וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכשל יישום הרפורמה בנמלים: "מוטלת בספק התועלת שב-1.2 מיליארד שקל שניתנו לעובדים"

אבי בר-אלי

6.5.2009 / 16:00

מבקר המדינה: הרפורמה יצאה לדרך ללא עבודת מטה מסודרת ויצרה כשלי שוק; ההפרטה ב-2010 - בספק



ארבע שנים לאחר שיצאה לדרכה מכתיר מבקר המדינה את יישום הרפורמה בנמלי הים עד כה ככישלון מהדהד, ומציג תחזית מעורפלת גם באשר להמשך דרכה בלוחות הזמנים שנקבעו. משרדי האוצר והתחבורה, קובע המבקר, לא בחנו סוגיות רבות בטרם יצאה לדרכה הרפורמה, לא ביצעו עבודת מטה מסודרת והביאו להיווצרות כשלים מבניים ופגמים ביישומה, בקצב התקדמותה ובהשגת יעדיה - שהיו לגורמים העיקריים לאי הצלחתה עד כה.



כפי שפורסם ב-TheMarker, מטיח המבקר ביקורת חריפה במיוחד בשורת ההטבות הכספיות שניתנו לעובדי הנמלים תמורת "שקט תעשייתי" - שלא נשמר, ובלא שהתחייבו לעמוד ביעדים כלשהם, בהם התייעלות, שיפור השירות או הגברת התפוקה. הטבות אלה, אשר כללו בין היתר את הגבלת היכולת לפטר עובדים, הותרת ההסכמים הקיבוציים בתוקף למשך 7 שנים, תוספת שכר של כ-20% ופיצוי של 100 אלף שקל (ברוטו) עד 2010, הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל. מכאן, פוסק מבקר המדינה, כי "מוטלת בספק" התועלת שבהענקתם.



ב-17 בפברואר 2005 יצאה לדרך הרפורמה בנמלי הים בתום משא-ומתן ממושך מול הסתדרות העובדים. תכלית הרפורמה היתה שיפור השירות בנמלים, הגברת תפוקתם והוזלת עלויות השירותים - באמצעות החרפת התחרות בין נמלי ישראל. רשות הנמלים פורקה לחברת נכסים (חנ"י) ולשלוש חברות נמל (חיפה, אשדוד ואילת). הרפורמה קבעה לוח זמנים להפרטתן המדורגת של חברות הנמל אשר תחל ב-2010 (בהפרטת 15% ממניות החברות בבורסה) - ותסתיים בהפרטתם המלאה (מעבר ל-50%) רק ב-2020.



מבדיקת המבקר עולה כי רמת השירות שניתן בנמלים בשנת 2007 היתה נמוכה ביחס לרמת השירות בשנים 2003-4 שלפני הרפורמה, וכי בידי רשות הספנות והנמלים כלל אין מידע השוואתי על מדדי השירות המקובלים בעולם – שיאפשר בכלל עמידה על העמידה בתכלית הרפורמה.



המבקר מותח ביקורת על אי-יישום מודל ה-LandLord בנמלי הים, העומד בבסיס הרפורמה ונועד ליצור הפרדה ברורה בין הבעלות על התשתית הנמלית לבין התפעול השוטף. זאת, על מנת לאפשר בעתיד הפעלת רציפים מתחרים בתנאים שוויוניים. בלחץ עובדי הנמלים וחברות הנמל, נמנע עד כה יישום המודל, ומשום כך, מזהה המבקר, נוצר כשל שוק, מאחר שחברות הנמל הן המספקות בפועל את השירותים החיוניים לתפעול הנמל (ניהול תנועה, שערי הכניסה והביטחון ההיקפי). בכך למעשה, רק הוגבר כוחן המונופוליסטי לעומת כל מפעיל רציפים אחר אשר עתיד להתחרות בהם, והרפורמה, כפי שיושמה עד כה, לא תאפשר לפיכך תחרות הוגנת בעתיד.



עוד מעיר המבקר על אי יישומה של הרפורמה בתעריפים הנמליים אשר אמורה היתה להיות מאושרת כבר עם ההחלטה על יישום הרפורמה, אך מתעכבת מזה ארבע שנים בשל לחצן של חברות הנמל החוזות פגיעה קשה באיתנותן הפיננסית עם יישומה. משרד המבקר מקבל את טענת משרדי התחבורה והאוצר, לפיה מבנה התעריפים הקיים אינו מתחשב בעלות הריאלית של השירות הניתן לסוגים שונים של מטענים, כולל מרכיב גבוה של סבסוד צולב בין היבוא ליצוא, האוניות הגדולות והקטנות ובין סוגי המטענים השונים - וקורא לקביעת תעריפים חדשים בהקדם.



בנוסף, מעיר המבקר על שורת סוגיות שנותרו עדיין בלתי פתורות ביישום הרפורמה, בהן הגדרת סמכויות הרגולטורים, פרסום דו"חות כספיים מבוקרים, הסדרת השימוש במקרקעין, הסדרת סמכויות הביטחון הנמלי והקמת קופות גמל מרכזיות לקצבה עבור עובדי הנמלים.



ואולם כאמור, מפנה המבקר את תשומת-הלב גם להמשך יישום הרפורמה אשר אמורה להביא כבר בשנה הבאה להתחלת הפרטת מניות חברות הנמל. עד סיום הביקורת בחודש ינואר 2009 עדיין לא החלו חברות הנמל בהכנת תשקיף לקראת הפרטתן, ובאופן אירוני, בתשובתה של רשות החברות למבקר המדינה טוענת זו במפורש כי הכנת תשקיף ללא הסכמי מקרקעין בתוקף, ללא דו"חות כספיים, ללא רפורמה בתעריפים, ללא הסדרת מבנה ה-LandLord ועם מערכת הסכמים לשקט תעשייתי שתוקפה פג ב-2010 - היא "חסרת ערך לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully