים בתקציב

מוטי בסוק

5.5.2009 / 18:02

ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל בכנס ה-IMF: נטל המס בישראל נמוך מהנטל בעולם



"לכל שר יש את האג'נדה שלו, הוא נחוש לממש אותה וזה מקשה על האוצר. יש לחץ קבוע מצד המערכת הפוליטית על האוצר להגדיל את ההוצאות. לכן קיימים היעדים הפיסקאלים בתקציב. לכן יש כללים מוגדרים מראש לביצוע צד ההוצאה בתקציב". כך אמר היום מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, בכנס קרן המטבע הבינלאומית (ה-IMF) שנערך בירושלים.



לדברי מנכ"ל האוצר, לעיתים נדמה כי שר האוצר נלחם נגד כל העולם, וכי כשהאוצר ממציא "נשק" חדש הצד השני ממציא תשובה ולהפך. הכללים הפיסקאלים שנקבעו עם השנים, חשובים לשמירת האיזון. לדבריו, החברה הישראלית הטרוגנית מאוד, ולכל מרכיב שלה דרישות תקציביות שונות. גם ריבוי המפלגות בישראל, אי היציבות הפוליטית, המצב הביטחוני וגלי העלייה מקשים על קביעת מדיניות כלכלית. ולמרות כל הקשיים, ישראל רשמה הישגים כלכליים חשובים במהלך השנים. אחד ההישגים החשובים הוא המודעות הגוברת לחשיבות המשמעת הפיסקאלית בממשלה ובכנסת. וכן, ההכרה של ממשלות ישראל השונות והכנסות האחרונות בחשיבות הרבה של הקטנת יחס החוב תוצר הגבוה.



ד"ר אלדד שידלובסקי, ראש אגף כלכלה באוצר, ציין כי לעיתים, בשל לחצים פוליטיים ובעיות תקציב, הממשלה דוחה ביצוע פרויקטים חשובים. הוא העריך כי בעוד כעשר שנים ישראל תצטרך להתמודד, כמו אירופה היום, עם בעיית הזדקנות האוכלוסיה. להערכתו, ישראל תצליח להדביק את יעד מאסטריכט, יחס חוב תוצר של 60%, רק בסוף העשור השני של המאה.



ד"ר קרנית פלוג, ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל, ציינה כי נטל המס בישראל, 35.2% אחוזי תוצר, נמוך בהשוואה לעולם, 37.1% הוא ממוצע מדינות ה-OECD, ו-38.8% הוא ממוצע 27 מדינות האיחוד האירופי. גודל הממשלה בישראל, היחס בין הוצאות הממשלה לתוצר, 45.3%, הוא באותו סדר גודל כמו במדינות ה-OECD וכמו במדינות האיחוד האירופי, 43.9% ו-46.2% בהתאמה.



פלוג ציינה כי יעד חוב תוצר המקובל באיחוד האירופי, מקסימום 60%, צריך להיות יעד ביניים עבור ישראל. כלומר לאחר השגתו, במחצית השנייה של העשור הבא, יהיה צורך לחתור ליעד נמוך יותר, כמקובל ברוב מדינות העולם המפותחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully