וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: השפעות המשבר על ישראל ניכרות בבירור בהתכווצות הפעילות המשקית

טל לוי

6.5.2009 / 11:55

"שמירה על יציבותה של המערכת הפיננסית היא תנאי להתחדשותה של צמיחה בת-קיימא במשק"



"השפעותיו של המשבר העולמי על המשק הישראלי, שהיו בתחילה מתונות יחסית למדינות אחרות, ניכרות כעת בבירור בהתכווצות הפעילות המשקית, על כל ענפיה, תוך פגיעה משמעותית הן ביצוא והן בשימושים המקומיים", כך מוסר בנק ישראל בדו"ח האינפלציה לרבעון הראשון של 2009. הדו"ח מוגש לממשלה, לכנסת ולציבור במסגרת המעקב התקופתי אחר התפתחות האינפלציה והעמידה ביעדים שקובעת הממשלה.



לצד השלכות המשבר, נרשמה ברבעון הראשון של 2009 התייצבות בשווקים הפיננסיים: לאחר ירידות חדות של מחירי הנכסים הפיננסיים ברבעון האחרון של 2008, התייצבו מחיריהם, ופערי התשואות בין איגרות החוב הקונצרניות לממשלתיות התייצבו ואף הצטמצמו במהלך הרבעון הראשון של 2009. ייתכן שהתפתחות זו רומזת על ציפיות להקלה מסוימת בסביבה הכלכלית, אולם בשוק העבודה, ההקלה תתבטא רק מאוחר יותר, שכן תגובתו של שוק זה על שינויים באה בדרך כלל בפיגור.



בבנק מתייחסים גם לאינפלציה שכמעט נעלמה בעקבות המשבר, ומציינים כי קצב עליית המחירים הואט משמעותית במחצית השנה האחרונה יחסית לאמצע 2008 - על רקע ירידת מחירי הסחורות בעולם והצטמצמות הביקושים המקומיים. מדד המחירים לצרכן ירד ברבעון הראשון של 2009 ב-0.1% בהשפעת גורמים עונתיים. בניכוי גורמים אלו עלה המדד ברבעון זה ב-0.5%.



קצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים היה בסוף הרבעון הראשון 3.6%, מעל לגבול העליון של יעד האינפלציה, ונמוך במידה משמעותית מאשר באמצע 2008. הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה ירדו בסוף 2008 ירידה משמעותית, וברבעון הראשון של 2009 הן התייצבו מעט מתחת לגבול התחתון של יעד האינפלציה (1%).



על פי ההערכות של בנק ישראל ושל חזאים פרטיים והציפיות הנגזרות משוק ההון, צפוי שיעור האינפלציה להיות בשנה הקרובה בסביבת הגבול התחתון של יעד האינפלציה.



חיוני לשמור על יציבות המערכת הפיננסית
עוד צויין בדו"ח, כי על רקע החרפת ההאטה בפעילות המשקית בעולם, ממשיכות ממשלות לנקוט מדיניות תקציבית מרחיבה, כדי לתמוך ביציבותו של המגזר הפיננסי ולסייע לפעילות הריאלית. כן מתמידים הבנקים המרכזיים במדיניות מוניטרית מרחיבה, באמצעות הורדת הריבית וכלים נוספים.



לצד המדיניות המוניטרית, שתופעל באמצעות מכלול הכלים העומדים לרשותה, על הממשלה החדשה לנקוט במדיניות הפיסקלית הדרושה לשם תמיכה בפעילות הריאלית וצמצום פגיעתו של המיתון. כדי לאפשר את האצת הפעילות, חשוב להבטיח את פעילותם התקינה של המערכת הבנקאית ושוק ההון, ובכך להקל את מימון פעילותו של המגזר העסקי. זאת, תוך שמירה על יציבותה של המערכת הפיננסית, שהיא תנאי להתחדשותה של צמיחה בת-קיימא במשק, לשון הדו"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully