וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: סולל-בונה וגיזוני קיבלו עבור פרויקט הגז בצפון 57 מיליון שקל בלא אישור

אבי בר-אלי

6.5.2009 / 16:01

דו"ח המבקר: ליקויים חמורים בהליך קבלת ההחלטות בחברה הביאו לחריגה של כ-32% מהיקף ההתקשרות עם הזכיין



חברת נתיבי גז אישרה לקבוצת סולל בונה וגיזוני האיטלקית עבור פרויקט הנחת תשתית הגז בצפון הארץ סכום של כ-57 מיליון שקל מעבר לסיכום המוקדם עמם - כך קובע דו"ח מבקר המדינה. זאת, בעקבות תחקיר MarkerWeek אשר חשף לפני חצי שנה חשד לכאורה לניפוח מחירי העבודה שאושרו לקבלנים בידי הנהלת נתג"ז דאז. בדיקת המבקר העלתה ליקויים חמורים בהליך קבלת ההחלטות בחברה, אשר הביאו לחריגה של כ-32% מהיקף ההתקשרות עם הזכיין וכן הצביעה על טעויות שהביאו להתחייבות כספית של 5 מיליון שקל נוספים.



נתג"ז פירסמה בפברואר 2005 מכרז להנחת השלב הראשון של צינור הגז הטבעי בקטע שבין אשדוד-גזר -קריית גת-אשקלון, באורך כולל של 97 ק"מ. היקף המכרז הוערך אז ב-92 מיליון דולר. ואולם, במסמכי המכרז נכלל סעיף שאיפשר לנתג"ז להמשיך את ההתקשרות עם הזכיין בשלב הראשון ללא מכרז - גם לביצוע השלבים השני (קריית-גת-סדום) והשלישי (חגית-חיפה-אלון תבור), בעלות כוללת של כ-160 מיליון דולר נוספים. במכרז זכתה קבוצה משותפת של חברת סולל-בונה מקבוצת שיכון ובינוי, וחברת גיזוני האיטלקית.



למרות ליקויים שנחשפו בעבודות הנחת התשתית בקטעים בדרום, התקשרה נתג"ז עם הזכיין גם לביצוע הקטע הצפוני בלא מכרז. מדו"ח מבקר המדינה עולה כי הנהלת החברה והדירקטוריון לא ביקשו לקבל לידיהם מסמך אשר יכלול הצעות חלופיות לביצוע העבודה או ניתוח העלות ושינוי לוח הזמנים הכרוכים בניהול מכרז חדש לעומת מימוש האופציה. ועדת המכרזים של הדירקטוריון הסמיכה את סמנכ"ל ההקמה של החברה לנהל מו"מ עם הזכיין לבדו ולמרות שמדובר בהסכם בגובה למעלה מ-100 מיליון שקל, לא נמצאו כל אסמכתאות המתעדות את הליך ניהול המשא ומתן.



הביקורת העלתה כי מתוך עלות הפרויקט שעמדה על 180 מיליון שקל - כ-57 מיליון שקל נבעו מתוספות ומשינויים שלא נדרשו בשלבים הקודמים. סכום זה כלל כ-27 מיליון שקל שנדרשו לתוספות שנבעו מאופי העבודות בצפון, כ-18.7 מיליון שקל - שלא נדרשו בשלבים קודמים, וכ-11.7 מיליון שקל שנבעו מהשינוי בשיטת ההצמדה בהשוואה לשלב ב'. ואולם, טוען המבקר, מנכ"ל החברה דאז, דני ורדי ודבוסקין, לא הציגו לפני הדירקטוריון ולא בפני מבקר המדינה כל הסבר לתוספת העבודות החדשה בסך 18.7 מיליון שקל. בנוסף, אישרה נתג"ז לזכיין בלא מכרז עבודה בהיקף 14 מיליון שקל שלא נכללה במסגרת העבודה מראש אף שיכולה הייתה להוציאה למכרז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully