וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים בפורנוגרפיה של העיצוב

מאת שני שילה

6.5.2009 / 7:10

מגזין העיצוב האיטלקי "דומוס", שנוסד לפני 80 שנה ומופץ בכל העולם, ייצא מהשבוע גם בגרסה בעברית. לרגל האירוע מנתחת נשיאת המגזין, מריה ג'ובנה מזוקי, את השפעת המיתון על התחום ומסבירה למה היופי יציל את העולם



>> אין אדריכל או מעצב שתיכנן דירה למגורים או בית פרטי ולא נתקל בלקוחות חמושים במגזינים, שמצביעים על תצלום ומבקשים "בדיוק כזה".

מסיבה זו - וגם קצת בגלל תחושת עליונות מקצועית - אוהבים אדריכלים ומעצבים לכנות את רוב המגזינים בתחום "פורנוגרפיה של עיצוב". מעטים המגזינים, בישראל ובעולם, שמצליחים לנהל דיון מעניין ורחב יותר מרמת התצלומים היפים של הווילה האחרונה של היפים והעשירים. אחד מהמגזינים האלה הוא "דומוס" האיטלקי, שהשבוע "עושה עלייה" ויחל להתפרסם בישראל בגרסה עברית. אולי זו ההילה האירופית-איטלקית או אולי זה הניסיון רב השנים, אבל המגזין הצליח למצב את עצמו כאחד המשפיעים והנקראים על ידי אנשי מקצוע ומי שמחשיבים עצמם כאניני עיצוב.



"דומוס" נוסד לפני 80 שנה על ידי הארכיטקט האיטלקי ג'יו פונטי בשיתוף עם העיתונאי ג'יאני מזוקי. כיום, הנשיאה של המגזין היא ד"ר מריה ג'ובנה מזוקי, נכדתו של ג'יאני. את המגזין עורך איש מקצוע מתחום האדריכלות או העיצוב והעורך הנוכחי הוא המעצב ואדריכל האיטלקי פלאביו אלבנסה.



אי אפשר להתעלם מהעיצוב הירוק



מזוקי הגיעה לישראל לרגל השקת הגרסה העברית של "דומוס", שתיערך מחר במסגרת אירועי "אות העיצוב 2009" בוועידת ישראל לאדריכלות ולעיצוב. המגזין יוצא במקביל באיטלקית ובאנגלית, והגרסה הישראלית תצטרף בין השאר לגרסה בערבית המופצת בערב הסעודית ב-40 אלף עותקים.



"מאז שנות ה-70 המהדורה שלנו באנגלית ובאיטלקית הופצה בכל העולם והגיעה ל-82 מדינות", מספרת מזוקי. "המטרה שלנו היתה שיהיה מגזין דומה בכל מקום. אבל הצמיחה והגדילה של מדינות כמו רוסיה וסין, שבהן השפה היא מחסום, הביא אותנו למצוא שם מוציאים לאור של מהדורות מקומיות".



המשבר משפיע על העיתונות הכתובה, אבל מזוקי מאמינה שהשפעתו על המגזין תהיה מוגבלת. "אני מאמינה שאם נשכיל לשלב את התחומים שאנחנו מסקרים ולשמור על תמהיל מוצלח ושימוש נכון במדיות חדשות, נצליח לא רק לשמר ולהגדיל את מספר הקוראים אלא גם להשיק מותגים חדשים בזמן המשבר".



איך משפיע המשבר על תעשיית העיצוב?



"המשבר יכריח את הצרכנים להיות יותר מודעים להשפעות של הבחירות שלהם ולהיות יותר מודעים לסביבה. קיימת (עיצוב ירוק) תהפוך לסוגיה עיצובית בלתי ניתנת להתעלמות. תעשיית העיצוב תצטרך להציע פרויקטים ומוצרים שמתייחסים לא רק לאסתטיקה החדשה, אלא גם כאלה שהם זולים יותר, ניתנים למחזור ועונים לא רק על צרכים של סמלי סטטוס. אלה מוצרים יותר מורכבים מבחינה טכנולוגית. השפעה נוספת תהיה החלפה של היוקרה המסורתית באקסקלוסיוויות".



איך מצליחים לחדש ולעניין קהל שכבר נהפך שבע מעודף מגזינים בתחום העיצוב?



"'דומוס' תמיד עסק באדריכלות, עיצוב ואמנות. אני מאמינה שהשילוב הזה, היכולת הזו להראות את התלות הבין-דיסציפלינרית עוזרת מאוד לשמור על העניין של הקוראים ברמת גבוהה".



יש טענות שהפריחה בעיצוב מביאה אותנו לנקודה של over design. האם אנחנו מתקרבים להכריז על "מות העיצוב"?



"עיצוב הוא עניין של איכות ולא של כמות. כשיש עיצוב טוב, הביטוי 'עודף עיצוב' הופך לחסר משמעות. כשהשוק העולמי נמצא ברוויה, חברות כבר לא מבקשות רק עיצוב פונקציונלי, ובמקום זה פונות למעצבים כדי ליצור עיצוב בעל זהות ייחודית.



"בשנים האחרונות השפה האסתטית של מוצרים היתה עשירה ומתוחכמת, בעוד שבעתיד נחזה בעיצוב 'טהור ונקי', אפילו מינימליסטי. 'פחות הוא יותר' כפי שאמר האדריכל מיז ואן דר רוהה. עיצוב משמעותו מוצר - תמיד נזדקק ליותר ויותר מוצרים, בעיקר בעתות משבר".



האם אפשר להכניס תכנים אמיתיים לעיצוב, או שנושאים כמו העיצוב בר הקיימא הם עוד טרנד שלבסוף נשאר שטחי?



"לעיצוב תמיד יש תוכן כשהמעצב מבטא בפרויקט את היחסים בין אנשים, אובייקטים, חלל וטכנולוגיה. מערכת היחסים יכולה לעבוד או לא. היא יכולה להיות מוצלחת וכמו כן רעה ולא נעימה. לרוב אנשים אוהבים דברים יפים ופונקציונליים ומבקשים ממעצבים לעזור להם להביא גם יופי למערכות היחסים שלהם. עיצוב בר קיימא הוא הצהרה לא מספיק ברורה. הרעיון הנכון הוא עיצוב של עולם בר קיימא שמורכב ממוצרים, חלל וטכנולוגיה בני קיימא".



מה יותר מרכזי מבחינתך, חשיפה של פרויקטים אדריכליים נוצצים או קידום של פרויקטים שעוסקים בפערים ובנושאים חברתיים ופוליטיים?



"השילוב הנכון בין שתי הקיצוניות הללו הוא הכרחי. נכון שמצד אחד אפשר לטעון ש'היופי יציל את העולם', אך מצד שני פרויקטים שמשרתים פיתוח וקדמה במדינות מתפתחות הם בעלי חשיבות רבה".



קיבלת לידיך את נשיאות המגזין כירושה עם הרבה מורשת לצדה. איך אפשר לשמור על המסורת ולא לקפוא על השמרים?



"אני מרגישה שעלי לאפשר למגזין להשתנות באופן תדיר, אבל עם כבוד למסורת. המשימה שלי היא לבחור עורכים טובים וצוות איכותי, יצירתי, עם ראש פתוח וחושים מחודדים לאסתטיקה. צוות שמסוגל לאתר את הטרנדים המשמעותיים ומחובר למתרחש ברחבי העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully