וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תדהמה בממשלה: איחור נוסף של 9 חודשים בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים

אבי בר-אלי

5.5.2009 / 18:13

רק שנה חלפה מאז סיכמו סיטי-פס והמדינה על דחייה של 19 חודשים בפרויקט; המשמעות: סיום הפרויקט רק במאי 2011



זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, קבוצת סיטי-פס, הודיעה למדינה כי היא צופה פיגור נוסף של 9 חודשים במועד השלמת הפרויקט, כך נודע ל-TheMarker. זאת, נוסף על דחייה של 19 חודשים עליה סיכמו המדינה והצדדים רק בחודש יוני אשתקד. מועד השלמת הפרויקט צפוי לפיכך להידחות לחודש מאי 2011. סיטי-פס צפויה לדרוש מן המדינה פיצוי בגין האיחור הנוסף, ואולם גורמים בענף התחבורה הגדירו אתמול את המהלך כ"חוצפה". זאת, מאחר ובאופן אבסורדי, הגיעו הצדדים לסיכום על המועד החדש לסיום הפרויקט רק לפני שנה, ומאז המשיכה סיטי-פס בעבודות לביצועו.



לפני חודשיים נחשף ב-TheMarker כי בין העירייה לסיטי-פס פרצה מחלוקת לאחר שהעירייה הודיעה כי סירבה להעמיד לידי הזכיינית את ההיתרים הבאים הדרושים להתחלת העבודה בצמתים המרכזיים של ירושלים – וזאת עד שתציג תוכניות עבודה מוסדרות וראויות לעבודה הכרוכה בחסימת עורקי תנועה מהותיים. גורמים בממשלה טענו כי סיטי-פס אינה עומדת כבר היום בהיקפי העבודות להם התחייבה – ומפגרת בלוחות הזמנים במקטעים שכבר קיבלה לידיה.



במקביל, ניהלו המדינה וסיטי-פס הליך בוררות בסוגיית כיול מסילות הרכבת (Track Tolerance), אשר לא עמד בתנאי הזיכיון להם התחייבה סיטי-פס. בהליך הבוררות, אותו ניהלו עו"ד רם כספי והשופט בדימוס בועז אוקון, סוכם לפני חודש בלבד כי המדינה תמחק את דרישותיה כלפי סיטי-פס, תמורת ויתורה על תביעות נגדיות עתידיות והאצת העבודות בפרויקט. ואולם כעת, שבה סיטי-פס לטעון לפיגור בלוחות הזמנים של הפרויקט – אשר דרישת פיצוי תונח בצדם.



באוקטובר 2007 חשף TheMarker כי פרויקט הרכבת הקלה בעיר נקלע לקשיים וכי האיחור בהשלמתו יסתכם ביותר משנה. בין המדינה, העירייה והזכיינית נוהל משך שנה משא ומתן הפכפך, שבסיומו ויתרה הזכיינית על תביעות עתידיות מהמדינה תמורת פיצוי בסך כ-150 מיליון שקל. במסגרת זו סוכם כי השלמת הפרויקט תידחה מ-15 בפברואר 2009, והוא יימסר למזמינים רק לקראת סוף 2010.



פרויקט מערכת ההסעה ההמונית בירושלים כולל 8 קווים, מהם הוצא למכרז הקו הראשון שאורכו 13.8 ק"מ, המתחיל בפסגת זאב, עובר דרך רחוב יפו עד הר הרצל. מדובר בפרויקט B.O.T, כאשר הזכיינית היא המקימה את הפרויקט – ומקבלת מן המדינה את הזיכיון להפעלת הקו ולגביית תשלום מהמשתמשים בו לתקופה של כ-30 שנה. עלות הקמת הפרויקט מוערכת ב-2.4 מיליארד שקל, כאשר המדינה משתתפת במימון באמצעות מענק הקמה בסך 1.4 מיליארד שקל.



ב-2002 זכתה קבוצת סיטי-פס במכרז להקמת הקו הראשון (הקו האדום) לאחר שגברה על קבוצת פסים – בהובלת אפריקה ישראל וסימנס הגרמנית. זכיינית סיטי-פס מורכבת משותפות: אשטרום (27.5%), הראל (20%), אלסטום (20%), פולאר השקעות (17.5%), קרן תשתיות ישראל (10%) וואוליה (5%).



מקבוצת סיטי-פס נמסר בתגובה: "לצערנו במהלך שנת 2008 ועד היום נכפו על הפרויקט עיכובים ממושכים בשל גורמים חיצוניים שונים ובהם חפירות ארכיאולוגיות, היתרי עבודה שלא ניתנו בזמן ועוד. לאור זאת, נאלצה החברה לפנות ליחידת המהנדס בבקשה לאשר את דחיית סיום הפרויקט במספר חודשים. במידה והמדינה תאפשר זאת, ייתכן וניתן יהיה לקצר את משך העיכוב בצורה משמעותית".



במדינה אישרו את דבר הפנייה ומסרו כי משמעויותיה נלמדות. "להערכת הגורמים המקצועיים במדינה, אין סיבה לחריגה בלוחות הזמנים. אנו נגיב ונתנהל מול הזכיין בהתאם", נמסר ממשרד האוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully