וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'וני ווקר יוצא למלחמה

מירב ארלוזורוב

6.5.2009 / 7:10



>> ג'וני ווקר אמור אמנם להיות ג'נטלמן נהנתן, עם צילינדר, מקל הליכה וטוקסידו אדום, אך בימים אלה הוא עסוק במלחמה - על שיעור המס המוטל על בקבוקי הוויסקי בישראל והשפעתו על הכנסות המדינה ממסים ועל צריכת האלכוהול בישראל.

כדי להבין את עוצמת המלחמה, צריך להביט בשני נתונים שפירסמה רשות המסים. האחד נוגע לשיעור הכמותי של משקאות חריפים (לא כולל יין) שנמכרים בישראל. לפי נתוני 2007, 50% מהאלכוהול שנמכר בישראל מקורו ביבוא, 35% בייצור מקומי, ורק 15% נמכרים בחנויות הדיוטי-פרי בנתב"ג.



התמונה של מכירות האלכוהול בישראל משתנה כשעוברים לדבר על מכירות לפי הכנסות - דהיינו בכסף, להבדיל מליטרים. אז מתברר כי חלקו של הייצור המקומי יורד ל-16%, שיעורו של היבוא יורד ל-44%, ואילו חלקן של חנויות הדיוטי-פרי צומח ל-40%. הדיוטי-פרי, מתברר, מוכר רק 15% מבקבוקי האלכוהול בישראל, אך נהנה מ-40% מההכנסות.



הסיבה לכך היא הגנת המס האדירה שממנה נהנות חנויות הדיוטי-פרי. הגנת המס במשקאות חריפים (לא כולל יין) מגיעה ל-45%-120% ממחיר הבקבוק. 45% מס מוטלים על בקבוקי האלכוהול הזול, ושיעור המס מטפס עד ל-120% בבקבוקי האלכוהול היקר. מטבע הדברים, הדיוטי-פרי מתרכז בנתח האלכוהול היקר - למשל מותגים יקרים של ויסקי או קוניאק - ונהנה בו מיתרון יחסי של 120% במחיר לעומת כל יבואן אחר בישראל.



לפיכך, אין פלא שנתח השוק הכמותי הקטן של הדיוטי-פרי נהפך לנתח שוק גדול בהכנסות ממכירת אלכוהול בישראל. אין פלא גם שהדיוטי פרי מחזיק בנתח של 50% ממכירת הוויסקי בישראל. כשמחיר לבקבוק נע בין 130 שקל לבקבוק ג'וני ווקר ל-1,300 שקל לבקבוק קוניאק מדרגת XO, ברור שצרכן שיכול להרשות לעצמו יעדיף לקנות את הבקבוקים היקרים בדיוטי פרי - במחצית המחיר.



באחרונה התעורר משרד האוצר והחליט לשנות את מבנה המס המוטל על בקבוקי אלכוהול. לפי הצעת האוצר, לא יושת עוד מיסוי משתנה של 45%-120%, לפי מחיר הבקבוק, אלא מיסוי אחיד בשקלים על כל בקבוקי האלכוהול (לפי שיעור הכוהל במשקה).



המשמעות היא שמעתה שיעור המס המוטל על בקבוק וויסקי יקר ועל בקבוק וודקה פשוט יהיה זהה - וכתוצאה מכך מחיר הוודקה הזולה יעלה, ואילו מחיר הוויסקי היקר יירד. מבחינת הדיוטי-פרי, הגנת המס על מוצרי האלכוהול היקרים תופחת באופן משמעותי, ועמה היתרון העסקי היחסי שלו.



אין לתמוה, לפיכך, שהדיוטי-פרי יצא למלחמה נגד השינוי המוצע, תוך שהוא מזהיר שהדבר יביא להגדלת היקף הצריכה של אלכוהול בישראל. בדיוטי-פרי טוענים כי ההוזלה הדרמטית של האלכוהול היקר בישראל תביא להגברת הצריכה של אלכוהול זה. את הטענה כי מרבית האלכוהול הנצרך בישראל דווקא יתייקר ( 60% מהאלכוהול הנצרך בישראל מוגזר זול, ומחיר בקבוק וודקה הוא עד 20 שקל), מבטלים בדיוטי פרי בטענה כי "הוודקה תתייקר בשקלים בודדים, ואילו הוויסקי יוזל בעשרות ובמאות שקלים".



המדינה אדישה להבדל בין צריכת וויסקי לצריכת וודקה - גם זה וגם זה מזיקים לבריאות וגורמים לתאונות דרכים, אם נוהגים בהשפעתם. קשה, אם כך, להבין מדוע צעד שמייקר את המיסוי המוטל על מרבית האלכוהול הנצרך כיום בישראל (האלכוהול הזול), גם אם בשיעור מתון, אמור להביא לגידול בצריכת האלכוהול. מה שקשה עוד יותר להבין הוא מדוע בכלל מספקת המדינה הגנת מס מרחיקת לכת כל כך למי שידם משגת לטוס לחו"ל.



המדינה מעריכה את היקף הפטורים ממס בדיוטי-פרי בקרוב למיליארד שקל. בדיוטי-פרי טוענים כי מדובר ב-500-600 מיליון שקל בלבד. גם 500 מיליון שקל בשנה הם פטור ממס ומיותר, במיוחד כשהוא מוצע אך ורק לאוכלוסייה העשירה יותר בישראל - ככל שאדם טס לחו"ל מספר רב יותר של פעמים בשנה, כך הוא נהנה יותר מהפטור ממס שמציע הדיוטי-פרי. אין ספק כי זהו פטור ממס העומד בניגוד גמור למדיניות של מדינת הרווחה, והגיע הזמן שהוא יחוסל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully