וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי נאבק נגד קרנות השקעה פרטיות שמנסות להשתלט על בנקים

ניו יורק טיימס

6.5.2009 / 9:14

החוק בארה"ב אוסר על קרנות פרטיות לשלוט בבנקים, אולם הקרנות מפעילות שדולות לשנות אותו



נפילתו של מגזר הפיננסים במשבר פתחה לקרנות השקעה פרטיות (private equity) חלון הזדמנות לרכוש בנקים בזול, אולם הבנק הפדרלי אוסר על קרנות אלו להחזיק בנתח שליטה בבנקים. כך, לדוגמה, הורשה המיליארדר ג'יי. כריסטופר פלאוארס, לרכוש את הבנק הארצי הקטן פירסט נשונל בנק אוף קיינסוויל, אולם נאסר עליו להשקיע בו מכספי קרן ההשקעות שלו.



ממשל אובמה מעודד משקיעים פרטיים להשקיע בבנקים, אולם הבנק הפדרלי נאבק עתה נגד שדולה רבת עוצמה של משקיעי קרנות פרטיות המעוניינים בשינוי הרגולציה, כך שיותר לקרנות פרטיות להחזיק נתחי שליטה בבנקים.



הבנק הפדרלי מתנגד לשינוי הכללים, מכיוון שקרנות השקעה פרטיות נחשבות לשחקניות חובבות סיכונים בעולם הפיננסים. תוצאות המאבק הזה יכריעו את פני עתיד תעשיית הפיננסים בארה"ב. החוקים הנוכחים אוסרים על עירוב של עסקי בנקאות ועסקי מסחר, מחשש שאם תעשיינים יחזיקו בבנקים, הם ינסו לתפעל את הכלכלה לטובתם, כפי שקרה בימי ג'יי.פי מורגן. מכיוון שהקרנות הפרטיות מחזיקות בעסקים שונים (כמו למשל רשת הקמעונות דנקין דונטס ויצרנית ציוד הצליחה יונייטד דיפנס המוחזקות על ידי קרלייל), הרי שהרגולטור רואה בכך ניגוד עניינים אם הן יהיו בעלות של בנק.



פלאוארס, וקרנות השקעה פרטיות אחרות עטים על הבנקים הנמצאים במצוקת הון ומתחרים על רכישתם. כך, לדוגמה, מתחרה עתה פלאוארס נגד קבוצת קרלייל על רכישת מניות של בנקיונייטד אוף פלורידה. המשקיעים הפרטיים טוענים כי יוכלו לספק לבנקים את ההון לו הם זקוקים בדחיפות.



משקיעים אלה רואים את הבנקים כפרס הגדול ביותר שהם יכולים לקבל בתקופת המיתון: מכונות מזומנים פוטנציאליות שיוכלו יום אחד להניב תשואות נפלאות, במיוחד לאחר שהממשל הפדרלי יבלע את ההפסדים של הבנקים הכושלים, ויסבסד את מכירתם. כמו פלאוארס, רוב המשקיעים הפרטיים מעדיפים לקנות את הבנקים בשלמותם, להחליף את ההנהלה ולקחת את כל הרווחים.



כדי לקדם את ענייניהם בבית הלבן, במשרד האוצר ובבנק הפדרלי, פלאוארס ואחרים בתעשייה גייסו צוות של יועצים שתדלנים ועורכי דין ידועים. נציגו של פלאוארס אמר, "יהיה זה מצער לשלול מהמערכת הבנקאית בארה"ב מקור מפתח כזה של הון".



כדי לעקוף את החוקים, הוקמו "מועדוני עסקות", שבהם קבוצות של קרנות פרטיות ומשקיעים קונים כל אחד את הנתח המירבי המותר להן – רבע או שליש, תלוי בשוק הבנק, ומחזיקות קבוצתית ב-100% מהמניות. כך קרה במקרה של אינדימאק, שנרכש על ידי קרנות בשליטת פלאוארס; מנהלי קרנות הגידור ג'ורג' סורוס, ג'ון פולסון, ומייקל דל - איל המחשבים. אסור למשתתפים בקבוצה לפעול לשלוט בבנק, אולם בפועל, לבנק הפדרלי אין יכולת למנוע את המהלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully