וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דני דנקנר מנסה לגייס לצדו את היו"ר החדש של ועדת הכלכלה אופיר אקוניס

מאת צבי זרחיה

6.5.2009 / 7:10

מקורבים לבכירים בבנק הפועלים מבקשים להפגיש את דנקנר גם עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ישתתף הבוקר בדיון של ועדת הכספים, ויישאל על צעדיו להדחת דנקנר



>> בנק הפועלים מפעיל לחצים על ועדות הכלכלה והכספים בכנסת, כדי לגרום לח"כים להתנגד לתביעתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, להדיח את יו"ר הבנק דני דנקנר.

ל-TheMarker נודע כי דנקנר עצמו טילפן שלשום אל היו"ר החדש של ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), בבקשה להיפגש עמו. שיחת הטלפון של דנקנר הגיעה שעות אחדות לאחר שהוועדה המסדרת בכנסת החליטה להעביר לוועדת הכלכלה את פנייתו של ח"כ דני דנון (ליכוד) לדון בדרישת הנגיד להדחת דנקנר.



בשיחה עם אקוניס ביקש דנקנר להביע את עמדתו בנוגע לדרישת פישר להדיחו מהתפקיד, וככל הנראה לגייס את תמיכתם של אקוניס וחברי הוועדה נגד עמדה זו. אקוניס אמר אתמול כי לפי שעה לא גיבש את עמדתו בעניין וכי עד כה גם לא נפגש עם דנקנר.



אתמול, לאחר שנבחר רשמית לתפקיד, טילפן אקוניס למפקח על הבנקים רוני חזקיהו וביקש לברר את עמדתו בעניין ההדחה. זאת לקראת כינוס ועדת הכלכלה ביום שני הקרוב, לדיון בדרישת בנק ישראל. לישיבה יזומנו גם הנגיד פישר ויו"ר בנק הפועלים דנקנר.



לחצים גם על ועדת הכספים



בנק הפועלים אינו מסתפק בוועדת הכלכלה, ומפעיל לחצים גם על ועדת הכספים. כפי שנחשף שלשום ב-TheMarker, שליחים מטעם בכירים בבנק פנו ליו"ר החדש של ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בבקשה לתאם פגישה בינו לבין דנקנר. לפי שעה נמנע גפני מלהיפגש עם דנקנר.



גפני הודיע אתמול כי קיבל פנייה מנגיד בנק ישראל ומהמפקח על הבנקים, שלא לכנס עד ליום שני את ועדת הכספים לדיון בעניין הדרישה להדחת דנקנר, אז אמור בנק הפועלים למסור את תשובותיו לבנק ישראל. לאור זאת, ועדת הכספים תכונס ביום רביעי הבא, ותדון בהתפתחויות בפרשה.



בבדיקה משפטית שערך גפני התברר כי ועדת הכלכלה היא אמנם זו שעוסקת בתחום של עמלות הבנקים, אך לפי תקנון הכנסת גם ועדת הכספים מוסמכת לטפל בנושאים בנקאיים.



בכנסת טוענים כי מקורבים לדנקנר ולבכירים בבנק פונים לח"כים נוספים בבקשה להציג את עמדתם. הפניות נעשות באופן ישיר, ולא באמצעות הלוביסטים ממשרד הלובינג פוליסי, שמעסיק הבנק דרך קבע. בכנסת מעריכים כי לא מן הנמנע שהבנק יפנה אל חברי ועדות הכנסת גם באמצעות הלוביסטים, כדי לרכך את עמדתם.



שניים מחברי ועדת הכספים הם ח"כים ממפלגת העבודה (שלי יחימוביץ ודניאל בן סימון), אשר לה חובות של כ-120 מיליון שקל, רובם לבנק הפועלים. יחימוביץ התבטאה בעבר בעד יישום המלצת הנגיד בפרשת דנקנר, ובכנסת מעריכים כי תדבוק בעמדתה זו.



"לומדים את הנושא"



שתי הוועדות פותחות איפוא את דיוניהן עם תפוח אדמה לוהט המתגלגל לפתחן. הח"כים ייאלצו להחליט אם הם מתייצבים לצד בנק ישראל ומעניקים גיבוי לנגיד, או נכנעים ללחצים של בנק הפועלים כדי לתת כתף ליו"ר דנקנר. בינתיים נמנעים מרבית הח"כים מלהביע את עמדתם, בטענה כי לא למדו את העניין לעומק.



ח"כ דני דנון (ליכוד), שתבע מאריסון להדיח את דנקנר בתוך עשרה ימים וכן היה הח"כ הראשון שדרש לדון בכנסת בפרשת ההדחה, הודיע כי אינו מתכוון לוותר בעניין. הוא יופיע הבוקר בישיבתה של ועדת הכספים, וידרוש מפישר תשובות ברורות בסוגיית ההדחה.



ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), המיועד להתמנות ליו"ר ועדת הכלכלה בנובמבר 2010, אמר כי עדיין לא למד את הפרשה. "הדחת יושב ראש של בנק היא מהלך מרחיק לכת לא פחות מאי-היענות לבקשת בנק ישראל", אמר, אך הדגיש כי הוא מעריך מאוד את פישר.



ח"כ ישראל חסון (קדימה) אמר כי הוא אינו בקיא בפרטים, וכי הוא מעוניין לקבל מידע משני הצדדים. גם ח"כ מנחם מוזס (יהדות התורה) עדיין לא גיבש עמדה בעניין.



לעומתם, ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) נקט עמדה ברורה יותר. "אני לא מכיר את כל הנתונים, אבל איני מסכים עם פישר", אמר. "לדעתי, לא צריך להתערב בהחלטות של דירקטוריון בנק הפועלים".



מנגד, הביע ח"כ אמנון כהן (ש"ס) את תמיכתו בעמדת הנגיד. "בנק הפועלים נדרש לכבד את עמדת הנגיד", אמר. "אם הנגיד מתערב בסוגיה חשובה כזו באחד הבנקים, צריך ליישם את עמדתו, כי אין לו אינטרס אישי. הנגיד פועל לטובת המשק ויציבות הבנק". כהן הוא חבר כנסת ותיק, שבקדנציה הקודמת לא נרתע מלהיאבק בבנקים, בהגישו את הצעת החוק לצמצום מספר העמלות הבנקאיות.



ח"כ חיים כץ (ליכוד) וח"כ יצחק וקנין (ש"ס) הביעו גם הם תמיכה בפישר. "בכל מדינה מתוקנת די היה ברמז של הנגיד ושל המפקח על הבנקים כדי שהדירקטוריון ידיח את היו"ר", אמר כץ. וקנין הוסיף כי "מרגע שהנגיד הודיע על רצונו להדיח את יו"ר הבנק, יש להיענות לדרישתו. מדובר בבנק הגדול בישראל. קורים דברים מדאיגים, וצריך ליישם את עמדת הנגיד, אחרת אנו עלולים למצוא עצמנו בבור ללא תחתית, ואז הנזק למדינה ולחוסכים יהיה גדול".



ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) מתח ביקורת על הפגנת התמיכה באריסון ובדנקנר, שערכו שלשום עובדי בנק הפועלים. לדבריו, "עובדי הבנק אינם להקת מעודדות".



המבחן של הח"כים



התייצבות הח"כים לצד הנגיד או לצד דנקנר היא אקט בעל משמעות הצהרתית בלבד וללא כל השלכות מעשיות, שכן לוועדות הכלכלה והכספים אין כל סמכות להדיח יו"ר בנק. עם זאת, לעמדתם של חברי הוועדות חשיבות עצומה בנוגע למידת השפעתן במשך כהונתן.



למעשה, זהו מבחן מעשי ראשון ל-13 חברי הוועדה: אם ייכנעו לבעלת הבנק שרי אריסון, המסר שיעלה מכך הוא שהח"כים נמצאים בידיהם של הבנקים, והדבר ישפיע על יוזמות החקיקה הפרטיות הרבות בעניין העמלות הבנקאיות. בכנסת האחרונה מילאה ועדת הכלכלה תפקיד מכריע בצמצום עמלות הבנקים. אם בנק הפועלים יצליח לכופף כעת את הח"כים בפרשת הדחתו של דנקר, סביר להניח שהבנקים יצליחו להדוף בהמשך גם את מרבית הצעות החוק הפרטיות בענייניהם שיוגשו לוועדה.



זאת ועוד, צידוד בעמדה של בנק הפועלים יעביר מסר גם לגופים עסקיים נוספים שענייניהם נדונים בוועדה, בהם חברות הטלוויזיה המסחרית, הסלולר, התשתיות והתחבורה. גופים אלה יבינו שהח"כים "לחיצים", וכי אפשר לגרום להם לטרפד ולרכך רפורמות במשק המוגשות על ידי משרד האוצר במסגרת חוק ההסדרים או בחקיקה רגילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully